Millaisen kantoliinan ostaisin?
Mikä sopisi vastasyntyneelle tai pienelle vauvalle? Onko sidottava parempi vai rengasliina? Minkä merkkinen on hyvä liina? Miten opin sitomaan liinan?
Kommentit (11)
Babyidean uusinta pitkää liinaa joka on trikoisen ja kudotun välimaastosta,
Meillä ollu käytössä nyy 2kkja vauva 3kk ja uskon todella että tällä on mukava kantaa sinne vuoden ikään asti.
Tavallinen trikooliina jää minusta liian pian ohkaiseksi eikä sillä viitsi enää kantaa yli 6kk ikäistä. En kyllä enää tätä liinaa kokeiltuani suostu edes suosittelemaan mitään trikoista kenellekään. Tässä on todella trikoisen käyttömukavuus mutta melkein kudotun vahvuus.
Rengasliina ei sovi ollenkaan vastasyntyneelle.
Onnea tulevalle liinailulle =)
http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/mameco.html
-Maalaisäiti:
Rengasliina ei sovi ollenkaan vastasyntyneelle.
Onnea tulevalle liinailulle =)
Miksei rengasliina käy vastasyntyneelle? Eikö siinä kehtoasento onnistu just parhaiten? Ja eikö isompaa lasta ole hankala kuljettaa rengasliinassa kun isompi paino tulee vain toiselle olalle? Siis nämä ihan vilpittöminä kysymyksinä, oma vauva kun on vielä tukevasti tuolla sisäisessä eturessussa :-)
Maalaisäiti kirjoitti:
Tavallinen trikooliina jää minusta liian pian ohkaiseksi eikä sillä viitsi enää kantaa yli 6kk ikäistä. En kyllä enää tätä liinaa kokeiltuani suostu edes suosittelemaan mitään trikoista kenellekään.
En tiedä minkälaisia trikoisia sinulla on ollut, mutta itse olen kaksi lastani kantanut trikooliinalla, enkä kyllä moitetta keksi. Poika on nyt 1,5v ja painoa on yli 13kg, tyttö on 3,5v ja selkäsidonnatkin onnistuu hyvin. Ja sama liina on siis ollut käytössä 2kiloisesta lähtien. Kurjaa että kokemuksesi trikoisista on niin huonoja:-(
Trikoo mukautuu mukavasti pienenkin ympärille ja pitkä liina takaa kantomukavuuden. Meillä oli Hug-a-bub-liina (vai mikä se nyt onkaan?) ja olimme siihen erittäin tyytyväisiä. Liinan pituus mahdollisti sen, että samalla liinalla onnistui kantaminen miellyttävästi niin mieheltäni kuin minulta, vaikka kokoeroa meillä on melkoisen paljon.
Rengasliina sopinee sellaiseksi pika-avuksi esim. kauppareissuille, mutta jos aikoo liinailla oikein " kunnolla" eli kantaa lasta tarvittaessa yhtä kyytiä tunteja, pitkä liina on siihen minusta sopivampi juuri siksi, että sen avulla saa lapsen painon jakautumaan tasaisesti eikä kantajan selkä näin rasitu. Pitkällä liinalla on mahdollista myös kokeilla erilaisia kantoasentoja pienenkin kanssa ja näin löytää itselleen ja vauvalleen mukavin kantotapa.
Huggiksen mukana tulee opastusvideo tai -DVD, mutta kyllä ilman sitäkin pärjää. Jälleenmyyjät opastavat mielellään liinan käytössä ja netistäkin löytyy helpohkotajuisia ohjeita. Muutaman käyttökerran jälkeen liinan osaisi sitoa vaikka unissaan, vaikka aluksi pitkä kangas hirvittääkin.
Minusta järkevintä olisi ostaa esim. Pikku Ruu-liina sen suomalaisuuden ja suhteellisen edukkuuden takia. Hyvältä kuulosta myös liina, jossa on yhdistelty trikooliinan ja kudotun liinan parhaita ominaisuuksia.
Liinailu kannattaa todellakin aloittaa heti vastasyntyneen kanssa. Lapsella on liinassa kohtumaisen turvallinen olo ja moni vastasyntynyt rauhoittuu liinaan ihmeellisellä tavalla tuntikausiksi.
Mukavia liinailuja toivottelee Tituliini, joka kantoi trikoisella liinalla tyttöään taaperonakin vielä
paras vastasyntyneelle. Interlock on paksumpaa, single ohuempaa. Mua ei häiritse viimeksimainitun minimaalinen reunojen rullaantuminen. Mulla oli singleneuloksinen Kaislakehto, ja oli aivan ihanteellinen pikkuvauvan liina. Ihania ovat myös Kimperi ja IsoHali.
Rengasliinat ja kantopussit hankin vasta, kun vauva oli jo n. puolivuotias. Itse en oppinut kehtokantamisen saloihin, joten siirryttiin suoraan lonkalla kantamiseen kun vauva oli tarpeeksi iso ja kannatteli kunnolla päätään ym. Mahtavia pikaliinoja! Parhaat rengasliinat ovat Gira/Katiliina ja BB-Sling, kantopusseista taas kokemusta Hotslingsistä ja Peanut Shellistä.
vaikkapa www.kantoliinakanava.fi sidontakuvien avulla. Trikooliinan sitomisessa kannattaa muistaa, että sen voi sitoa ihan ihonmyötäisesti. Vauvan saa laitettua sinne helposti, kun liina joustaa niin paljon. Eli trikoolinalla sidonta on kietaisuristikakkonen (kietaisuX2).
