Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni täällä pyörittää samaa esim 4 viikon ruokalistaa kotona yhä uudestaan?

Vierailija
22.10.2006 |

Eli onko teillä muilla lapsiperheellisillä sellainen systeemi jossa vakio ruokalistat jne? Meillä on 6 viikon (aiemmin 4 viikon).

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerralla ja käyn kerran viikossa kaupassa. Jos jaksat kirjoita 6viikon listasi tänne niin moni saa siitä varmaan hyviä vinkkejä:)

Vierailija
2/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee kokeilemaan uuttakin.

Ruokalista on välttämätön kun yritetään säästää. Puolet vähemmän menee ruokaan rahaa kun miettti ostokset valmiiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tule tehtyä niin paljon heräteostoksia.

Vierailija
4/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä sitten kierrätettiinkin. Oli helppoa tehdä ostoslistat perheen isälle joka kävi kaupassa 2krt /vko (asuivat maalla) kun viikon ruokalajit oli selvillä. Perunat, porkkanat, lantut ja sipulit löytyivät omasta kasvimaasta. Samoin omenat, karviaiset, herukat ja mansikat. Sieniä säilöivät myös. Pojat kalastivat innokkaasti.

Maitoa, leipää ja leikkeleitä ja juustoja kuluu aina suunilleen vakiomäärä, mutta ruokalajeihin tarvittaviin matskuihin siis tein ostoslistan. Perheen ruokamenot olivat tosi pienet siihen verrattuna että oli 7 henkeä + minä arkisin (hoidin lapsia ja tein ruuat). Muistelen että markka-aikaan alle 600mk, eli nykyrahassa reilu satanen kuussa. Himputin vähän!!!

Eikä tuntunut että samoja ruokia oli liian usein, paitsi muksujen lemppareita =D Ja tulihan listalle aina uusia ruokia, jotkut jäivät jotkut unohtuivat kerran kokeilun jälikeen.

Perheeessä oli hieman kulinaristien vikaa, paljon meni hyvää lihaa, kermaa ja voita, mutta vastapainoisesti kuluttivat paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Eli eivät mitenkään pihistelleet ruoassa, vaan tosiaan nauttivat.

Nyt kun itselläni on lapsia, olen pikkuhiljaa huomannut että meidän huushollin ruokatalous on menossa samaan suuntaan. Mies (tai minä ilman lapsia) tekee isot ostokset Cittarissa loppuviikosta ja viikolla sitten haetaan maidot ja tuoreet leivät lähikaupasta muksujen kanssa aamupäivän kävelylenkillä. Ruokalistoja kirjoitan ja mietin etukäteen.

Ruokalaskut pienenee eikä tule niin paljon tehtyä heräteostoksia ja ostettua valmisruokia. Suosittelen!!

Eikä sen tosiaan tarvi olla yksipuolista ja tylsää. Maailma on reseptejä pullollaan!!!

Kurkatkaapa www . valio . fi www . ingman . fi www . mtv3 . fi/ruokala www . arla . fi tai vauvalehden ruoka - keskustelu!!

Vierailija
5/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ostan sitä, mikä sattuu olemaan tarjouksessa ja suunnittelen ruokalistan siinä samalla. Välttämättä en edes päätä valmiiksi, mitä esim. jauhelihasta teen vaan katson aikataulun mukaan, teenkö murekkeen vai pastakastikkeen.

Vierailija
6/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ruokien paikat viikolla saattaa vaihtua monestakin syystä tai ihan vaan mielihalun mukaan.

eli en ihan tarkkaan sitä listaa noudata...

en ole niin järjestelmällinen että pystyisin esim. 4 viikon ruuat tekemään aina samassa järjestyksessä,

meillä kun tosiaan välillä mennään niiden mielihalujenkin mukaan...

Vierailija
7/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ravintola-alalla töissä enkä tosiaan jaksa kiinnostua duunipäivän jälkeen huseeraamaan omassa keittiössä. Suutarin lapsilla ei ole kenkiä ;)

Usein ostan kanasuikaleita tai jauhelihaa, niistä kaikki pitää. Lisäksi meillä on aina salaattikamoja ja hedelmiä.

Mun mielestä ihminen syö elääkseen, ei elä syödäkseen.

Oikeesti pidän ruuanlaitosta ja tykkään panostaa siihen, mutta ne kerrat on harvoja kun innostun siihen kotona. Erikseen on kutsut, joita järjestän mielelläni.

Ehkä sitten jos jäisin äippälomalle taas, niin vois tapa muuttua. Nykyään kun töissä saa niin vaihtelevaa ja monipuolista ruokaa.

Vierailija
8/8 |
22.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pahemmin muiden ruokia ajattele kotona.

" työssä saa niin monipuolista ruokaa"

Just just.