1.12. luottotiedot puhdistuu kaikilta jotka ovat velkansa maksaneet. Voinko siis oikeasti saada pankkilainaa tai luottokortin?
Esim. autolainan? Olen ollut vuodesta 2012 luottotiedoton. Elämä syöksyi alamäkeä kaiken ikävän seurauksena ja lohdutin itseäni elämällä yli varojen. Luottotietojen pitkä palautusaika masensi lisää, vaikka maksoinkin koko ajan pois velkoja. Aina tippui jostain uusi velka enkä jaksanut enää välittää. Ei ollut voimia. Luotsasin yksin kolmea lasta elämässä eteenpäin ja kävin samalla vaativassa työssä. Samalla painin pahojen vastoinkäymisten ja surun kanssa, menetin lapsuudenperheeni syöville ja it se mu rhalle . En muista noista ajoista oikein mitään. Nyt vuosien jälkeen olen maksanut velat pois, viimeisen n. kolmisen vuotta sitten. Minulla on hyvä työ, lapset on isompia ja olen käsitellyt menneisyyteni. En voi uskoa että saan vihdoin luottotietoni takaisin! Tuo on ollut taustalla häpeällisenä muistutuksena virheistäni. Se on vienyt itsetuntoni pohjamutiin. En voi uskoa että voin ostaa kipeästi tarvitsemani auton ja pääsen viemään lapsiani harrastuksiin ja reissuun! Voin noin vain vaihtaa puhelinliittymää, ottaa vakuutuksen ja vaihtaa asuntoa jos on tarve!! Voiko olla todellista että elämä näin helpottuu!?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea ap! Mutta mieti nyt vielä kaksi kertaa. Ei ehkä samantien kannata hommata luottokorttia ja hakea lainaa. Jos kerran sulla on ok tulot, niin miksi et säästä rahaa autoon??593
Miksi apn pitää miettiä vielä kaksi kertaa? Ap on kuin muutkin, vapaa tekemään valintoja. Auton osto vaatii useimmiten lainan. Miksi juuri apn pitäisi miettiä asiaa erityisesti, ja olla ottamatta lainaa hyödykkeisiin joita muutkin hankkivat? Vieläkö, ja aina vain apn pitäisi kantaa tuota mennyttä ajanjaksoa ristinään?
No haloo, jos on vuosikausia ollut luottotiedoton, niin ei ehkä ensimmäisenä ole järkevää heti alkaa taas elämään luotolla. Jos ap:llä kerran on hyvät tulot, niin mihin se luottokorttia tarvii?
Haloo haloo. Niin. ON OLLUT. OLLUT. Niinkö meinaat että ihminen ei vuosien kuluessa ja elämäntilanteiden muuttuessa ole kokenut minkäänlaista kehitystä? Että vaikkapa 10 vuotta sitten masennuksesta kärsinyt on aina vain mielenterveysongelmainen? Että 10 vuotta sitten kumppaniaan kerran pettänyt on aina vain pettäjä? Että nuorena kaupasta ripsivärin varastanut on aina vain varas?
Kokemusta on luottotiedottomana olemisesta. Ei tullut mieleenkään samantien hakea luottokorttia ja autolainaa kun vihdoin oli puhtaat luottotiedot. Autoa varten säästin, luottokorttia en ole koskaan hommannut ja hyvin olen pärjännyt ilman.
No tämähän mukavaa. Sinä olet päättänyt näin. Hyvä SINULLE. Muiden edesottamuksia on turha käydä jeesustelemaan.
Olin nelisen vuotta luottotiedoton. Ulosoton kautta meni rahat velkojen hoitoon. Olihan se ihan perseestä, että olit kaikki velat maksanut, mutta kaksi vuotta sai vielä riutua. Ymmärrän "karenssin" tilanteessa jossa velalliselta jää velkojaan maksamatta kymmeniätuhansia euroja ja saa ne tai osan anteeksi, mutta on kohtuutonta pitää ihmistä pannassa esim. kotivakuutuksen takia kaksi vuotta, kun hän on omistaan maksanut velkansa kokonaisuudessaan. Huom. ei saanut mitään anteeksi vanhentuneina.
Tämä uudistus koskee tosiaan vain velkansa hoitaneita. Ja meneehän ne luottotiedot heti uudestaan jos ei pysty velkojaan maksamaan.
Moni rikollinenkin pääsee helpommalla kuin muutaman laskun maksamatta jättänyt.
En usko että kerran luottotiedottomana ollut menettää tietojaan enää toiste kovin helpolla.
Olisin enemmän huolissani nuorista. Koulussa ei opeteta mitään talousoppia. No kohta ei saa työtönkään luottotietoinen enää mitään vippiä kun positiivinen luottorekisteri astuu voimaan. Pitää olla puhtaat tiedot ja säännölliset tulot. No max 300e voi saada, siinä se.
Mitenköhän tuo luottotietojen takaisin saaminen onnistuu siinä tapauksessa, että velkoja ei ole enää olemassa, mutta ko yrityksen (alektum) velka näkyy luottorekisterissä. Olen tässä helmikuussa nyt maksanut vimeiset velat ja luottotiedot olisi mahtavaa saada takaisin ja päivittää kotivakuutukset jne paremmaksi. Alektumille en kai velkaani pysty hoitamaan enää, sitä kautta en voi siis pyytää ref merkintää myöskään.
Kokemusta on luottotiedottomana olemisesta. Ei tullut mieleenkään samantien hakea luottokorttia ja autolainaa kun vihdoin oli puhtaat luottotiedot. Autoa varten säästin, luottokorttia en ole koskaan hommannut ja hyvin olen pärjännyt ilman.