Onko normaalia että kun lapset muuttaa pois kotoa, äiti jää asumaan ylisuureen vuokra-asuntoon?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Sehän on jokaisen omavalinta. Mikäs siinä jos rahat riittää.
Ei riitä...
Ei siinä ole mitään järkeä, maksaa neliöistä joita ei käytä ja joita ei edes itse omista.
On. Asunnossa paljon muistoja, lapset voivat tulla takaisin, on tilaa vieraille (vaikka lapsenlapsille)
Jos asunto on sivummalls, usein halpa vuokra.
Laskin juuri että kyllä voin jäädä asumaan mutta toinen juttu sitten on se että onko se järkevää.
Mutta kyllä lapsen opiskelujen ajan (muuttanee toiselle paikkakunnalle ainakin 2 vuodeksi) pysyn tässä jos tapahtuukin jotain niin ei hän mahtuisi mun minnekään yksiön lattiallekaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään järkeä, maksaa neliöistä joita ei käytä ja joita ei edes itse omista.
Mun äiti ikäänkuin jämähti sinne. Ja sitten rahat ei riitä mihinkään. Sanoo että niin paljon tavaraa, että muutto mahdoton, vaikka ollaan luvattu auttaa.
Ei mitään järkeä. Aion itse myydä perheasunnon, kun lapsi muuttaa pous kotoa, ja ostaa pienemmän itselleni tilalle.
Äiti odottaa lastensa tulevan takaisin jonkin syyn takia.
Vierailija kirjoitti:
Äiti odottaa lastensa tulevan takaisin jonkin syyn takia.
Tai sitten haluaa että lapsella on "tukikohta" kotipaikkakunnalla kun tulee opiskelukiireiltään kavereita yms katsomaan.
Eihän omistusasunnoissa asuvatkaan myy esim. talojaan pois kun lapset ovat muuttaneet. Se on ollut koti kauan ja siellä on kaikki muistot yms. Ja monesti menee muutamia vuosia ja tulee ehkä lapsenlapsia ja mummokin haluaa että sitten lapset kyläilevät mummolassa (isompana ehkä myös öitä) ja siihen ei sitten oikein joku pikkuyksiö toimi.
Ei sitä välttämättä kovin paljoa menot edes muuttuisi vaikka yksi muuttaa pois. Meillä ainakin lähtisi toinen autopaikka, ehkä kaksikin jos möisin omani vähäkäyttöisen myös pois, sähkölasku pienenisi tai ainakin käyttö (mitä ne hinnat sitten tulevaisuudessa onkaan), ruokakassi pienenisi myös.
Miten tuo muuten on, jos on kaupungin vuokra-asunto tai saa tukia niin eikö ole pakko muuttaa pienempään? Muuten aika älytöntä että tuollaista tuettaisiin. Eri asia jos yksityisellä vuokralla ka maksaa koko vuokran itse.
Ap oletko sinä se joka aina valittaa kun pitää maksaa liian suuressa asunnossa asuvan äidin laskuja kun hänen rahansa eivät riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti ikäänkuin jämähti sinne. Ja sitten rahat ei riitä mihinkään. Sanoo että niin paljon tavaraa, että muutto mahdoton, vaikka ollaan luvattu auttaa.
MONTAKO KETJUA AATTELIT TÄSTÄ SAMASTA AIHEESTA VIELÄ ALOITTAA? EIKÖ NE X KPL AIEMPAA RIITTÄNEET????
Kuka asuu vuokralla lasten kanssa? Eikös vuokralla asuminen kuuluu opiskeluaikoihin, en minä ainakaan lapsia missään vuokraläävässä kasvattaisi. Omakotitalo on ainoa oikea paikka kasvattaa lapsia.
Työssäkäyvät ja asuntovelalliset muuttavat, mutta sosiaalitukia nauttivat voivat taloudellisesti jäädä.
Olen yksi heistä, joten olisi sulaa hulluutta ottaa halvempi kämppä, tai muuttaa keskustasta yksiöön jonkun paskaduunin perässä.
Normaalia? Ei ole mitään normaalia. Jokainen toimii tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo muuten on, jos on kaupungin vuokra-asunto tai saa tukia niin eikö ole pakko muuttaa pienempään? Muuten aika älytöntä että tuollaista tuettaisiin. Eri asia jos yksityisellä vuokralla ka maksaa koko vuokran itse.
No ei ole pakko muuttaa. Kaupungin asunnoissa vuokraoikeus voi myös periytyä lapselle. Jos on liian iso asunto, niin tuet pienenee tai poistuu kokonaan. Jos ei ilman tukia pärjää, niin sitten on varmaan pakko muuttaa mutta se siis tapahtuu omalla päätöksellä, ei Kelan käskystä.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvät ja asuntovelalliset muuttavat, mutta sosiaalitukia nauttivat voivat taloudellisesti jäädä.
Olen yksi heistä, joten olisi sulaa hulluutta ottaa halvempi kämppä, tai muuttaa keskustasta yksiöön jonkun paskaduunin perässä.
Juuri näin. Jos ihmisellä on isohko omistusasunto, joka pitää itse 100% kustantaa ja maksaa esim 400 000 euroa, niin on aika tyhmä taloudellinen ratkaisu jäädä siihen yksinään. Sen yhtiövastike on tyypillisesti esim 400 euroa/kk.
Jos sen myy ja ostaa pienemmän asunnon 200 000 eurolla, jossa on vastike 200 euroa, kåytettävissä olevat tulot lisääntyvät heti kuukaudessa 200 euroa. Ja jos sen välirahan 200 000 euroa sijoittaa vaikka edes 3% tuotolla, saa käteen pääomatuloa 350 euroa/kk. Eli muuttamalla pienempään asuntoon saa joka kk käyttörajähaa 550 euroa enemmän kuin asumalla siinä isossa asunnossa yksin.
Niillä jotka elävät sosiaalituilla tämä ei tietenkään päde, koska heidän asumisensa maksavat muut veronmaksajat.
Sehän on jokaisen omavalinta. Mikäs siinä jos rahat riittää.