Nukumme talven alakerrassa sähkön säästämisen vuoksi. Riittääkö yläkertaan +10c peruslämmöksi talven ajaksi?
Kommentit (20)
Riittää hyvin. Itse pidän talven kylmimpinä aikoina asumattomassa osassa 4-7 astetta.
Periaatteessa riittää, että on plussan puolella.
Homehtuu pilalle alle 18 asteen lämmöllä.
Protip: lämmin ilma kohoaa. Eikö kannattais nukkua yläkerrassa ja jättää alakerta kylmäksi?
Lämpö nousee ylöspäin. Nukkukaa ylhäällä.
Mä muistelin kanssa, että kannattaisi pitää noin 17 asteessa alimmillaan. Meidän talo oli aiemmin tyhjillään ja pelkällä peruslämmöllä, niin muurista on rappaukset lähteneet halkeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Protip: lämmin ilma kohoaa. Eikö kannattais nukkua yläkerrassa ja jättää alakerta kylmäksi?
Mutta alakerrassa on yleensä esim keittiö, missä pitää kuitenkin olla. Jos portaikko yläkertaan ei ole oven takana, niin kannattaa laittaa joku viltti tai luukku estämään lämmön karkaamista. Huoneiden ovet kiinni ja portaikkohuone myös kylmänä. Kannattaa katsoa myös voiko ovia jotenkin eristää ja tiivistää, ellei ole täyspuuta, jotka pitää hyvin lämpöä. Ikkunoihin myös tiivisteet kun kylmät alkaa. Tehokas tuuletus myös joka päivä 5minx2, ettei happi lopu.
Meilläkin on tarkoituksena jättää tulevana talvena osa asunnosta lämmittämättä. Mielenkiintoinen talvi tulossa. Jos ei ole sähkösopimukset yms. koskaan kiinnostaneet, niin voi olla kovat yllärit tiedossa.
Kyllä kannattaa pitää lämmöt siellä 17-18 asteessa, että suhteellinen kosteus ei nouse liian suureksi. Lisäksi höyrynsulkumuovilla varustetun talon sisälämmön tulisi olla aina korkeampi kuin ulkolämpötila, jotta rakenne toimii oikein.
Talon rakenteistahan tuo riippuu. Ihminen kyllä voi nukkua vaikka nollassa asteessa ilman ongelmia.
Mulla on talvella makkarissa +15 ja asumattomissa tiloissa +3-+10.
Mun puolesta pitäkää vaikka pakkasella, jos jotain sankareita kuvittelette sitten olevanne. Mä pidän saman lämpötilan kuin ennenkin.
Alle 18 astetta tosin ei ole hyvä juttu mm. homehtumisen kannalta, mutta omathan on kämppänne.
Älkää nyt pilatko talojanne pitämällä niitä liian kylminä! Mieluummin sitten vaikka muutto pienempään tai investoiminen lisälämmönlähteisiin!
+21 on passeli. Ei kannata mennä noihin venäläisten kotien lämpöihin mukaan, tyhmistyt pian samalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa.
Eri
😂
Vai olisiko kuitenkin sama, ap vastailee itselleen.
Minä ajattelin tilata jostain sellaisen -30 asteen makuupussin. Kuluu vähemmän sitten ostettuja puita. Sähköllä en ole lämmittänyt enää 10 vuoteen.
Kannattaa tarkistaa vakuutusehdoista onko siinä määritetty jotain suojeluohjeita peruslämmön osalta. Aika usein raja on 12C.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa.
Eri
😂
Vai olisiko kuitenkin sama, ap vastailee itselleen.
No ei kyllä ollut ap, mutta voihan sen noinkin ajatella😄.
T. Ap
En osaa sanoa.
Eri