Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ymmärrät sitten, kun lapsesi on teini" - miksi joidenkin nuorten älytöntä käytöstä puolustellaan?

Vierailija
23.07.2022 |

Heti alkuun: osa nuorista on oikein fiksua porukkaa, ajattelevaisia ja monella tavalla älykkäitä. Tottakai he voivat nuorina kokeilla kaikenlaista, esimerkiksi alkoholia tai tehdä jotain vähemmän fiksuja ratkaisuja. Harrastaa seksiä ilman ehkäisyä, laiminlyödä koulunkäyntiä olemalla lukematta kokeisiin jne. Nämä nyt mielestäni ovat sellaista käytöstä, että kuuluu nuoruuden ajattelemattomuuteen. Itsekin olen jotain tuollaista nuorena ajattelemattomuuksissani tehnyt.

Sitten on nuoria, joilla typerää käytöstä ei voi mielestäni laittaa nuoruuden kokeilujen piikkiin: sotketaan esimerkiksi julkisia paikkoja, kiusataan eläimiä tai pieniä lapsia, rikotaan tahallaan toisten omaisuutta, huudellaan toisille jne. Kun kerrankin sanoin tuollaisesta tilanteesta, missä vieraat teinit kiusasivat vaunuissa nukkuvaa vauvaamme huutamalla tälle, jotta vauva heräisi, sain aikuiselta seuraavan kommentin "Ymmärrät sitten itse, kun sullakin on teini." Miksi hemmetissä tuollaista älytöntä käytöstä pitää puolustella?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrät asian myöhemmin kyllä, ap

Vierailija
2/9 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän jo nuorista, että toisista tulee tuottavia yhteiskunnan kansalaisia ja toisista ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki nuoret käyttäydy rumasti, turha sitä on puolustella.

Toki suurin osa nuorista tekee joskus jotain tyhmää, mutta en ainakaan itse omien kavereiden kanssa kulkenut pitkin kyliä sotkemassa.

Vierailija
4/9 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kanssasi samaa mieltä.

Näitä on paljon nähty, ja sanotaanko suoraan, että nämä ovat juuri niitä hälläväliä-tyylisiä vanhempia, jotka antavat tietyn summan rahaa ja ollaan asenteella, että poissa silmistä ja poissa näkyvistä. Eikä välitetä yhtään siitä mitä se nuori sillä aikaa tekee, kunhan itse pääsevät vähemmällä ja saavat sitä ns. "Omaa aikaa". Ja näitä on paljon, vaikka ei siitä aiheesta äänen paljoa puhuta

Itsellekin on asetettu pienestä pitäen jo rajat, koska nekin ovat rakkautta ja huolenpitoa. Jos me kaikki toimisimme miten lystää ja huvittaa, niin tämä maailma ei olisi lähellekläön normaalia vaan ennemminkin ihan sekasin.

Tuntuu kieltämättä oudolle, että joskus tuli kauheat sanomiset yms jos teit jotain typerää vähänkään, ja nyt sitten jos uskallat ohjeistaa asiallisesti niin siitäkin varmaan tehdään ilmoitus jonnekkin, että kun uskallat sanoa jostain.

Vierailija
5/9 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IKävä kyllä puhut ilmiöstä, johon on hyvin vähän keinoja tehdä mitään. 

Vierailija
6/9 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä.

Näitä on paljon nähty, ja sanotaanko suoraan, että nämä ovat juuri niitä hälläväliä-tyylisiä vanhempia, jotka antavat tietyn summan rahaa ja ollaan asenteella, että poissa silmistä ja poissa näkyvistä. Eikä välitetä yhtään siitä mitä se nuori sillä aikaa tekee, kunhan itse pääsevät vähemmällä ja saavat sitä ns. "Omaa aikaa". Ja näitä on paljon, vaikka ei siitä aiheesta äänen paljoa puhuta

Itsellekin on asetettu pienestä pitäen jo rajat, koska nekin ovat rakkautta ja huolenpitoa. Jos me kaikki toimisimme miten lystää ja huvittaa, niin tämä maailma ei olisi lähellekläön normaalia vaan ennemminkin ihan sekasin.

Tuntuu kieltämättä oudolle, että joskus tuli kauheat sanomiset yms jos teit jotain typerää vähänkään, ja nyt sitten jos uskallat ohjeistaa asiallisesti niin siitäkin varmaan tehdään ilmoitus jonnekkin, että kun uskallat sanoa jostain.

Jos ongelmat olisivat yhtä helposti ratkaistavissa kuin nyt väität olisi nuorten ongelmakäytös hoidettu käden käänteessä.

Vierailija
7/9 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska ulkona aikuiset eivät puutu siihen esim. sano että stop noin ei saa toimia ja perustelu. En nyt tarkoita että pitäisi mennä jonkun vaarallisen jengin luo yksin ja valittaa. On lapsiakin jotka tekevät samaa kuin nuoret. Kasvatus puuttuu.

Vierailija
8/9 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on kasvatuksen puutetta. Ja joskus ei auta vaikka itse olisi oman lapsen hyvin kasvattanutkin, jos seura turmelee esim kaveripiirissä yksikin huonokäytöksinen voi turmella muut lapset ja houkutella pahaan. Voihan tällekin jotain tehdä, vaikka ohjata lapsi parempiin harrastuksiin tai muuttaa jotta saisi paremman kaveripiirin. Liian yleistä on se, että joukossa tyhmyystiivistyy ja tämä laumakäyttäytyminen ja typeryys on varsinkin nuorilla huomattavaa. Se ja se outo huumorintaju mitä internet aikakin vinouttaa voi olla syynä älyttömyyksille.

Vierailija
9/9 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukossa tyhmyys tiivistyy. Älä päästä lapsiasi samoihin porukoihin Joukon kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi