Ostaa jonkun kunniaksi jotain, en ymmärrä!
Usein esimerkiksi somessa törmää kuvatekstiin jossa lukee jotain tälläistä. Syötiin leivokset jonkun kunniaksi. Ostettiin kukat jonkun kunniaksi. Millä lailla tämän kaltainen ostelu tai syöminen on kellekään kunniaa tuovaa? Voisko joku selittää tämän mulle yksinkertaiselle!
Kommentit (10)
Ap ei ole ymmärtänyt kuinka substantiivi "kunnia" eroaa idiomista "jonkun kunniaksi".
Niiden tekee mieli kakkua ja kukkia. Se virkistää heitä. Kunniaksi on hyvä tekosyy tai syy. :O
Onko sinulla muutenkin haasteita suomen kielen ymmärtämisen kanssa?
Ap pienet AP.n tietämättömyden kuuniaksi.
"Jonkin kunniaksi" tarkoittaa huomioimista, muistamista ja arvon antamista kohteelle. Eikä se kakkukahvien ostaminen ole siinä olennaista.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jonkun kunniaksi = juhlistetaan jotain.
Kun saadaan saavutettua joku virstanpylväs jollain tasolla hankitaan jollain pienellä lisää hyvää mieltä. Ei noin kannata tehdä, jos varaa on vähän. Me käydään miehen kanssa aina syömässä lounas loman kunniaksi- ollaan aloilla, missä loman ajakohdan voi päättää pitkälti itse ja pyritään pitämään yhtä aikaa. Kumpikaan meistä ei käy juurikaan lounaalla työpäivinä, mulla on aina eväät ja mies pitää vaihdellen eväät tai käy kotona. Ihan siksi, kun voidaan mennä rauhassa ja nauttia siitä, että joku muu tekee ruuan, monipuolisemman kuin mitä kotona viitsitään tehdä.
Yksinkertainen kiittää sivistyneitä kommenteista!
Hienosti vastattu, toivottavasti sait suurta tyydytystä vastatessasi kysymykseeni.
Taputa itseäsi kiitokseksi!
Jonkun syntymäpäivän kunniaksi kakkukahvit. Tuskin vaikeaa ymmärtää.