5 vuotiaan taidot
Mitä kuuluu osata? Seurannut kauhulla vierestä kaverin pojan menoja. Pelit ja telkka kiinnostaa mutta taitoja elämiseen ei oo mitään. Ei käy ulkona tai liiku, äiti syöttää kun ei jaksa ite syödä. Ja juu, kotona hoidettu aina..... omat pyöri tossa iässä aina ulkona. Nykypäivä ja lapset ei muuta tee kun rämppää koneita!
Kommentit (8)
on kyllä paska äiti meillä ei saa lapset olla koneilla sekuntiakaan!
pitäis tommoset lapset antaa muualle
Vierailija kirjoitti:
on kyllä paska äiti meillä ei saa lapset olla koneilla sekuntiakaan!
pitäis tommoset lapset antaa muualle
Samaa mieltä
Meillä ainakin kaikki lapset 3 ovat jo tehneet tuossa iässä voileivät itselleen. Juuston leikkausta harjoittelevat, siinä tarvitsevat apua. Kurkut tomaatit viipaloin jääkaappiin.
Pukeminen vetoketjut napit osataan.
Äidille osataan keittää kahvit.
Vuoden päästä menee eskariin, joka nykyään on pakollinen juuri tällaisten perheiden vuoksi. Hyvin ehtii oppia vaikka mitä tuona aikana. Koulun aloitus voi sujua ihan kohtuullisesti kahden vuoden päästä.
Niin, jonkinlainen keskitie olisi hyvä löytää. Ei 5-vuotiaan pidä möllöttää passiivisena ruutujen äärellä, muttei myöskään pyöriä ulkona, kuten ap:n lapsi. Ainakin itse ymmärtäisin ulkona pyörimisen itsenäiseksi ulkoiluksi.
Oma 3 kk päästä viisi vuotta täyttävä kuopukseni pukee ja riisuu täysin itsenäisesti, käy suihkussa siten että aikuinen avaa ja sulkee hanan, tekee voileivän valmiiksi leikatusta leipäviipaleesta, siivoaa lelunsa joka ilta, ajaa polkupyörällä, temppuilee renkaissa, kiipeää kiipeilyseinää mutta ei vielä hiihdä tai luistele. Ei ulkoile itsenäisesti eikä ole minuuttiakaan yksin kotona. Tosin hänellä on isosisaruksia, joista ottaa mallia.
Kyllä 5 vuotiaan nyt vähintään pitäisi syödä itse, haarukalla ja veitsellä. Myös palotella itse ja perunan kuorimistakin voi opetella. Pukeutua itsenäisesti. Joku hankala vetoketju tms asia erikseen. Hampaat pestä, aikuinen tarkastaa. Suihkussa aikuinen voi auttaa hiusten pesussa, jos pitkät, muuten osaa itse. Aikuinen voi olla kyllä läsnä auttamassa. Opastamassa sanallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jonkinlainen keskitie olisi hyvä löytää. Ei 5-vuotiaan pidä möllöttää passiivisena ruutujen äärellä, muttei myöskään pyöriä ulkona, kuten ap:n lapsi. Ainakin itse ymmärtäisin ulkona pyörimisen itsenäiseksi ulkoiluksi.
Oma 3 kk päästä viisi vuotta täyttävä kuopukseni pukee ja riisuu täysin itsenäisesti, käy suihkussa siten että aikuinen avaa ja sulkee hanan, tekee voileivän valmiiksi leikatusta leipäviipaleesta, siivoaa lelunsa joka ilta, ajaa polkupyörällä, temppuilee renkaissa, kiipeää kiipeilyseinää mutta ei vielä hiihdä tai luistele. Ei ulkoile itsenäisesti eikä ole minuuttiakaan yksin kotona. Tosin hänellä on isosisaruksia, joista ottaa mallia.
Yleensä oon ulkoilussa mukana. Meillä on päättyvä katu ja isot pihat, aina jonkun lapsen vanhemmat kattomassa perään. Ikkunasta näkee myös jos pitää itse käydä sisällä. Enemmän olisin huolissaan jos omat kakarat istuis nenät ruudussa. Positiivinen ongelma jos pitää sisään komentaa.Ap
Outo on äitiyspalsta kun ei vastauksia saa.