Mies peruu juhlansa kun pelkää, ettei ole kavereita joita kutsua
Mies täyttää pyöreitä ja on alustavasti puhunut, että voisi järjestää juhlat - ei ole meidän suhteen aikana juuri mitenkään juhlinut joten oli hieman yllättävää mutta tietty kiva juttu. Olen tovin hienovaraisesti kysellyt onko miettinyt keitä pyytää ja mitä haluaisi tehdä, kun päivä alkaa lähestyä ja tietty olisi hyvä jo vieraille huikata juhlista. Mies on hidastempoista sorttia ja ajattelin, ettei ole vaan ennättänyt tuumailla asiaa oikein kunnolla ja siksi on jäänyt roikkumaan, ihan yleinen piirre hänelle 🙈
Tänään kyselin, pitäiskö hänen ainakin ilmoittaa päivä vieraille, muuta voi suunnitella myöhemminkin. Meni vaikeaksi ja tunnusti ettei tiedä ketä kutsua, kun "ei mulla ole kavereita". Mulle tuli aika kurja olo, olen kuullut murheen kerran aiemminkin ja pohtinut sitä itse toisinaan tässä vuosien varrella. Yritin varovaisesti ehdotella vanhoja opiskelukavereita yms joiden kanssa kyllä viestii mutta näkee harvoin, koska moni asuu eri puolella maata ja eivät saa miehen sanojen mukaan aikaiseksi sopia tapaamisia. Säännöllisesti siis kuitenkin ovat yhteydessä! Sain kasaan kymmenkunta nimeä mutta mies toisti ettei tiedä ketä kutsua ja pohti, järjestääkö juhlia kuitenkaan ollenkaan.
Mua harmittaa nyt toisen puolesta ihan hirveästi! Jotenkin on olo, että haluaisi juhlat (koska katseli jo saunatilaa yms) mutta pelkää, ettei kukaan tule, tai jotain. Mitä mieltä on palsta, yritänkö hienotunteisesti kannustaa ainakin kokeilemaan kepillä jäätä kutsujen osalta vai jättäisittekö asian sikseen toisen oman harkinnan varaan täysin?
En siis missään nimessä halua painostaa tai pakottaa pitämään juhlaa jos ei halua MUTTA mietin, jääkö juhlat nyt pitämättä siitä pelosta ettei kukaan tule tai ettei vieraita ole "riittävästi"?
Mies on siis hyvä tyyppi ja tulee esimerkiks mun kavereiden kanssa juttuun hyvin, mutta tietty vuodet ovat vieneet vanhat kaverit eri maakuntiin jne eikä aikuisiällä ole löytynyt uusia kavereita, aiemmin mainitsi kaverittomuudesta just siihen sävyyn, että harmittaa kun ei ole oikein ketään eikä oikein osaa tutustua (toisin kuin itse, mutta olen meistä se selkeästi sosiaalisempi).
Kommentit (17)
Olisi varmaan kiva, jos kutsut onnistuvat.
Olen huomannut, että yksi haaste ainakin omassa tuttavapiirissäni on sopivan ajan löytäminen. On välillä työlästä löytää sellaista aikaa, jolloin muut ehtivät ja voivat tavata. Kutsujen ajankohta pitää ilmoittaa hyvissä ajoin, jotta vieraat ehtivät varata ajan kalenteristaan.
Ymmärrän miestäsi. Itsekään en ole mitään juhlia itselleni halunnut kun ei ole kavereita joita kutsua. Vanhojen opsikelukavereiden kutsuminen on lähinnä vaivaannuttavaa jos sen kummepaa yhteyttä ei ole pidetty. Kannattaa miettiä haluaako miehesi oikeasti mitään juhlia vai haluatko sinä juhlia hänelle. Itse en haluaisi, pelkäisin ettei kukaan tule ja olisin vaivaantunut tilanteessa.
Mulla on just noin. Haluaisin järjestää juhlia, mutta ei ole kavereita. Tai on jotain etäisiä, mutta kaikki eri piireistä ja se olisi vaan kiusallista. Entä jos sinä ottaisit vetovastuun ja kutsuisit omia kavereitasi, jotka tuntevat myös miehesi? Voisit parhaille tyypeille selittää tilanteen ja varmistaisitte että tulee kivat juhlat. Toki niitä miehen vanhoja kavereita kannattaa kutsua, mutta ei harmittaisi niin paljon jos eivät tule paikalle.
Ei varmaan kannata kutsua sellaisia, joihin ei ole vuosiin pitänyt yhteyttä, olisi varmasti vaivaannuttavaa. Hyvät juhlat voivat tulla pienemmälläkin piirillä. Ihmisiä, jotka tulevat mielellään.
Varmaan voisi miehen vanhojen tuttujen lisäksi kutsua myös sinun ystäväsi sekä miehen ja ehkä sinunkin sukulaisia. Työpaikaltakin voi kutsua, vaikkei koskaan olisi vapaa-ajalla tavannut. Esim. itse olin työkaverin 50v juhlilla, vaikka se oli ainoa kerta, kun näimme työkuvioiden ulkopuolella. Meitä oli siellä muitakin työpaikalta.
Eli ei muillakaan välttämättä ole paljoa niin läheisiä ystäviä, jotkut vaan on välittömämpiä ja kutsuvat kaikki puolitututkin. Yleensä ihmiset mielellään tulee juhliin, jos joku järjestää ja kutsuu.
