Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuolison aikuinen tytär

Hämmentynyt
21.07.2022 |

Olemme olleet yhdessä avopuolison kanssa 14 vuotta. Molemmilla lapset edellisistä avioliitoista, puolisollani nuorin lapsista tytär, 23v. Muut lapset vanhempia ja poikia. Omani ovat myös täysi-ikäisiä ja opiskelevat
kaikki tahoillaan ja tulevat itsenäisesti toimeen.
Meillä puolison kanssa yhteinen koti, yhteinen tili, mistä hoidetaan yhteiset kulut.

Puolison tytär käynyt vain lukion, ei halunnut jatkaa minnekään kouluun heti, vaan halusi pitää välivuoden. Sai töitä kaupan kassalta, ei kuitenkaan vakituista työtä. Välivuosi jatkuikin toiseen ja hieman myöhemmin tuli raskaaksi. On nyt vuoden ikäisen tytön äiti. Ei halua puhua lainkaan jatkokoulutuksesta, suuttuu välittömästi
jos mainitseekaan asiasta. On kotona lapsen kanssa vuoden loppuun ja palaa sitten kaupan kassalle väliaikaisena.
Tyttö asuu puolisonsa ja lapsen kanssa ok-talossa ja lapsen isä käy vakituisissa töissä.

Tytär on mieltynyt merkkituotteisiin eikä hanki mitään esim kirppareilta, ei itselleen eikä lapselle. Hänellä pitää olla ripsenpidennykset, hän käy kerran kuukaudessa kampaajalla laitattamassa raidat ja suojakäsittelyn.
Kotoa löytyy pelkkää Marimekkoa ja Lexingtonia. Lapsi kulkee päästä varpaisiin Gugguun vaatteissa. Lista on loputon.

Puolisoni on alkanut kustantaa tätä täysi-ikäisen tyttären elämäntyyliä ja nyt kesällä räikein temppu oli, että tytär halusi lähteä reissuun, mutta ei maksanut mitään itse.
Isänsä kustansi kaiken hotelleista matkalippuihin ja syömisiin saakka.

Meille on tullut useampi riita puolisoni kanssa, kun olen ensin varovaisesti yrittänyt antaa palautetta
asiasta ja selkeästä hyväksikäytöstä. Myöhemmin olen sanonut asiasta suoraan, että avaisi silmänsä, kyseessä
aikuinen ihminen, joka ei halua kouluttautua, mutta haluaa tietyn elintason ja ei omilla avuilla/ rahoillaan.

Puolisoni ei ole muutamaan kertaan kyennyt laittaa yhteiselle tilillemme rahaa taloutemme hoitoon,
vaan asia on jäänyt minun harteille.

En voi käsittää miten olemme päätyneet tähän tilanteeseen ja miten tämä saadaan ratkaistua ?!

Ymmärtäisin, jos tytär olisi ala-ikäinen, mutta hän on perustanut oman perheen ja tehnyt omat
ratkaisut, aikuinen ihminen siis.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on se yhteinen taloustili, jonne kummankin tulisi laittaa x summa rahaa joka kuukausi. Kuten alkuperäisessä kirjoituksessani laitoin, puoliso ei ole kyennyt laittamaan tänne taloustilille muutamana kertana omaa osuuttaa kun on maksanut tyttärensä menoja usealla sadalla eurolla.

Ja asiasta on puhuttu meillä suoraan - menee joka kerta riidaksi.

Puolisoni haluaa rahoittaa tyttärensä elämäntyyliä, ja hänestä minun tulee ottaa tällöin meidän taloudesta

koppi, kun hän ei siihen kykene.

Minä en taas tähän järjestelyyn ole todellakaan tyytyväinen ja yritän miettiä ratkaisua.

Ap

Ok. Tilanne on siis jatkunut jo useita kuukausia, olette puhuneet suoraan ja mies vierittää vastuuta yhteisistä kuluista sinulle. Minä ottaisin tässä tilanteessa esille eron ja alkaisin myös valmistella erilleen muuttoa. Ehkä mies vielä järkiintyy, ehkä ei. Mutta ainakaan et itse jää tuota kuviota mahdollistamaan.

Vierailija
42/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tämä on trolli. Tai jos on, niin voisi olla tottakin.

