Veriryhmien periytyminen?
Kävin luovuttamassa verta, ja sain tietää, että veriryhmäni on O.
Tiedän, että äitini veriryhmä on myös O.
Isäni veriryhmä on AB.
Onko syytä epäillä, että äitini ei ole ollut rehellinen?
Kommentit (12)
Isäsi ei voi olla biologinen isäsi
Nyt on viekas kettu käynyt kolossa vierailulla
O+AB:Stä pitäisi syntyä A tai B veriryhmän lapsi.
Aikamoinen shokki. Olen jo yli kolmekymppinen. Mitenköhän tämän asian voi ottaa puheeksi
Sano vanhemmillesi muina miehinä, että ajattelit tehdä myheritage- DNA-testin, sieltä voi löytyä sukulaisia ja selvittää omaa perimäänsä. Eikö olekin mielenkiintoista?
Varmistaisin ensin, että isäsi on oikeasti AB.
Opiskelit siis veriryhmien periytyvyyttä ja päätit tehdä asiasta tänne aiheen. Ei kukaan aidosti tilanteessa oleva edes kyseenalaistaisi olisiko syytä epäillä, vaan epäilisi.
Tänne väliin on myös pakko huikata, että vaikka tämä veriryhmäperimä menee pääsääntöisesti opetetulla tavalla, niin voi myös olla muuta... joten sinuna selvittäksin asiaa tarkemmin. Isäsi voi siis olla isäsi, vaikka hän olisi tuo AB....
Kyllä tuo valitettavasti sitä tarkoittaa, että jos tiedot kaikkien asianosaisten veriryhmistä ovat oikeat, niin isäsi täytyy olla joku muu. Asian puheeksi ottamisessa voisi siis lähteä liikkeelle siitä, että oletko oikeassa käsityksessä itse kunkin veriryhmästä. Hieman lukiobilsaa taustaselitykseksi:
Veriryhmään vaikuttava geeni periytyy luonnollisesti kahtena kappaleena, yksi per vanhempi. O-ryhmän geeni on ns. peittyvä, eli A- tai B-henkilö voi olla sen "kantaja". AB taas on saanut toiselta vanhemmalta A:n ja toiselta B:n, eli ei omista O:n geenimuotoa missään "piilossa" eteenpäin annettavaksi. Ja ollakseen O tulee siis O-geeni saada molemmilta vanhemmilta.
Omat vanhempani ovat A ja B, mutta itse olen O, eikä tästä seuraa mitään isyyskriisiä. Vanhemmat vain ovat molemmat perineet toiselta vanhemmaltaan O-geenin (mitä tukee se, että isän äiti oli O), ja siirtäneet sen eteenpäin. Heillä olisi periaatteessa "ainekset" minkä tahansa veriryhmäisen jälkeläisen tuottamiseen! Jännää, mutta loogista.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelit siis veriryhmien periytyvyyttä ja päätit tehdä asiasta tänne aiheen. Ei kukaan aidosti tilanteessa oleva edes kyseenalaistaisi olisiko syytä epäillä, vaan epäilisi.
No en kyllä varsinaisesti ole opiskellut. Kävin elämäni ensimmäistä kertaa luovuttamassa verta nyt 32-vuotiaana. Minulla ei ole lapsia, eikä minulle ole ikinä tehty mitään sellaisia toimenpiteitä että veriryhmä olisi selvinnyt.
Kävin verenluovutuksen jälkeen uteliaisuuttani googlaamassa veriryhmän, koska olen joskus lukenut väitteistä, joiden mukaan veriryhmä vaikuttaa erinäisiin asioihin terveydessä. Siinä yhteydessä näin kaavion periytyvyydestä.
Ap
Kyllä.