Ihmiset ajattelee vain lapsivapaita, mutta eivät ymmärrä kuinka raskasta on olla yksin lasten kanssa
Kun olet eronnut ja sulla on lapsivapaita, niin onko niitä ns. kadehdittu? Ajateltu kuinka helppoa sinulla nyt on, kun saat omaa aikaa x ja x määrän?
Mutta tosiasiassa ne menee usein palautumiseen siitä, kun olet ollut lasten kanssa yksin (joka kuormittaa ihan eri tavalla kuin se, että arjessa olisi kaksi aikuista). Tai sit työntekoon, koska aika mahdotonta tehdä töitä kovin joustavasti, silloin kun on yksin pienten lasten kanssa. Jotenkin vaan unohtuu se kolikon toinen puoli tuossa. Periaatteessa myös kahden aikuisen taloudessa voisi saada ihan todella paljon lapsivapaata, kun vaan jakais vuorot.
Kommentit (27)
Kyllä mä ymmärrän, miten raskasta on yksin lasten kanssa.
Meillä mies on paljon työmatkoilla, joten minä hoidan kaiken yksin. Ja knu on paikalla, hoidan tavallisesti eli ikinä ei ole lapsivapaata.
Usein eron syynä on se, että mies ei hoida lapsia liiton aikana niin, että nainen saisi vähän lapsivapaata. Eli liiton aikana nainen hoitaa yksin lapset ja kotityöt ja niin myös eron jälkeen, tosin eron jälkeen nainen saa joka toinen vkl omaa aikaa. Ennen eroa ei saanut. Toki eroja tulee muistakin syistä kuin tästä, mutta yleinen eron syy tämä on.
Nojaa. Kyllä mulla menee lasten kanssa nyt paljon helpommin kolmestaan kuin vielä miehen kanssa asuessa. Miehestä oli vaan vaivaa.
Ihmiset ajattelee vain lapsivapaita, ja miten raskasta on palautua, mutta ei ajattele miten raskasta lapsille on viettää reissuelämää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies on paljon työmatkoilla, joten minä hoidan kaiken yksin. Ja knu on paikalla, hoidan tavallisesti eli ikinä ei ole lapsivapaata.
Tämä. Kerran mies oli 7 viikkoa putkeen työmatkalla. Viimeisenä iltana olin niin puhki, että laitoin patjat olkkarin lattialle, hain 10 vuokraleffaa, laitoin pyörimän ja nukahdin.
Lapset oli 3 ja 5, katseli leffoja aikansa ja nukahti siihen viereen.
Kuukausi lomaa takana. Lapsivapaata yhteensä joku 5 tuntia tämän kuukauden aikana :D
Yritin tuossa äsken vähän tehdä omia juttuja, jonka aikana taapero kaatoi vettä lattioille, repi paperia ja levitteli sitä ympäri asuntoa, kasteli leluja vesikupissa.. Helpompaa olisi ollut mennä vaikka puistoon.
Lapsilla on kyllä isä mutta hän on aina töissä tai palautuu töistä. Joskus mietin olisiko enemmän omaa aikaa jos eroaisi. Tuskinpa koska ukon työt menisi silti kaiken edelle.
Mun arki on kyllä helpompaa aina kun mies on matkoilla. En oikein tiedä miksi, sillä hän kuitenkin siivoilee ja laittaa välillä ruokaa. Lasta ei hoida eikä käy lapsen kanssa missään. Mutta kun hän on matkoilla niin silti kotitöitä on minulla vähemmän, ruoanlaittoa paljon vähemmän ja lapsenkin kanssa asiat sujuu jotenkin nopeammin ja helpommin.
Kyllä sitä ihan avoimesti on kadehdittu ja ymmärrän kyllä. Kyllä mullekin olisi lapsivapaa maistunut silloin kun sitä ei ollut. Mä en sinänsä ole tarvinnut lapsivapaata palautumiseen, enkä ole koskaan käyttänyt sitä bilettämiseenkään, mulle lapsivapaat viikot on aina aika yksinäisiä ja tyhjiä. Kuin sellainen tyhjän pesän syndrooma joka toinen viikko. Ja se tunne kun mä näen oman lapseni vaikka pyöräilemässä kouluun sillä lapsivapaalla viikolla... Sitä on vaikea selittää. Sydän muljahtaa joka kerta.
No, kai mä sitä yritän sanoa että puolensa kaikessa.
Niinpä niin, heti alkaa nämä "mies reissussa" jutut. Monelle eronneelle kyllä tuollainen 7 viikkoa yksin lasten kanssa on ihan arkikauraa. Ei kaikki isät osallistu 50% eron jälkeen.