Minäkin elän avioliitossa puolison kanssa, joka rahoittaa pienistä varoistaan aikuisia lapsiaan -liikaa. Myös meillä yhteinen tili, joka tarkoitettu yhteisten menojen kattamiseen. On vain käynyt niin, että puolisolla koko ajan tunne, että elämisemme kustantaa hänelle liikaa. No kai, koska molempia lapsia täytyy auttaa vupdesta toiseen. Nyt ollaan jo myyty asuntokin, ja asutaan vuokralla!!!! Koska mies halusi muuttaa kiinteän omaisuutensa käteiseksi. Tämähän on tietysti ihan sallittua; itse olen sijoittanut oman puolikkaani toisin, ostanut pari pikkuasuntoa vuokrattavaksi, hankkinut loma-asunnon ja tehnyt rahastosijoituksia.

Huolta vähän herättää ymmärtävätkö miehen lapset yhtään mitä tässä tapahtuu. Meillä on luonnollisesti tiukka avioehto. Mutta kun jompikumpi tästä aikanaan kuolee, voi miehen lapsille ehkä tulla järkytyksenä miehen huono taloudenpito. Ja entäs, kun miehen kaikki rahat loppuvat, pitääkö mun ruveta häntä elättämään?

Mielenkiintoista. Mies pienituloinen mutta silti yhteisen asuntonne myynnistä saadulla puolikkaalla sait ostettua kaksi asuntoa, loma-asunnon ja tehtyä sijoituksia. Ja tämän päälle vielä pystyy maksamaan vuokraa nykyisestä asunnostanne. Teillä on joko massiiviset tuloerot tai sitten olet varsinainen satutäti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei nähtävästi näe ongelmaa taikka häntä ei haittaa että paikkaat miehen osuutta. Tiedoksi että tilanne pahenee ajan kanssa sillä tytär ei hevillä luovu saavutetusta edustaan. Mies maksaa ja maksaa vielä 5 vuoden kuluttuakin. Oletko valmis rahoittamaan yhteisiä menojanne enemmän? Ongelmasi ei ole aikuinen tytär vaan mies. Puhu, kerro mitä mieltä olet ja mikäli tilanne ei parane niin valmistele ja toteuta ero. Mies ei muuten kunnioita sinua ollenkaan, sillä jos hän arvostaisi niin hän ei laittaisi sinua tällaiseen tilanteeseen.

Vierailija
44/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin elän avioliitossa puolison kanssa, joka rahoittaa pienistä varoistaan aikuisia lapsiaan -liikaa. Myös meillä yhteinen tili, joka tarkoitettu yhteisten menojen kattamiseen. On vain käynyt niin, että puolisolla koko ajan tunne, että elämisemme kustantaa hänelle liikaa. No kai, koska molempia lapsia täytyy auttaa vupdesta toiseen. Nyt ollaan jo myyty asuntokin, ja asutaan vuokralla!!!! Koska mies halusi muuttaa kiinteän omaisuutensa käteiseksi. Tämähän on tietysti ihan sallittua; itse olen sijoittanut oman puolikkaani toisin, ostanut pari pikkuasuntoa vuokrattavaksi, hankkinut loma-asunnon ja tehnyt rahastosijoituksia.

Huolta vähän herättää ymmärtävätkö miehen lapset yhtään mitä tässä tapahtuu. Meillä on luonnollisesti tiukka avioehto. Mutta kun jompikumpi tästä aikanaan kuolee, voi miehen lapsille ehkä tulla järkytyksenä miehen huono taloudenpito. Ja entäs, kun miehen kaikki rahat loppuvat, pitääkö mun ruveta häntä elättämään?

Mielenkiintoista. Mies pienituloinen mutta silti yhteisen asuntonne myynnistä saadulla puolikkaalla sait ostettua kaksi asuntoa, loma-asunnon ja tehtyä sijoituksia. Ja tämän päälle vielä pystyy maksamaan vuokraa nykyisestä asunnostanne. Teillä on joko massiiviset tuloerot tai sitten olet varsinainen satutäti.

Ei tuo tilanneole yhtään outo, jos on aiemmin hankittua omaisuutta ja perintöä. Ne kaksi on meilläkin rajattu avioehdon ulkopuolelle.

Vierailija
45/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on se yhteinen taloustili, jonne kummankin tulisi laittaa x summa rahaa joka kuukausi. Kuten alkuperäisessä kirjoituksessani laitoin, puoliso ei ole kyennyt laittamaan tänne taloustilille muutamana kertana omaa osuuttaa kun on maksanut tyttärensä menoja usealla sadalla eurolla.

Ja asiasta on puhuttu meillä suoraan - menee joka kerta riidaksi.

