Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ferritiini 22 teinillä

Vierailija
23.07.2022 |

Millaisia kokemuksia muilla tuollaisella arvolla? Teini jo ihan aikuisen mitoissa elinlasketaan aikuiseksi oletan.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan viitearvoissa

Kuulostat ihan psykopaatilta.

Vierailija
22/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://vitakauppa.fi/products/nordic-health-rauta-suusuihke-25-ml?vari…

Ota tuo käyttöön, se imeytyy hyvin, toisin kuin moni muu valmiste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini arvot taisi olla ihan rajamailla onko hyvä vai huono (ehkä 23??) mitattiin yksityisellä, kun ei julkinenpuoli suostunut, hemoglobiinin mukaan ei mitään vikaa.

Olin siis 15v, tukka lähti päästä, hirveä väsymys ja palan tunne kurkussa/kilpirauhasen kohdalla.

Pikkusiskon ferritiiniarvot roimasti alempana, eikä mitään oireita, mutta hiton kovista kuukautisvuodoista ja kivuista kärsi, en tiedä voiko raudanpuutos vaikuttaa asian.

Sekasyöjiä molemmat, mutta punainenliha ja rautapitoiset ruoat olivat melkein nollissa.

Vierailija
24/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoiko tai käyttääkö alkoholia tämä ap:n teini. Nämä molemmat häiritsevät raudan imetytymistä. Kumpaa sukupuolta teini on, tämähän vaikuttaa huomattavasti viitearvoihin.

Vierailija
25/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoiko tai käyttääkö alkoholia tämä ap:n teini. Nämä molemmat häiritsevät raudan imetytymistä. Kumpaa sukupuolta teini on, tämähän vaikuttaa huomattavasti viitearvoihin.

Ei kumpaakaan, tytöstä kyse. Lasko myös koko ajan koholla arvo 23. Ei siis laske seurannoissa. Eli jokin tulehdus.

26/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ferritiini arvot taisi olla ihan rajamailla onko hyvä vai huono (ehkä 23??) mitattiin yksityisellä, kun ei julkinenpuoli suostunut, hemoglobiinin mukaan ei mitään vikaa.

Olin siis 15v, tukka lähti päästä, hirveä väsymys ja palan tunne kurkussa/kilpirauhasen kohdalla.

Pikkusiskon ferritiiniarvot roimasti alempana, eikä mitään oireita, mutta hiton kovista kuukautisvuodoista ja kivuista kärsi, en tiedä voiko raudanpuutos vaikuttaa asian.

Sekasyöjiä molemmat, mutta punainenliha ja rautapitoiset ruoat olivat melkein nollissa.

juu sama mun rautavarastot olis ihan tyhjät :) 

Vierailija
27/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpaakaan, tytöstä kyse. Lasko myös koko ajan koholla arvo 23. Ei siis laske seurannoissa. Eli jokin tulehdus.

No miksi ne kokeet otettiin? Huvin vuoksiko vain?

Vierailija
28/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä lukenee kaikenlaista että pitäisi olla 70-100 tms mutta oikeasti kuinka suurella prosenttiosuudella naisista on luonnostaan sillä tasolla?

Aika pienellä osalla.

Vierailija
29/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

100mg rautaa aamulla ja illalla niin nousee.

Vierailija
30/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100mg rautaa aamulla ja illalla niin nousee.

Tosin rautalisää pitäisi syödä vain joka toinen päivä.

Vierailija
31/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavan alhainen. Optimi on noin 100. Itselläni viime kerralla 38 ja tavoite nostaa. Suosittelen että alkaa syödä rautalisää 100mg päivässä.

Kellä se on oikeasti 100?

Minulla on.

Vierailija
32/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitearvot kertoo, mille janalle suurin osa mitatuista tuloksista asettuu. Se kertoo sen, että suurimmalla osalla naisista ferritiini on liian alhainen koska paljon tuloksia pienillä arvoilla.

Vierailija
33/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viitearvot kertoo, mille janalle suurin osa mitatuista tuloksista asettuu. Se kertoo sen, että suurimmalla osalla naisista ferritiini on liian alhainen koska paljon tuloksia pienillä arvoilla.

No, mistä tiedetään, millainen sen pitäisi sitten olla?

Vierailija
34/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavan alhainen. Optimi on noin 100. Itselläni viime kerralla 38 ja tavoite nostaa. Suosittelen että alkaa syödä rautalisää 100mg päivässä.

Minulla on.

Niin minullakin. Ferritiiniarvo riippuu aivan suoraan suoraan siitä mitä syö. Ennen oli alhainen, mutta nyt pysynyt ylhäällä kun muistaa aina välillä syödä rautapitoisia ruokia. Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
35/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska kyse naisista niin ei tarvi hoitaa

Vierailija
36/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on.

Niin minullakin. Ferritiiniarvo riippuu aivan suoraan suoraan siitä mitä syö. Ennen oli alhainen, mutta nyt pysynyt ylhäällä kun muistaa aina välillä syödä rautapitoisia ruokia. Ei se sen vaikeampaa ole.

Heh. Eipä taida olla. Olen syönyt rautapitoisia ruokia ja rautalisääkin, mutta eipä ole ferritiini pysynyt.

Vierailija
37/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laboratoriokokeiden viitearvot määritellään siten, että 95 % terveiden ihmisisten arvoista sijoittuu viitealueelle. Eli noin 5 %:lla tulos voi olla viitearvoa suurempi tai pienempi, vaikka ihminen on terve. Nuo ap:n teinin viitearvot ovat niin vähän normaalista poikkeavat, että luettaneen terveeksi.

Etenkään kun ap ei voi kertoa, miksi arvot otettiin! Oliko joku "Tutkituta teinin terveys" -laboratoriopaketti Terveystalolla, jonka hintaan ei kuulunut tulkintaa ja jota sitten kysellään vauvapalstalla?

Itse olen terveyskeskuksessa töissä ja eräs potilas maksoi yksityisellä kokovartalomagneettikuvauksen, mutta ei sitten halunnut maksaa niiden kuvien tulkinnasta radiologilla. Tuli sitten terveyskeskukseen ja halusi, että nämä kuvat tulkitaan hänelle siellä. Eihän meillä sellaista henkilöä ole, tai radiologi käy kerran pari viikossa tekemässä ultraäänikuvauksia, mutta ei tällaiset hänelle kuulu.

Vierailija
38/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin kesällä parsakaalia ja luulin et kohottaa arvoja. Ei kohottanut.

Vierailija
39/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä. Liika rauta veressä altistaa suolistosyövälle. Ei kannata sitä rauta-arvoa koittaa saada sinne normaalin ylärajoille.

22 on aivan liian alhainen. Mulla oli 3 kun annettiin kiireellä rautatankkaus tiputuksena, toki mulla IBD enkä voi rautalisää suun kautta syödä. Alhaisen ferritiinin oireita mm. lihas- ja nivelkipu, hiustenlähtö, levottomat jalat, hengenahdistus.

Vierailija
40/61 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorta siis tutkittu kipujen takia, lähinnä vatsassa. Yli vuosi viety eri lääkäreille, gastrologeille yms mutta ei kuulemma vikaa tähän asti sanottu. Mutta nyt tuntuu että uusin lääkäri ottamassa tosissaan mutta jatko riippuu taas gastrologista jotka tähän asti lopettaneet tutkimukset ja käskevät syömään terveellisemmin.