Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten teillä on järjestetty kierrätysastiat? Meillä nyt keittiö täynnä pussukkaa ja nyssykkää, ärsyttää!

Vierailija
30.07.2022 |

Kaappitila ei ritä kaikkeen.

Sekis: Brabantia-pömpeli keittiön nurkassa

Bio: kannellinen astia tiskipöydällä

Muovi: Iso pahvilaatikko tiskialtaan alakaapissa. Täyttyy nopeasti ja kertyy muovipusseiksi keittiön lattialle.

Paperi: Kertyy pikkuhiljaa isoon paperipussiin, ei kunnollista paikkaa

Metalli: pahvilaatikko yhdessä keittiön kaapissa

Lasi: pahvilaatikko toisessa keittiön kaapissa

Pullot: irrallisia muovipusseja kertyy pitkin lattioita

Pahvi: iso pahvilaatikko keittiön nurkassa

Ärsyttää näistä johtuva epäjärjestys. Joko keittiörakentamisessa otetaan nykyään huomioon miten valtavasti tilaa kierrätys vie?

Me asutaan pienessä omakotitalossa ja kuljetamme jätteet itse kierrätyspisteille. Varsinkin pahvia ja muovia kertyy ihan tajuttomasti. Pahvin poltamme sentään talvella takassa, mutta kesäisin emme

Kommentit (384)

Vierailija
321/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koskaan ole lähtenyt tähän kierrätys- hössötykseen mukaan, vaan taloudessamme kaikki, siis ihan kaikki menee sekajätteeseen. Ihan sama mitä maksaa, minä en kierrätä mitään, en edes paperia.

Vierailija
322/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa olla vain p...saukisia kerrostalo rottia joille suurin ongelma on roska väärässä paikassa..Onni on elää oktssa ja haistattaa p.... Säännöille mitkä niuhot kalkkikset laatiii

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun koti ja varsinkin keittiö ei ole mikään jätteen käsittelylaitos eikä myöskään  kierätyskeskus. Työnnän kaikki samaan sillä maksan jo hyvän hinnan jätehuollolle niin olen tuossa tehnyt velvollisuuteni ... enkä aio kierrätää mitään niin kauan kun nään kuvia maailmalta missä   hukkutaan paskaan.  Tiedän tiedän mitä ajattelette minusta mutta herätkää edes sen verran ... koko ajan jätteen käsittelymaksut nousevat vaikka keräisitte kotona leiuvat villakoiratkin kannelliseen rasiaan. Mieti sitä mihin maksamasi eurot  menevät.

Tiedätkö miksi ne maksut nousevat jatkuvasti? No siksi, ettei ihmiset viitsi lajitella. 

Vierailija
324/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetat sen naurettavan viherpiperryksen kokonaan ja kippaat kaikki roskat samaan astiaan.

Juuri näin. Minulle ei makseta, että olisin lammas, sitten kun maksetaan, alan kierrättää ja rahalla ei hajuhaitatkaan paljon haittaa...;;))

Vierailija
325/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetat sen naurettavan viherpiperryksen kokonaan ja kippaat kaikki roskat samaan astiaan.

Juuri näin. Minulle ei makseta, että olisin lammas, sitten kun maksetaan, alan kierrättää ja rahalla ei hajuhaitatkaan paljon haittaa...;;))

Sinä jotenkin vaikutatkin henkilöltä, jolla on varaa maksaa jätehuollostaan vähän enemmän kuin muut ;)

Vierailija
326/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä kartonkijäteastia pursuaa aina yli. "Pahvit" asukkaat kun eivät litistä pahvejaan! Ei olis iso vaiva. Täälläkin joku vinkui että pahvit vievät paljon tilaa. No shit sherlock, lyttää ne!

Meillä litistämisen hoitaa puristin. Pahvit/kartongit yhdestä luukusta sisään ja muovit toisesta. Kansi kiinni ja napinpainallus, jolloin hydraulipuristin hoitaa litistyksen. Puristin "soittaa" tyhjentäjälle, kun säiliö on 75%:sesti täynnä. Ei se tietenkään ilmaista ole, mutta säästää taloyhtiön rahaa, kun litistämättömien pakkausten takia ei tarvitse ilmaa kuskata käsittelyasemalle.