Paras tietenkin, jos löydät paikkakunnaltasi toisen liinailijan / kantoliinatukihenkilön, joka näyttää sidonnan ihan livenä. Itse kuitenkin opin sidonnan ihan helposti Pemmikaanin sivuilla olevan kuvasarjan avulla ja selkäsidonnat ym. joita myöhemmin tarvitsin kantoliinakanavan kuvilla. Ei se todellakaan ole niin vaikeaa miltä saattaisi näyttää ;) Pari kertaa kun kuivaharjoittelet, niin sitominen sujuu kuin leikiten.
Meillä oli ekat 3 kk käytössä rengasliina (kehtoasento toimi meillä hyvin), sitten trikoinen + seuraavaksi siirryttiin pitkään kudottuun liinaan; nyt reilu 2 v kulkee tarvittaessa lonkalla kudotussa liinassa (ts. kävelee usein itse osan matkaa).
Minusta rengasliina oli kätevä ihan alussa, sillä siinä oli helppoa imettää tarvittaessa vaikka kaupungilla kävellessä, kun vaan oli päällä imetysliivit ja -paita. Lapsen painon kasvaessa rengasliina oli kuitenkin epämukava (painoi toista olkapäätä), jolloin trikoinen tuntui tosi mukavalta. Sama ilmiö tapahtui sitten noin 7-8 kg:n kohdalla, jolloin kudottu liina toimi trikoista paremmin (meillä oli trikooliinana ohuehko Hug-a-Bub, joka oli painosuosituksistaan liian heppoinen ainakin meillä - vauvamme oli nimittäin tosi innokas potkimaan jalkojaan liinassa jo pienestä pitäen, jolloin " sammakkoasento" ei pysynyt ja sidontaa joutui jatkuvasti korjailemaan).
Meillä on ollut 2 eri pituista kudottua, joista lyhyempi on nyt käytössä lonkkaliinana (itse tykkäisin käyttää rengasliinaa lonkkaliinana koska se on kevyempi pitää varalla mukana laukussa, mutta lapsi ei tykkää siitä, koska erehdyin kertomaan että sitä käytettiin kun hän oli vauva, ja hän tietenkin haluaa nyt olla " iso" ja ilmoittaa pontevasti että " vauvaliina ei ole kiva" :).
Arvelisin että on vähän makuasiakin mistä liinasta itse tykkää; meille on sopinut hyvin tämä että on ollut useita erilaisia liinoja eri vaiheissa.
molemmat tai tee itse meilä ensin ostettiin ja nyt ne on ajettu lopuun(ei didymos se kestää) kango on helpo duunata itse ken on vähän mallia.
Mulla on ollut esikoisella BabyBundler, josta tykkäsin, mutta myin sen pois kun ostin rengasliinan. Jälkimmäisellä siis kannoin isompaa ja se oli tosi näppärä.
Nyt kakkoselle olen hankkimassa taas trikoista, mutta haluaisin vähän siromman kuin BaBu. Etenkin kesää kohti.
Huggis on nyt listalla ykkösenä, mutta löysin myös tämän MaM Wrapin ja MaM ECO:n liinat. Jälkimmäinen tuntui mielenkiintoiselta, mutta hiostaako se etenkin kesällä?
Mielipiteitä, kiitos :-)
Kangassa kehtoasennossa. Helppoa ja nopeaa.
Jotkut väittävät, että vauvaa on vaikea laittaa
kehtoasentoon rengasliinaan, mutta se on vain
harjoituksen puutetta.
Vähän isomman vauvan olen sitten laittanut
kietaisu-risti-2:en trikoiseen Pikku Ruun sidottavaan
pitkään liinaan. Pehmeä ja joustava liina, joka antaa
myöten sidonnan pikkuvirheet.
Painavampaa vauvaa ja taaperoa olen sitten
kantanut kietaisu-risti-2:ssa kudotussa Haikarankehto
sidottavassa liinassa. Tukeva ja jämäkkä liina, joka
jaksaa kantaa painavammankin lapsen sidonnan
löystymättä.
Interlock trikooliina, pituutta n.4,5-5metriä ja leveyttä 45-55cm. Siinä mitat, mitkä on hyvät ja toimii lapsen myös kasvaessa. Liinojen mukana on aina sidontaohjeet ja paikkakunnilla on liinaopastuksia. Jos ostat liinan suoraan kauppiaalta, hän yleensä opettaa sinulle sidonnan kädestäpitäen. kantoliinakanavalla on myös lista liinatukihenkilöistä paikkakunnittain.
Hyviä merkkejä, hmmm, no mainoksena tähän väliin: Suomalainen Kanto- kantoliina on hyvä, sitä myy www.kestovaippa.fi ja www.kevyt.net (keskosvanhempien yhdistyksen nettikauppa)
tse tekemällä saat myös varmasti hyvän, pidä vain huoli, että trikoo on INTERLOCK TRIKOOTA ei esim. singletrikoota, joka rullaantuu reunoista. Onnea matkaan!