Hillojen säilömisestä kysymys!
Voinko säilöä kellariin hilloja muovirasiassa vai tarvitaanko siihen lasipurkki?
Kommentit (7)
Kaupan hillot ovat muovipurkissa, mutta silloin niissä pitää olla rutkasti sokeria ja säilöntäaineita. Itse valmistetut hillot säilyvät parhaiten ilmatiiviissä lasitölkissä, jos aikoo kylmäkellarissa niitä säilöä. Kerrostalojen kylmäkellareissa säilöntään vaikuttaa keskeisemmin se, kuinka usein niihin murtaudutaan ja mitä niistä etsitään.
Puolukassa itsessään on säilöntäaineita, joten se säilyy kylmäkellarissa, jos se survotaan ja säilötään kannelliseen muovisaaviin tai movisankoon.
Kiitos! Pakastin kun vetää vain rajallisesti sisältöä niin tarvitsisi keksiä jotain muuta.
Hyvässä maakellarissa (tasaviileä, ei liian kostea) säilyy hillosokerilla tehdyt hillot esimerkiksi turkkilaisjukurttipurkeissa (kunhan ne on steriloitu tarpeeksi hyvin, esimerkiksi tiskikoneessa). Me käytämme myös niitä suurtalouskeittiöiden rahka- tms muoviämpäreitä (3-5l), esimerkiksi omenahillolle, jota tulee tehtyä paljon. Samoin maustekurkut säilyvät noissa, ja näköjään suolasienetkin.
Niitä ihan käyttämättömiä lasisia hillopurkkeja myydään kaupoissa.
Ukrainalaisesta eläkeläispariskunnasta lukiessa ajattelin, että heillä kävi tuuri kun menivät omaan 2,5 x 2,5 metrin maakuoppaan tehtyyn kellariinsa, jonka kattona oli jokin aaltopelti tai vastaava. He olivat olleet siellä yli viikon ja syöneet säilykkeitä. Taatusti tuossa tilanteessa annetaan anteeksi jos vaikka vetääkin paljaalla kouralla hilloa maakellarin hyllyltä.
Örkit olivat ratsanneet ja ottaneet heidän talostaan haluamansa asiat. Kenellekään ei tullut mieleen nostaa puutarhan perällä olevaa aaltopeltiä ja katsoa, että onko siellä alhaalla kellarimonttu. Vanhukset selvisivät, mutta olivat saaneet paleltumavammoja varpaisiin.
Minun mummolassanikin oli maakellari ja siellä oli joka kevät tärkeää siivota ja vetää seiniin jotain valkeaa maalia. Minua kellari kiehtoi kuumana kesäpäivänä kun tiesin, että siellä oli mehua.
Jos saa suljettua tiiviisti ja kestää kiehuvan kuumaa pullistumatta, koska muutoin jää pöpöjä kasvattamaan hometta, säilöntäaineella voi pienentää riskiä, Atamonilla on säilötty iät ja ajat.