Kesäopintotuki yliopistossa, auttakaa!
Ajattelin keväällä, että opiskelen nyt kesällä yhden kurssin, ja nostan siitä tietysti opintotuen. No, tuen sain kesäkuussa ja käytin heti. Olen kyllä opiskelemassa paraikaa, mutta työn takia tämä etenee todella hitaasti, enkä tiedä milloin ehtisin kurssin tenttimään. En varmaan ainakaan ennen elokuun loppua. Jos elokuun puolella ehtisin/en ehtisi tenttiä kurssia, niin pitääkö minun maksaa opintotuki takaisin, vai miten tämä oikein menee?
Luin jostain, että jos on tarpeeksi opintopisteitä vuodelta, niin opintotukea ei perittäisi takaisin kesältä..? 45op pitää suorittaa opintotuen saamista varten vuodessa, ja suoritin viime vuoden aikana 40 + 31, eli 71op. Aion kyllä tenttiä tämän kurssin, mutta jos se menee jonnekin syys-lokakuulle, niin pitääkö minun sitten maksaa tuki takaisin? Näitä ei oikein lue missään..
Kiitos avusta!
Kommentit (3)
Kela katsoo opintopisteet vain lukuvuosittain. Se ei tarkasta sitä, oletko tenttinyt tuon kurssin elokuussa vai joulukuussa. Molemmat kuuluvat lukuvuoteen 2022-23. Jos olet viime lukuvuoden aikana suorittanut 71 op, sinulla ei ole mitään hätää. Kela ei siis mitenkään tutki sitä, suorititko juuri sen kurssin, jota varten hait kesäopintotukea, kunhan opintopisteitä tulee lukuvuoden aikana tarpeeksi.
Yliopistonlehtori
https://nopat.me/
Voit opiskella myös helppoja nettikursseja, joista saa opintopisteet ja ne saa sisällytettyä vapaavalintaisiinkiin.