Ja silti, silti se on eri juttu. Sulla on joku jolle soittaa et paska päivä. Tai kertoa mitä uutta lapsi oppi. Sulla on joku kenen kanssa mennä kuitenkin vaikka lomamatkalle niiden lasten kanssa. Toki nämä voi tehdä kaverin kanssa mutta ei se ole sama kuin lasten toinen vanhempi. Sulla on joku joka maksaa väh. puolet laskuista, ehkä enemmänkin, jos se on aina töissä ja sinä saat olla kotona. Sun lapset ei oireile eroa, joka tekee siitä arjestakin usein normaalia vaativampaa. Mutta silti sekin pitää hoitaa vaan yksin.
ap
Tietty sit asia erikseen jos se suhde missä elät on täysin sysip*ska. Mutta puhun nyt tilanteissa, missä toinen vanhempi on normaali ja terve yksilö joka osallistuu perhe-elämään.
ap
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin, heti alkaa nämä "mies reissussa" jutut. Monelle eronneelle kyllä tuollainen 7 viikkoa yksin lasten kanssa on ihan arkikauraa. Ei kaikki isät osallistu 50% eron jälkeen.
Ja silti, silti se on eri juttu. Sulla on joku jolle soittaa et paska päivä. Tai kertoa mitä uutta lapsi oppi. Sulla on joku kenen kanssa mennä kuitenkin vaikka lomamatkalle niiden lasten kanssa. Toki nämä voi tehdä kaverin kanssa mutta ei se ole sama kuin lasten toinen vanhempi. Sulla on joku joka maksaa väh. puolet laskuista, ehkä enemmänkin, jos se on aina töissä ja sinä saat olla kotona. Sun lapset ei oireile eroa, joka tekee siitä arjestakin usein normaalia vaativampaa. Mutta silti sekin pitää hoitaa vaan yksin.
ap
Ethän sinä ole yksinhuoltaja vaan nimenomaan saat niitä lapsivapaita. Täysin yksinäsi.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ap et jotenkin nyt tunnu ymmärtävän, että eroon päättyy juuri ne parisuhteet, joissa ei suhteen/avioliiton aikanakaan ole ketään, jolle soittaa että on paskapäivä tai jolle kertoa mitä yhteinen lapsi oppii. Koska puolisoa ei kiinnosta. Ei kiinnosta jutella, ei kiinnosta kuunnella, vaikka yrität kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Tietty sit asia erikseen jos se suhde missä elät on täysin sysip*ska. Mutta puhun nyt tilanteissa, missä toinen vanhempi on normaali ja terve yksilö joka osallistuu perhe-elämään.
ap
Jos toinen vanhempi eli aviopuoliso on normaali ja terve yksilö, joka osallistuu perhe-elämään hyvin, niin harvoinpa sellaisesta moni eroa haluaa ottaa.
Miehenä tekisin lapsia vain naisen kanssa jota rakastaisin ja jonka kanssa haluaisin viettää loppuelämäni. Etkö naisena voinut Suomessa vaatia kondomin käyttöä mieheltä, et voinut hakea Suomessa ehkäisyä lääkäriltä, kielsikö Suomen uskonto ehkäisyn, jos kumi hajosi miksi et hakenut katumuspilleriä? Miksi teit lapsen, halusitko vain vapaata töistä?
Vierailija kirjoitti:
ap
Mihin sä tällä nyt pyrit, mitä sä haluat me vastataan? Jokainen elää omien valintojen kanssa - tässäkin asiassa.
Täytyy sanoa, etten oo kyllä koskaan kahdehtinut kenenkään lapsivapaita. Lapsi on ärsyttävimmillään esim. kipeänä. Ainakin itse olin (vaikka olin kyllä muutenkin). En kyllä juuri edes ajattele asiaa.
t. vela
En ole yh, mutta itseäni huvittaa ihmiset jotka kadehtivat pieniä tukia tyyliin se viidenkympin yh-lisä Kelalta. Joo, käteen voi jäädä enemmän kuin yksinäisellä aikuisella, mutta tiesittekö että ne lapset myös syövät, asuvat ja kuluttavat? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mihin sä tällä nyt pyrit, mitä sä haluat me vastataan? Jokainen elää omien valintojen kanssa - tässäkin asiassa.
No ei sun tarvi vastata yhtään mitään, mun puolesta. Osa tietää mistä puhun ja osa ei.
ap
Niin.