Ehdottomasti juhlat! Eihän joukon tarvitse olla iso. Esimerkiksi 5-6 kaveriakin on jo mielestäni paljon ja ääntäkin varmasti lähtee. Kutsutte vähän kauempaa tulevia ja läheltä. Ja osa voisi löytyä sunkin kavereiden puolisoista jos tulevat hyvin juttun, yksikin riittää, keksitte varmasti heti sellaisenkin.
Muistatte varmaan kumpikin hetken kun pienemmälläkin porukalla on ollut kivaa.
Kymmenkuntahan on jo paljon, vaikkei kaikki edes pääsisi paikalle. Juhlat voi olla kivat vaikka vieraita olisi kaksi.
Eikö hänellä ole esim. sisaruksia, työkavereita, serkkuja tai vastaavia ollenkaan?
Täsmennän vielä tätä termiä vanhat opiskelukaverit, selitin vähän löperösti! Viestittelevät siis parin äijän kanssa säännöllisesti ja käyvät kerran tai pari kertaa vuodessa yhteisissä harrastuksissa, vuosi sitten samat kaverit olivat meillä siis viettämässä poikien iltaa. Nyt on tosiaan vuosi välissä kun eivät ole livenä nähneet mutta siis säännöllisesti kuitenkin yhteyksissä ja koko ajan mies puhuu, miten "pitäis kutsua kylään tai mennä käymään kun kutsu tuli sinne", mutta on jäänyt puheen asteelle. En jotenkin aidosti usko, että nuo kutsut on niitä klassisia kiusallisia "Käydään joskus kahvilla!", mutta mies on vähän huono järjestämään, nyt käytiin yhden kaveripariskuntansa luona kun me naiset vaihdettiin viestejä, että nyt, tästä on puhuttu ikuisuus! Se klassinen tilanne siis, mikä itselläkin on monen vanhan mutta yhä tosi tärkeän kaveri kanssa arjessa. Siksi mietin, että nämä muutama vanha opiskelukaveri (parempi termi lienee opinnoista tutuksi tullut kaveri) voisi hyvin tullakin, kun ovat kuitenkin yhteyksissä! :)
Hyvä pointti kyllä tuo mainittu, että eihän ole kiusallista sitten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kannata kutsua sellaisia, joihin ei ole vuosiin pitänyt yhteyttä, olisi varmasti vaivaannuttavaa. Hyvät juhlat voivat tulla pienemmälläkin piirillä. Ihmisiä, jotka tulevat mielellään.
Joo ei siis ollut tämmöisistä ihmisistä kyse, avasinkin paremmin tuota "vanhojen kavereiden" termiä, viestejä kyllä vaihtavat mutta näkevät harvoin, tietysti kun kaikilla myös kiire.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti juhlat! Eihän joukon tarvitse olla iso. Esimerkiksi 5-6 kaveriakin on jo mielestäni paljon ja ääntäkin varmasti lähtee. Kutsutte vähän kauempaa tulevia ja läheltä. Ja osa voisi löytyä sunkin kavereiden puolisoista jos tulevat hyvin juttun, yksikin riittää, keksitte varmasti heti sellaisenkin.
Muistatte varmaan kumpikin hetken kun pienemmälläkin porukalla on ollut kivaa.
Mulla siis omatkin kaverit asuu eri maakunnissa, muutin uudelle paikkakunnalle miehen perässä ja omien kontaktien luominen on olut vähän haastavaa, kun pamahti väliin heti korona ja töissä työkaverit on 20 vuotta vanhempia, mutta täytyy todellakin kokeilla kutsua pidemmällä asuvat omat kaverit mukaan myös puolisoineen! :)
Kiitos viesteistä, täytyy alkaa "juonia" hieman ja vähän varovaisesti kannustaa miestä juhlien järjestämiseen. Ehkä helpoin on etsiä pari vaihtoehtoista juhlapaikkaa/-tekemistä, niin on mistä lähteä liikkeelle pohtimaan juhlaa.
Ap
Minä haluaisin järjestää isot juhlat kun täytän pyöreitä, mutta minulla on vain muutama ystävä. Tämän vuoksi esitän etten halua lainkaan juhlia, nolottaa.
Näin se nykyään menee. Monella on ehkä tuttuja, mutta ei kavereita. Ei ole enää ihmisiä ympärillä, jotka voisi kutsua.
Tuo on harmi.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin järjestää isot juhlat kun täytän pyöreitä, mutta minulla on vain muutama ystävä. Tämän vuoksi esitän etten halua lainkaan juhlia, nolottaa.
Mä kans, eli vähän sama tilanne ku tekstin miehellä. Mietin kyllä, että saahan parillakin kaverilla juhlat aikaan, myös siis jutun alottajan mies, että ehkä pitäis kaikkien vaan rohkastua järjestään?
Ap lisää vielä, että uskon siis ainakin osan kavereista tulevan jos kutsuu! Sitä en tiedä miten "henkevää" (en keksi nyt parempaa sanaa) yhteydenpito on, kun en tietysti tiedä mistä viestitellessä puhuvat, siis omista kuulumisista vai tyyliin kissavideoista pintapuolisesti.