mitä yhteishuoltajuus tarkoittaa käytännössä silloin kun
mulla 3- ja 1- vuotiaat lapset, joiden yh oon ollu alusta asti. Nyt isä haluais yhteishuoltajuuden , kannattaako siihen suostua? Enempi haittaa vai hyötyä? Emme siis edelleenkään asu yhdessä. Menetänkö lapsilisän yh-korotuksen esim? Vaikuttaako elatusmaksuihin? Kiitos jos joku osaa neuvoa..
Kommentit (8)
lähinnä sitä varten, että molemmat vanhemmat voivat täysipainoisesti osallistua lapsia koskevaan päätöksen tekoon. Ei vaikuta elatusmaksuihin, niistä sovitaan erikseen.
ja paljon läsnä lapsien elämässä, niin mikä ettei yhteishuoltajuus. Ja tietenkin hyvä olisi, että ette olisi kovin riitaisia...
Jos on pienikin riski, että isä tekee elämänne jossain suhteessa hankalaksi, ei kannata suostua.
Yhteishuoltajuus ei tarkoita mitään tapaamisten, elatusmaksujen tai lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen suhteen.
Käytännössä se vaikuttaa siihen, että esimerkiksi koulusta ja sairaalasta annetaan molemmille huoltajille tietoja, molempien allekirjoitukset kelpaavat esimerkiksi poissaolotodistukseen.
Sitten käytännössä tarvitaan passiin molempien allekirjoitus (tosin jos toinen ei siihen suostu, niin se lienee hyvä purkusyy yhteishuoltajuudelle, joten ei oikeasti mikään ongelma).
Niin ja sitten jos on yhteishuoltajuus, niin lähivanhempi ei voi ilman toisen suostumusta muuttaa kauhean kauas. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ei voi muuttaa ulkomaille, kotimaan sisällä ei muuttoa voi estää.
Keskimäärin yhteishuoltajuus hyvä juttu ja se vahvistaa lapsen ja etävanhemman suhdetta. Aivan erityisistä syistä voi vaan olla yksinhuoltaja. Mikä teillä alunperin syynä yksinhuotajuudelle?
Yhteishuolto voi kannustaa isää pitämään paremmin yhteyttä lapseen, kun hän voi kokea olevansa lapsen huoltaja eikä samassa asemassa kuin kuka tahansa ohikulkija. Vaikutus on lähinnä psykologinen. Sinun ei tarvitse oikeasti ottaa häntä mukaan päättämään lapsen asioista, jos et halua - se kohta laista on ihan kuollut kirjain. Jos teillä on yhteishuolto, et voi päättää yksin lapsen nimestä etkä uskonnosta ja tarvitset lapsen passihakemukseen isän nimmarin, mutta senkin poliisi hankkii jos isä vastustelee. Eli käytännössä vaikutus on erittäin vähäinen - harvahan lapsen nimeä ja uskontoa alvariinsa vaihtelee.
emmin palattiin takas yhteen ja kappas vaan - sama sattui toisen kerran :D Olen siis molemmat muksut odottanut ja vauva-aikana hoitanut yksinäni, siksi olen yh, vaikka molemmilla sama isä. ap
melba:
Mikä teillä alunperin syynä yksinhuotajuudelle?
antamista ;) Tästäpä saikin hyvää tietoa ja vieläpä positiivista sellaista ;)
ei vaikuta lapsilisän yh-korotukseen, eikä muihin mahdollisiin tukiin, ei vaikuta tapaamisiin.
Yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä, että te kumpikin olette lapsen virallisia huoltajia.