Onko lapsen päivähoito välttämätöntä?
Minulla ei kohta ole enää varaa maksaa päivähoitolaskuja. Ja lapsi on kohta jo 5v, joten luulisin sen pärjäävän yksin työpäivän ajan. Minäkin pärjäsin kun menin ekalle luokalle 6-vuotiaana.
Kommentit (15)
On välttämätöntä, 5-vuotiasta ei voi jättää yksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei 5v lasta voi jättää yksin kotiin päiväksi. Nykyinen lastensuojelulaki näkee tilanteen lapsen kannalta turvattomana. Eikö päivähoitomaksusta voi hakea alennusta?
Miksei? Pärjäsin 6-vuotiaana hyvin päivän yksin kotona
En oikein usko, ettei ole varaa.
Päivähoitomaksut lasketaan tulojen mukaan, tulojen ollessa tarpeeksi pienet päivähoito on jopa ilmaista. Jopa kaikista kallein päivähoitomaksu on edelleen maailman mittapuulla erittäin edullinen.
Mun lapsi lopetti päiväkodin 4-vuotiaana. Joskus oli joku lastenhoitaja, mutta pärjäsi myös yksin. Nykyään aikuisena on ihan normaali.
Esimerkiksi Helsingissä yhden vanhemman perheen alle 3000 euron bruttotuloilla yhdestä lapsesta ei edes peritä päivähoitomaksua. En siis usko, ettei ole varaa.
Ei voi jättää 5-vuotiasta jatkuvasti yksin kotiin koko päiväksi. Jos tämmöinen tulee ilmi, tulee lastensuojelun asiakkuus ihan varmasti. Toki, meidän kunnassa varhaiskasvatus lastensuojelun tukitoimena on ilmainen, et ehkä sun kannattaa olla yhteydessä lasuun.
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko, ettei ole varaa.
Päivähoitomaksut lasketaan tulojen mukaan, tulojen ollessa tarpeeksi pienet päivähoito on jopa ilmaista. Jopa kaikista kallein päivähoitomaksu on edelleen maailman mittapuulla erittäin edullinen.
Mä tienaan 5 tonnia kuussa, vaimo hoitaa osaa lapsia kotona.
Esikoisen päivähoitomaksu 28€/kk.
Hyvin hinnat putosi tossa viime vuonna, silloin se oli melkein 300€/kk.
Miksi nämä asiat ei sulle, Ap, olleet selviä ennenkuin aloit suunnitella lasta?
Ens vuonna se menee eskariin ja maksut pienenee. Koita nyt vielä tämä vuosi kestää.
Jos pystyt hoitamaan lasta kotona niin ei ole pakko laittaa päiväkotiin, sehän on selvä. Mutta yksin et tietenkään voi jättää.
Pienituloisilla ei ole päivähoitomaksuja. Miksi toinen huoltaja ei maksa päivähoitomaksuja, vaikka hänenkin tulonsa huomioidaan?
Miten joku voi ottaa tuollaisen aloituksen tosissaan?
Ei 5v lasta voi jättää yksin kotiin päiväksi. Nykyinen lastensuojelulaki näkee tilanteen lapsen kannalta turvattomana. Eikö päivähoitomaksusta voi hakea alennusta?