Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolainan määrä, paljon vai vähän

Vierailija
30.07.2022 |

Luin Yhteishyvän jutusta, miten opintolainaa on yleensä haitarilla parista tuhannesta kymmeneen tuhanteen euroon. Mulla on opintolainaa jotain vähän alle 12 000 euroa, enkä silti ollu ajatellut sen olevan mikään jättisuuri. Yksin lasteni kanssa asuvana se oli vähän pakollinen. Miten muka teet jotkut viiden vuoden yliopisto-opinnot jollain 5000 euron opintolainalla?! Eiks siinä ole automaattisesti kuukausierä 650 euroa? Niin ei sitä monta erää voi vuodessa nostaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko jollain antaa vertailupohjaa tähän?

Vierailija
2/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikki ei nosta sitä joka kerta, jos tienaavat vaikka kesätöissä hyvin. Mutta 12 000 euroa ei ole erityisen paljon, ihan normaali määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa opiskelee vanhempien rahoilla. Itselläni oli enemmän opintolainaa opintojen lopussa, vaikka tein töitä samaan aikaan, en ryypännyt ja sain (joskus liiankin) hyväpalkkaisia kesätöitä.

Vierailija
4/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kaikki ei nosta sitä joka kerta, jos tienaavat vaikka kesätöissä hyvin. Mutta 12 000 euroa ei ole erityisen paljon, ihan normaali määrä.

Kiitos vastauksesta.

Löysin Ylen muutaman vuoden takaisen artikkelin, jossa kerrotaan vähän erilaisista summista, mihinköhän nuo Yhteishyvän tiedot mahtoivat pohjautua, pitänee tarkistaa. Tuossa Ylen jutussa mainitaan, että maisterin tutkintoa varten voi joutua ottamaan useamman kymppitonnin opintolainan.

https://yle.fi/uutiset/3-10510416

Vierailija
5/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Solussa asuminen on halpaa, kesät töissä ja säästöön vuodeksi varten. Eikä opintolainastakaan tarvitse koko summaa nostaa. Tosin osa nostaa kaiken ja laittaa sijoitukseen ylimääräiset

Vierailija
6/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa opiskelee vanhempien rahoilla. Itselläni oli enemmän opintolainaa opintojen lopussa, vaikka tein töitä samaan aikaan, en ryypännyt ja sain (joskus liiankin) hyväpalkkaisia kesätöitä.

Ekan maisterin pystyinkin tekemään ilman lainaa, kun ei ollut lapsiakaan, tosin sain kotoa tosiaan vähän apua myös. Nyt toinen tutkinto perheellisenä yksinhuoltajana, niin eipä paljon ollut vaihtoehtoja.

Vierailija
7/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lainaa reilu 13000€ ja koulu kesti vain pari vuotta. Pakkohan se oli nostaa että toimeen tuli, ei oikein pelkkä 250€ opintotuki riittänyt, ei edes vuokran maksuun. Iso summahan se on harmittaa vuosia maksella, mutta minkäs teet.

Vierailija
8/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli opintolainaa 10 000 markkaa vuonna 2001. Vuonna 2002 sitä oli sitten 10 000€, osuuspankki muutti vain valuutan toiseksi, sellainen rosvopankki kyseessä.

Vierailija
9/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lainaa reilu 13000€ ja koulu kesti vain pari vuotta. Pakkohan se oli nostaa että toimeen tuli, ei oikein pelkkä 250€ opintotuki riittänyt, ei edes vuokran maksuun. Iso summahan se on harmittaa vuosia maksella, mutta minkäs teet.

Saatko siitä opintolainahyvitystä tai korkojen verovähennystä? Mun pitäisi saada tota jälkimmäistä parin tonnin verran, eli maksettavaa jää siis jotain 9000. Ensi vuonna alkavat vähennykset, ja ajattelin alkuun suht pienellä summalla vähentää, niin kauan kuin lapsia vielä kotona asuu. 

ap, jolla se vähän alle 12 000 lainaa

Vierailija
10/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli opintolainaa 10 000 markkaa vuonna 2001. Vuonna 2002 sitä oli sitten 10 000€, osuuspankki muutti vain valuutan toiseksi, sellainen rosvopankki kyseessä.

Oikeasti???? Ei oikein istu oikeustajuun!! Koitiko valittaa tms. Kuulostaa aivan painajaismaiselta.

Vierailija
11/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan maisterin pystyinkin tekemään ilman lainaa, kun ei ollut lapsiakaan, tosin sain kotoa tosiaan vähän apua myös. Nyt toinen tutkinto perheellisenä yksinhuoltajana, niin eipä paljon ollut vaihtoehtoja.

Näinhän se on. Jos olet valmistunut määräajassa, saat käyttöösi opintolainavähennyksen tai opintolainahyvityksen, jolloin et joudukaan maksamaan takaisin koko summaa. 

Vierailija
12/12 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko siitä opintolainahyvitystä tai korkojen verovähennystä? Mun pitäisi saada tota jälkimmäistä parin tonnin verran, eli maksettavaa jää siis jotain 9000. Ensi vuonna alkavat vähennykset, ja ajattelin alkuun suht pienellä summalla vähentää, niin kauan kuin lapsia vielä kotona asuu. 

ap, jolla se vähän alle 12 000 lainaa

Eipä semmoisia saa ammattikouluopinnoista, joka penni on itse maksettava.

Mulla lyhenee 150€ + korot kuussa, ei ole nyt isompaan summaan varaa eikä olisi oikein tuohonkaan.