Miksi siis tehdä kierrätysasioista vaikeaa, kun helpostikin ne voi hoitaa?

Vierailija
327/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeeta. Tiskialtaan alla kaapistossa on paikat sekajätteelle, muoville ja biojöteastialle. Hyllyllä samassa kaapissa metallille pieni astia . Siivous komerossa  muovikassi tyhjille pulloille. Jos muuta kertyy niin viedään heti pois, ja muutenkin roskat tyhjennetään usein. Kierrätys, mikä ihana asia. Vaikka toki tiedän että ei se maailma pelastu meidän suomalaisten roskien kierrätyksellä.  On vaan niin kiva kun roskillekin on omat astiansa . 

Vierailija
328/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan, kun taloyhtiö ei hanki asuntoihin kierrätykseen sopivia roskiksia, minä en kiertää. Lasi, metalli, patterit,sähkölaitteet ja paperi kyllä kierrättävät, mutta jos jotain erillistä astiaa vaativaa kierrätettävää huushollissa tulee, niin taloyhtiö saa huolehtia siitä, että oikeanlaiset välineet siihen on olemassa.

Olen samaa mieltä tästä!

Kierrätän siis vain sen puitteissa miten se on järkevää ja mahdollista toteuttaa asuntoon nähden. Minulla on pieni kaappi jossa on kaksi astiaa varattuna roskille. Toiseen laitan pahvit ja toiseen lähes kaiken muun. Jos tilaa olisi, kolmannelle astialle, niin siihen voisi lajitella joko biojätteet tai muovit erikseen. Omakotialueella biojätteet tietty olisi oleellisempaa komposstoida.

Säilykkeitä tai lasiastioita ei juurikaan tule, mutta ne vielä voi helposti viedä erikseen kierrätettäväks

Kyllä meidän taloyhtiö on tuonut kierrätys astiat. Ei ne mitään maksanut , tai siis toki maksoi, yhtiövastikkeessa. 

Vierailija
329/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasujana minulla on kaksikin varastohuonetta, hyllyllä muovilaatikot pahville, muoville, lasille ja metallille. Keittiön kaappiin tehtiin jo rakennusvaiheessa yhteen alakaappiin ulosvedettävä kori paperille ja sen alla ulosvedettävä pullokori. Toisessa alakaapissa biojäteastia ja poltettavan jätteen astia. Pöydillä ja näkyvillä ei ole mitään keräilypisteitä roskille. Olisiko aloittajan mahdollista järjestellä kaappitilat jollain uudella tavalla?

Vierailija
330/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelma, hyvin mahtuu tiskipöydän alle biojäte, metallit, muovit ja sekajäte. Pulloja en osta, joten niitä tarvi palauttaa ja öljypullot ovat muovia. Metallia ei juuri muuten tule kuin alumiinifoliosta. Lehdet luen netistä ja mainokset olen kieltänyt kyltillä ja hyvin toimii. Joskus tulee pahvia, mutta se ei ole ongelma, vaikka en omista autoa. Alueella on kartongin keräys ja laatikot voi kätevästi leikellä mattopuukolla pieniksi palasiksi. Mitä suurempi auto, sitä suurempia laatikoita tuodaan keräyspaikalle ja tuskaisena pyppivät päällä, aika huvittavaa katseltavaa.

Vierailija
331/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle "maksetaan" siitä kompostoinnista 15€ joka toinen kk eli 90€ vuodessa. Tai sen verran useammin kävisi jäteauto jos en kompostoisi.

