Joku hyvänpäiväntuttu yrittää kaveerata kanssasi. Et halua. Miten toimit?
Siis hyvänpäiväntuttu pyytää numeroa, kertoo henkilökohtaisuuksia, ehdottaa kahveja....
Miten toimia, että hän ei loukkaannu?
Kommentit (9)
Harvoin tuollaista on tapahtunut. Silloin teeskentelin kiireistä ja vaihdoin puheenaihetta.
Olen lyhytsanainen, kohtelias, mutta välttelevä.
Kohteliaasti sanoo suoraan. Ehkä toinen loukkaantuu, muttei pidä esittää kaveria, ellei ole kiinnostunut. Tai sitten pitää yrittää liueta äkkiä paikalta, vältellä, tekosyitä tms.
Pidän keskustelut säätilan tasolla ja lopetan ne muutenkin lyhyeen. Henkilökohtaisiin avautumisiin ei tarvitse erityisesti reagoida. Toteaa vain jotain jopas, huh huh, niinpä ja vaihtaa puheenaihetta neutraaleihin. Kahvikutsuun voi vastata, että kattellaan. Tapaamisehdotuksiin, että et tiedä vielä.
Älä kerro numeroa äläkä lähde kahville, kyllä se ymmärtää vihjeen.
Esitän kiireistä ja olen etäinen. Yleensä ymmärtävät siitä etten välitä lähentää tuttavuutta. Jos on joku sosiaalisesti taitamaton joka ei ymmärrä, voin kyllä sitten suoraankin sanoa.
Sanot suoraan ettet ole valmis kaveruuteen ja kahvitteluun. Miksi kierrellä ja keksiä tekosyitä.
Vastaan viesteihin viiveellä ja lyhyesti, mutta kohteliaasti. Olen juuri nyt kiireinen, enkä voi tehdä tulevaisuuteen varmoja suunnitelmia. Palataan asiaan kun tilanne joskus helpottaa.