Eikö teitä ole jäänyt kalvamaan kesätyöpaikkojen/harjoitteluiden vääryydet?
Tuollahan on tyypillistä, että hyväksikäytetään ja haukutaan. Miten olette päässeet yli tästä? Varsinkin, kun varsinaisessa työelämässä nuo voivat sitten olla työkavereina.
Kommentit (31)
2 paskaa kokemusta 35 vuoden takaa... Lähinnä palkanmaksun ja ylitöiden laittomuuksia. Olisi aika rankkaa ollut märehtiä niitä kaikki nämä vuodet.
Oma teini on nyt ekassa tutustu ja tienaa -paikkassaan. Muutaman ohjeen annoin:
- tervehdi kaikkia
- kysy jos et tiedä etkä osaa
- asiattomuuksista nosta meteli, oli ne sitten asiakas, työkaveri tai pomo
- laittomuudet selvitetään
- asiattomuudet ja laittomuudet eivät ole teinin syy eikä niitä tarvitse hänen hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä nykyään tulla edes 10e/h tunti töihin. Luullaan, että kuukausipalkka huitelee jossain 5000e kieppeillä ja kun sanotaan, että vakituinenkin koulunsa käynyt tienaa 2000e, niin ollaan silmät pyöreenä.
Mä luulon et se ois ainakin jotain vähintään kolme tonnii
Nykyään 10e tuntipalkka sopii korkeintaan jollekin nuorelle, joka asuu vielä vanhemmillaan eikä joudu maksamaan asumisestaan tai ruuastaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olin kesätöissä 15-vuotiaasta alkaen. Ja omat työnantajat olivat kyllä ihan hyviä, ilmeisesti siksi, että minä olin hyvä työntekijä. En minä keksi muutakaan syytä, miksi ne kolmena kesänä ottivat minut töihin.
Tai ehkä siksi että olit perhettä?
Mulle ei silloin lkeilty. Vasta siinä kolmenkympin hujakoilla se alkoi.
Kyllä mutta pahempi meno alkoi harjoittelun jälkeen sijaisuudessa. Jo harjoitteluun hakiessa pomo suhtautui erikoisesti ja soitti valinnasta asenteellisella äänellä ilman haastattelua. Olin kokenut. Sitten työssä yritti selvästi olla neuvomatta mitenkään. Kerran pomo kertoi tehtävän kertomatta yhtään mitä pitää tehdä, aloin työhön ja sitten pomo antoikin toisen jo tekemän asian minulle muka kauhistuneena "tätä olet tekemässä". Lähes iloitsi myös "tietääkö vieläkään työnkuvaansa". Ajattelin vaan että kun kukaan ei ollut kertonut, mistä olisin voinut tietää. Pari tehtävää tuli pomon kautta. Muuten tein kaikkea mahdollista ja yritin muistaa mitä julkisessa ilmoituksessa oli kerrottu.
En odottanutkaan saavani tehtäviä esimieheltä, mutta kuten monessa normaalissa palkkatyössä käytännössä eräs työkaveri ja monet muut työpaikalla antoivat halukkaille paljon omia töitään. Sitten pääsin sijaiseksi ja työ sujui hyvin mutta työpaikan käytännöt olivat luokkaa "sääntöjä ei voi suoraan lukea".
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä nykyään tulla edes 10e/h tunti töihin. Luullaan, että kuukausipalkka huitelee jossain 5000e kieppeillä ja kun sanotaan, että vakituinenkin koulunsa käynyt tienaa 2000e, niin ollaan silmät pyöreenä.
Tuosta 5000€ voisi jäädä verojen jälkeen säädyllinen palkka.
Olen ylpeä nykynuorista etteivät tee seläntaputus palkalla boomereille risusavottoa.
-milleniaali
Vierailija kirjoitti:
2 paskaa kokemusta 35 vuoden takaa... Lähinnä palkanmaksun ja ylitöiden laittomuuksia. Olisi aika rankkaa ollut märehtiä niitä kaikki nämä vuodet.
Oma teini on nyt ekassa tutustu ja tienaa -paikkassaan. Muutaman ohjeen annoin:
- tervehdi kaikkia
- kysy jos et tiedä etkä osaa
- asiattomuuksista nosta meteli, oli ne sitten asiakas, työkaveri tai pomo
- laittomuudet selvitetään
- asiattomuudet ja laittomuudet eivät ole teinin syy eikä niitä tarvitse hänen hävetä.
Meillä sama mutta ekana selvitetään palkka kirjallisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään 10e tuntipalkka sopii korkeintaan jollekin nuorelle, joka asuu vielä vanhemmillaan eikä joudu maksamaan asumisestaan tai ruuastaan mitään.
Tai sitten lukuisille eläkeläisille sivu toimeksi joilla ei ole vanhempia elättämässä.
Yksi harjoittelupaikka on jäänyt kyllä harmittamaan. Olin samassa paikassa luokkakaverini kanssa, kaverilla oli atooppinen eikä hän voinut tehdä työpaikalla juuri mitään. Minä siis käytännössä tein hänenkin hommansa ja palkaksi sain roimasti huonommat arvosanat. Silloin opin, että vain naamakerroin merkitsee.