Vierailija
332/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allaskaapissa ämpärit sekajätteelle, kartongille, biojätteille ja muoveille. Yksi säilykepurkki metallijätteelle, jota tulee tosi vähän, vain tyyliin rahkapurkkien ja raejuustojen kannet. Kaikki tyhjennetään päivittäin. Tosin sekajätteelle riittää kun kerran kuussa käy viemässä. Sitä tulee tosi vähän

Vierailija
333/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne voi tyhjentää päivittäin, niin ei kerry

Vierailija
334/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en kierrätä. Ainoastaan pahvit kun naapurit näkee, kaikki muu menee mustaan jätesäkkiin. Aiemmin oli lehtiroskis erikseen mutta ei ole onneksi enää. Mää en lennä, en omista autoa, eikä mulla ole lapsia tai lemmikkejä. Siinähän ne pahimmat maailmantuhoojat, kierrättäköön ne, mun ei tartte.

Vierailija
335/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikaapin alla roskiskaappi, jossa astia biojätteelle, muoville ja sekajätteelle. Yksi alalaatikko on kippaava ja sinne kerätään paperit, pahvit, metalli ja lasi. Eteisen kaapissa on yksi rasia lääkejätteelle, yksi elektroniikkajätteelle ja yksi pattereille. 

Vierailija
336/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni roskiskaappi, siellä on vain sekajäte, muovi ja metalli/ei pantillinen lasi. Pahville ja pantillisille pulloille on kannelliset laatikot pinossa keittiön nurkassa. Siitä ne on helppo napata täysinä mukaan kauppareissulle. Biolle on oma pieni kannellinen astia, joten se on pakko tyhjentää kompostoriin usein.

Vierailija
337/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin turhaa hommaa. Ikävää täyttää pieni keittiö erilaisilla roskiksilla. Loppujen lopuksi päätyvät samaan kekoon.

Vierailija
338/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen on maksettava oma osuutensa ilmastovelasta globaalille etelälle. Ilmastovelka koostuu globaalin pohjoisen maiden valtavista historiallisista ilmastopäästöistä ja niiden tuhoisista seurauksista. Ilmastovelan nimissä Suomen on ajettava globaalin etelän valtionvelkojen mitätöimistä IMF:ssä ja Maailmanpankissa ja lisättävä velatonta ilmastorahoitusta näille yhteiskunnille.

ELOKAPINA!

Vierailija
339/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin järjestetty, jokaiselle on oma astia. Viralliset astiat ovat jätekatoksessa.

Vierailija
340/384 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun säästettiin niin muovipussit virkattu on matoksi sekä ulkohuussin että eteisen matoksi . Sehän on muovimatto. No pahvilaatikossa pidettiin säilytettävät lelut kirjat kuin muu. No kahvipaketin kuoresta ommeltiin kasseja tehtiin linnun pelättimiä ja muuta. Oikeastaan helpompaa on kerätä kaikki vaan yhteen ja vasta siellä pisteellä lajitella kumihanskat kädessä. Lasipurkit  pestiin ennen hilloja varten ei niitä roskiin heitetä. Omenahilloa ja mansikkaa. Lasipulloihin tehdään mehustimella marjamehua . Ohjeen mukaan ne pestään ja ennen käyttöä kuumennetaan. Myös kannet. Korkit. Ahkerat tekee näin. Mehumaija maksaa jotain 40 €. Biojätteistä osa on kuoria mitkä käy kompostissa kuin pestynä ruokana , kuten jotkut tekee perunan kuorista ja omenan. Toiset osaa kasvattaa omenapuun siemenistä . Linnut syö osan hedelmän kasvisten kuorista jos ne laittaa pihalla olevaan kompostin päälle. Myös siemenet. Kun on kuivattanut kasviksia niistä jää kuoria myös kuivattavaksi jotka voi polttaa. Purkkien kuoret voi polttaa ilman muovia. Muovista leipä pussia voi käyttää puutarhassa hanskana. Kun laittaa multaa ja muuta. Leipäpusseista voi virkata jotain. Tai kerätä niihin marjoja. Tai mitä tahansa voi uusiokäyttää. Leipäpussi on hyvä eväspussi töihin. Ei nyt kaikkea tarvi heti roskiin heittää.