Miten voi säästää ok-talossa sähköä?
Auttaako se esim, että huoneitten lämpötila on korkeintaan +18 astetta?
Sauna on puilla lämpiävä.
Kommentit (11)
Ilmalämpöpumpu alakerrassa on vähentänyt sähkön kulutusta noin neljänneksellä. Kuumavesivaraajan veden lämmön säätäminen pienemmäksi.
Ikkunoiden tiivistys, kynnysten ja ovien tarkistus, ettei talon alta vedä.
Olen hankkinut makuuhuoneeseen sähköpatjat. Makuuhuoneen lämpötilaa on voinut reilusti alentaa ja nukumme aikaismpaa paremmin viileässä ilmassa.
Millä talosi lämpiää? Jos vesi lämpiää sähköllä, niin kuuman veden käytöllä on suuri merkitys - ei kuumia pitkiä suihkuja.
Peset täysiä koneellisia usean vajaan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumpu alakerrassa on vähentänyt sähkön kulutusta noin neljänneksellä. Kuumavesivaraajan veden lämmön säätäminen pienemmäksi.
Olen hankkinut makuuhuoneeseen sähköpatjat. Makuuhuoneen lämpötilaa on voinut reilusti alentaa ja nukumme aikaismpaa paremmin viileässä ilmassa.
Ei kannata liikaa laskea kuumavesivaraajan lämpöä, saat oikean bakteerikasvattomon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata liikaa laskea kuumavesivaraajan lämpöä, saat oikean bakteerikasvattomon.
Tällaisissa pitää kyllä olla tarkkana!
- eri
Jos käyttövesi lämpiää sähköllä, niin siinä on hyvä tilaisuus säästää.
Ja tietenkin talon lämmittäminen kukuttaa paljon energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Lämmitys ja lämmin vesi suurin kuluttaja, muut säästöpelleily melkein turhaa.
niin .. jos lämmittää sähköllä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja isompi merkitys on sillä paljonko sitä lämmintä vettä käyttää. Varaajan vedennlämpötilalla ei ole isoa merkitystä.
Käytännön teko on lämmittää talvella puuta polttamalla. Vielä parempi jos saa itse tehtyä polttopuut. Syksyllä pärjää tosi myöhään ennen kuin tarvitsee laittaa "oikea lämmitys" päälle ollenkaan.
Veden käytöllä on iso merkitys. Jos lämmin vesi lorottaa viemäriin samalla kun hampaita pestään niin siitä tulee vuoden mittaan satoja litroja turhaan lämmitettyä vettä.
Lopettamalla palstailun. Ei tartte ladata kännykkää/tietsikkaa niin usein.
Lämmitys ja lämmin vesi suurin kuluttaja, muut säästöpelleily melkein turhaa.