Onko täällä muita jotka eivät sijoita vaan säästävät tilille?
Itse en uskalla sijoittaa joten säästän 300-400e/kk tilille.
Kommentit (53)
Siinähän makuutat tilillä tai vaikka sukkalaatikossa. Inflaatio vie säästösi
Mä kans, taidot ei riitä sijoittamiseen. Tai no, menee mulla s-bonukset rahastoon :D
Säästän rahaa säästötililleni, mutta se on johtunut myös siitä, että pitäisi olla tilillä myös rahaa, jota voi käyttää pahan päivän varalle ja sitä välillä menee ja sitten taas säästän lisää. Olen kyllä miettinyt, että voisin aloittaa asp-säästämisen, mutta en tiedä, milloin asunnon ostaminen tulee oikeasti mahdolliseksi, joten en tiedä milloin sen kannattaa lopulta aloittaa.
Sijoittaminen on yleensä kyllä kannattavaa ja inflaation takia vain tilille säästäminen ei kannata samalla tavalla. Mutta en ainakaan vielä ole niin rahoissani, että lähtisin sijoittamaan, enkä myöskään kannata ylipäätänsä sijoittamista, sillä en kannata pörssiyrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin se ne vie jos säästöihin ei koske?
Säästän mutta suurimmaksi osaksi siitä syystä, että ostettiin asunto johon pitää päivittää lattiamateriaalia ja kylpyhuoneen laattoja yms. vähän eri versioihin, mitä perus sopimukseen kuului. Mutta jos en säästäisi tuota varten, en kyllä uskaltaisi säästää rahastoihin tai osakkeisiin kuin minimaalisen summan. Koska en tiedä sijoittamisesta tarpeeksi, ei ole aikaa tutustua ja menetin aikoinaan jo sen 4000 euroa, vaikka odotin tappioiden tulemista ylöspäin useita vuosia. Ennemmin annan inflaation syödä, kuin menetän hetkessä tuhansia joita en saa koskaan takaisin.
S-bonukset menee rahastoihin, koska kyse on niin pienistä summista, että ei harmita.
Kaikki kurssit on miinuksella ni ei ne kasva korkoakaan.
Mulla on rahastosijoituksessa summa joka on pienentynyt järkyttävän paljon sitten helmikuun. En ole laittanut sinne senttiäkään enempää.
Jos jää säästöä niin "makuutan tilillä" niinkun jotkut sanoo, ja olen tyytyväinen.
Mulla infoaatio vaikuttaa lähinnä ruokaan johon menee pari sataa kuussa. Ne sadat tuhannet säästötilillä voivat vallan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tyyliin PM Sipilä: "valtion tase töihin ja tuottamaan". Tuloksena Fortum -14 000 000 000 euroa. Ei sjoittaminen ole mikään automaattinen tie vaurauteen. Kunpa Fortumkin olisi vain makuuttanut rahoja tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Säästän rahaa säästötililleni, mutta se on johtunut myös siitä, että pitäisi olla tilillä myös rahaa, jota voi käyttää pahan päivän varalle ja sitä välillä menee ja sitten taas säästän lisää. Olen kyllä miettinyt, että voisin aloittaa asp-säästämisen, mutta en tiedä, milloin asunnon ostaminen tulee oikeasti mahdolliseksi, joten en tiedä milloin sen kannattaa lopulta aloittaa.
Sijoittaminen on yleensä kyllä kannattavaa ja inflaation takia vain tilille säästäminen ei kannata samalla tavalla. Mutta en ainakaan vielä ole niin rahoissani, että lähtisin sijoittamaan, enkä myöskään kannata ylipäätänsä sijoittamista, sillä en kannata pörssiyrityksiä.
Se pankki, jonka tilillä rahojasi pidät, on pörssiyritys. Se tekee koko ajan voittoja rahoillasi, mistä et hyödy mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko vielä markoilla ja laskeskelet, että yksi euro on kuusi markkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan arvo pienenee.
Säästän sekä että. Mulla menee 500 euroa kuussa rahastoihin, säästötilille menee 500-1500 kuusta riippuen. Aika lailla sama summa on molemmissa tätä nykyä, kun rahastojen arvonnousu on ihan hyvillä prosenteilla edelleen. Onhan sieltä sulanut paljon parhaisiin aikoihin verrattuna mutta silti. Rahastot on pitkän tähtäimen suunnitelmia varten, lasten opiskeluaikoja ja omaa eläkeikää ajatellen. Tilisäästöt taas remonttirahoja ja pahan päivän varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan arvo pienenee.
Höpö höpö. Jos inflaatio on 10%, vähennät kulutusta vähintään samalla määrällä ja säästät 10% enemmän niin asia on ratkaistu.
Mukavaa kun on säästöjä, niin jos johonkin isompaan tarvitsee. Senkuin ostelee tai vaikka lähtee reissuun. Ei tarvitse keneltäkään kysellä.
Pikkusen sivusta mutta ei pieniä summia saa miljooniksi millään sijoituksella. Siis realistisella. Toki lisä aina lisää mutta suurimmat huutelijat ovat perineet satoja tuhansia tai jopa enemmän ja sitten ollaan niin proota. Elämä ei yksinkertaisesti riitä saamaan isoa tuottoa ellei pesämuna ole iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan arvo pienenee.
Huonoissa sijoituksissa se vasta pieneneekin.
Mikä tää inflaatio juttu on? Säästän myös mielelläni tilille (ei ole paljon, puhutaan muutamasta tuhannesta eurosta). En ymmärrä, miten inflaatio ne söisi? Voisiko joku nyt selittää rautalangasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pankki, jonka tilillä rahojasi pidät, on pörssiyritys. Se tekee koko ajan voittoja rahoillasi, mistä et hyödy mitenkään.
No en mä haluaisikaan pankissa pitää rahaa, mutta pankkitili pitää olla, että saa palkkaa ja voi toimia ylipäätänsä tässä yhteiskunnassa.
Ja säästötilini on S-Pankissa (sinne menee myös bonukset), jonka taustalla ovat osuuskunnat.
Mutta joo, mua ei itseäni kiinnosta olla se omistaja, joka haluaa jatkuvaa kasvua ja ottaa kaikki irti työntekijöistään, eikä oikeasti lopulta välitä yhtään ympäristöstään.
Jos ei kokoaika osta jotain ja jatkuvasti nosta elintasoaan, niin ei sitä rahaakaan tarvi jatkuvasti lisää. Käyn jo töissä, eiköhän se riitä. Kun ei se kuluttaminen onnea tuo.
Säästän käteisenä.