Matka-aika kotimaanlennot vs. juna ja matkusmuotojen välinen erotus
Olen matkustamassa Joensuusta Helsinkiin. Pitkästä aikaa ajattelin päivittää matka-ajan laskelman sekä junalle että lentämiselle, ja selvittää mikä todellinen aikaero näille on.
Oman kokemukseni mukaan ero ei ole niin merkittävä kuin yleisesti ajatellaan, sillä lentomatkustamiseen kuuluu paljon sellaista "ylimääräistä" pakollista aikaa, mikä ei suoraan matka-ajassa näy, mutta johon on pakko varata aikaa.
Siitä kun viimeksi lensin kotimaanlentoja on jo kuitenkin niin pitkä aika, etten enää tarkalleen muista mitä kaikkia prosesseja lentomatkustamiseen kuuluu. Joten te enemmän kotimaassa lentävät, puuttuuko tästä laskelmasta jotain tai ovatko aika-arviot paikkaansa pitäviä?
1) Majapaikasta lentoaseman check in tiskille kuluva aika (auto, taksi, bussi tms - tarvittaessa pysäköinti jne), tähän kuluva aika tietysti riippuu majapaikan ja aseman välisestä erosta, sekä ajaako taksilla eteen vai täytyykö pysäköidä oma auto jne
2) Lähtöselvitykseen saapuminen noin 30-45 min ennen koneen lähtöä ja check in (ellei tehtynä etukäteen)
3) Boarding (5-10 min?)
4) Lentoaika (esim. Joensuu-Hki 1h 5 min)
5) Laskeutuminen ja koneesta pois siirtyminen, jonotus ym. (5-10 min?)
6) Terminaalista saapumispaikkaan (julkisilla, taksilla, vuokra-autolla jne, harvemmin ehkä kävellen?)
Suurin osa ajasta tietysti riippuu miten kaukana asuu jne, mutta osa noista ajoista lienee aika vakioita, esim. boardingin kuluva aika. Erityisesti nuo kysymysmerkillä olevat kohdat siis niitä, joihin kuluvaa aikaa en itse enää muista. Niihin tarkennusta kellään?
Noilla laskuilla mitä itse laskin, niin matka-aika kokonaisuudessaan on noin 3 h 3 min (josta varsinaista lentoaikaa se 1h 5 min).
---
Ja junalla sama prosessi:
1) Matka-aika kotoa asemalle
2) Matkustusaika
3) Asemalta määränpäähän (julkisilla, taksilla, kävellen) )
Tähän varsinaista matka-aikaa kuluu 5h 9 min, josta varsinaista matkustusaikaa 4h 44 min
Kör med bil. Den far iväg då du är färdig och tar dig, dina vänner och ert bagage från Joensuu till H:fors på 4:50 h. Blir ni hungriga och törstiga på vägen, kan ni själva välja var ni äter och till vilket pris o.s.v.
Ur din kalkyl med offentlig transport saknas de alldagliga förseningarna, rutter som är inhiberade, bagage som försvinner samt priset.