Mihin laitatte biojätteet kotona ennen biojäteastiaan viemistä?
Kun ei saa käyttää biopusseja... Ovatko ne jossain roskiskaapissa haisemassa, että saatte vietyä ulos vai viettekö heti ulos?
Kommentit (45)
Mä laitan muutaman litran ämpäriin ensin hedelmämuovipussin, sinne paperisen biojätepussin. Kippaan täyden biojätteen biojäteastiaan ja hedelmämuovipussin sekajätteisiin.
helsingissä: Ilmaisen biojätepussin saat esimerkiksi jauhopussista, muropaketista tai sanomalehdestä. Voit käyttää myös kaupan paperisia tai biohajoavasta muovista valmistettuja pusseja.
Oon käyttänyt biomuovipusseja, en tiennyt ettei saisi. Ne paperiset on ärsyttäviä kun hajoavat helposti, aina pitäisi ottaa koko roska-astia mukaan ja kipata siitä bioroskikseen.
Ihan tavalliseen roskikseen jossa muovipussi. Muovipussista kaadan ne kompostiin ja muovipussi sekajäteastiaan.
En tajua miksi pitää pelleillä niiden paperisten tai muiden vuotavien biojätepussien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan muutaman litran ämpäriin ensin hedelmämuovipussin, sinne paperisen biojätepussin. Kippaan täyden biojätteen biojäteastiaan ja hedelmämuovipussin sekajätteisiin.
Miksi siinä pitää välissä olla se paperipussi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiän yhtiön ohjeessa lukoo, ettei saa mättää biojätettä suoraan roskakatoksen biojäteastiaan.
Muovipussiin, niin kuin sekajätteenkin. Kirjanen tuli kotiin, missä kerrottiin mitä kierrätetään ja mihin. Aina on saanut täällä laittaa biojätteen muovipussiin, koska ne haravoidaan sieltä pois ennen käyttöä. Kirjasessa ei mainittu sanallakaan ettei muovipusseja saisi enää käyttää. Oli vain ohjeet miten taitellaan jotain sanomalhtipusseja (meille ei tule sanomalehteä), ja että kananmunakennon voi laittaa roskiksen pohjalle (joita meiltä tulee yksi kahdessa viikossa).
No, ehkä tämä kuulostaa omituiselta, mutta säilytän biojätteet jääkaapissa suljetussa astiassa. Siellä ne vähiten haisevat, ja sinkun jääkaappiini mahtuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä tämä kuulostaa omituiselta, mutta säilytän biojätteet jääkaapissa suljetussa astiassa. Siellä ne vähiten haisevat, ja sinkun jääkaappiini mahtuu kyllä.
Ja siellä ne kivasti pilaannuttaa tuoreet jääkaapissa olevat ruoka-aineet. Ellei jääkaappi ole täynnä mikroaterioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiän yhtiön ohjeessa lukoo, ettei saa mättää biojätettä suoraan roskakatoksen biojäteastiaan.
No, tämä juuri on ihan v**** hankalaa! Ei saa käyttää biopusseja, ei saa laittaa sellaisenaan (tämä oli uusi ohjeistus meille ja ennen kipattiin aina esim. muovirasiasta jätteet roskiin), meille ei tule mitään sanomalehtiä... Jotain paperikasseja varmaan täytyy jostain hommata... Miksei marketeissa heviosastolla saa paperipusseja!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siellä ne kivasti pilaannuttaa tuoreet jääkaapissa olevat ruoka-aineet. Ellei jääkaappi ole täynnä mikroaterioita.
Eivät ne pilaannuta. Sinulta taisi jäädä lukematta "suljetussa astiassa".
Sitä paitsi miten vaikka porkkanan kuoret sen enempää pilaannuttaa kuin porkkanat, joissa kuoret on vielä paikallaan? Suurin osa biojätteestäni on kahvinporoja, sitten noita kasvisten kuoria. Ei minulla synny pilaantunutta ruokaa, ei ole tapanani unohtaa ruokia homehtumaan tai jotain kalaa lämpimään mädäntymään.
Myönnän, menee sekajätteeseen. 1 x suodatinpussi per päivä, pari banaanin- ja/tai kananmunankuorta viikossa, niin sinne sujahtaa...
https://www.s-kaupat.fi/tuote/rainbow-biojatepussi-paperinen-20kpl/6415…
Paperiseen biojätepussiin, sillä alueellamme ei suositella biohajoavien hedelmäpussien käyttöä biojäteastioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tämä juuri on ihan v**** hankalaa! Ei saa käyttää biopusseja, ei saa laittaa sellaisenaan (tämä oli uusi ohjeistus meille ja ennen kipattiin aina esim. muovirasiasta jätteet roskiin), meille ei tule mitään sanomalehtiä... Jotain paperikasseja varmaan täytyy jostain hommata... Miksei marketeissa heviosastolla saa paperipusseja!?
Viikin Prismassa on rusketa pusseja hevi-osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne pilaannuta. Sinulta taisi jäädä lukematta "suljetussa astiassa".
Sitä paitsi miten vaikka porkkanan kuoret sen enempää pilaannuttaa kuin porkkanat, joissa kuoret on vielä paikallaan? Suurin osa biojätteestäni on kahvinporoja, sitten noita kasvisten kuoria. Ei minulla synny pilaantunutta ruokaa, ei ole tapanani unohtaa ruokia homehtumaan tai jotain kalaa lämpimään mädäntymään.
Kylläpä meni tunteisiin tällä biojätteensäilyttäjällä :) mikset laita pakastimeen? Säilyy pidempään. Voit tarjoilla vieraillekin.
Ihmetteleekö joku miksi hän on sinkku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kieltoja löytyy. Meillä lukee vielä biojäteastiassa, ettei saa laittaa niitä kananmunakennojakaan.
Huomio, huomio! Riippuu ihan paikallisesta jäteyhtiöstä, saako biohajoavia jätepusseja käyttää vai. Esimerkiksi Pirkanmaan jätehuolto ohjeistaa pakkaamaan biojätteet sanomalehteen, paperipussiin tai biohajoavaan pussiin. Tarkistakaa siis oman jäteyhtiönne sivuilta, miten biojätteet neuvotaan pakattavaksi.
Erillinen muovinen jäteastia biojätteille allaskaapissa. Sinne sisälle teen sanomalehdestä pussin tai käytän paperipusseja tai sitten joidenkin ruokien paperisia pakkauspusseja, joiden sisään sitten laitan nämä biojätteet.
Pidän paperipussissa erillisessä astiassa pakastimessa, siellä ne eivät haise, vetisty tai pilaannu kun ovat jäässä. Biöjätteissä on vain lähinnä ruoantähteitä ja kuoria joten ei ole edes ällöä.
Mulla on joku astia tiskipöydän kulmalla, johon kerään kompostiin menevät. Siinä EI ole kantta, koska se suljettu tila saa noi löyhkäämään. Jos yhden päivän aikana tulee paljon, esimerkiksi peruna kuoria, kaalin lehtiä, raparperin lehtiä, vien ne samantien kompostoriin. Tai jos on jotain helposti haisevaa. Yleensä tyhjennän sen parin-kolmen päivän välein. Astiana on usein tuollainen litran jäätelörasia.