Puolisoni haluaa rahoittaa tyttärensä elämäntyyliä, ja hänestä minun tulee ottaa tällöin meidän taloudesta

koppi, kun hän ei siihen kykene.

Minä en taas tähän järjestelyyn ole todellakaan tyytyväinen ja yritän miettiä ratkaisua.

Ap

Taitaa ainoa ratkaisu olla yhteiselämän lopettaminen. Jos oma puolisoni ei pystyisi laittamaan puolikastaan yhteiselle taloustilille sairauden tai muun pakottavan syyn takia, maksaisin tottakai enemmän yhteisistä kuluista. Mutta jos hän alkaisi luistaa omasta osuudestaan vain siksi, että haluaa käyttää rahansa johonkin muuhun, eikä keskinäisestä sopimuksesta muistuttaminen auttaisi, niin eipä siinä kai olisi muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa erikseen.

Vierailija
46/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Misdä on sanottu, että mies on pienituloinen?

Kyllä kahden aikuisen lapsen ylläpitoon ja ylelliseen elämäntapaan uppoaa paremmatkin tulot.

Miehen varallisuus voi silti olla pieni.

Vierailija
47/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo tilanneole yhtään outo, jos on aiemmin hankittua omaisuutta ja perintöä. Ne kaksi on meilläkin rajattu avioehdon ulkopuolelle.

Tuossahan mainitaan että omalla puolikkaallaan. Mielestäni selkeä viittaus asunnon myyntituloon koska on tiukka avioehto.

Vierailija
48/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että olet niinkin pian tiedostanut tilanteen ja koettanut puuttua siihen heti.

Voitko ehdottaa miehelle, että niin  kuin te olette sopineet summasta x yhteiselle taloustilillenne hän samalla tavalla maksaa tyttärelleen summan x /kk tyttären vapaaseen käyttöön?

Jos mies on yhteistyöhaluinen voitte yhdessä laskea, mitä tyttären elättäminen aiheuttaa teidän yhteiseen talouteen ja sinun henkilökohtaiseen talouteesi. Aina voi ehdottaa, että miehesi ottaa lainan pankista tyttärelleen ja maksaa sitä sitten takaisin tyttären puolesta. Mies siis voi tehdä ihan mitä vain tyttärensä puolesta, mutta niin ettei siitä koidu sinulle kustannuksia. Osaat varmasti miettiä erilaisia ratkaisuja.

Vierailija
49/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun exmies makseli aikuiselle tytölleen ripset, huulet jne. Rhaa vaatteisiin yms mutta jälkeenpäin selvisi että huumeisiinhan ne meni. Metaa kuulemma ja "nipsua"(??) .

Tyttö löytyi kuolleena lopulta.

Että sikäli ihan tervettä tuo vauvailuun hurahtaminen. Itte hkä yrittäisin saada sen innostumaan kirppiksistä, vaikka sit niin että saa sen saman summan minkä joku uus gugguu-potkupuku maksaa, mutta sillä rahalla vois kierrellä kirpparilla ja saada 3 vaatetta samalla rahalla kuin yhden uuden.

Eikö aloittaja voisi tyrkyttää itseään seuraksi kirppishaahuiluun? Toisille se pitää "opettaa", jos eivät ole tajunneet muuten.

Vierailija
50/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa yhteinen taloustili ja sitten omat tilit muihin menoihin. Yhteiselle taloustilille pitää laittaa tietty summa kuukausittain ja loput rahat voi käyttää sitten mihin haluaa. 

Vaikka mies pystyisi maksaan näin osuuden lainasta, ruuasta, sähköstä ym pakollisesta nuin olisi se nyt mukavaa joskus tehdä keski-ikäisenä joku matkakin. Esimerkiksi. Mutta ei, äijän eurot menee aikuisten lasten ripsiin ym. Vaimolle jää enää piian ja sängynlämmittäjän ja laskujen tasaajan rooli. Ei se ole tervettä aikuisten kumppanuutta.

Lisäksi tekee erittäin suuren karhunpalveluksen ripsitytölle kun ei opeta vastuuta. Ja pilaa välit muihin lapsiin suosimalla velttoa ripsityttöä.

Vierailija
51/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei nähtävästi näe ongelmaa taikka häntä ei haittaa että paikkaat miehen osuutta. Tiedoksi että tilanne pahenee ajan kanssa sillä tytär ei hevillä luovu saavutetusta edustaan. Mies maksaa ja maksaa vielä 5 vuoden kuluttuakin. Oletko valmis rahoittamaan yhteisiä menojanne enemmän? Ongelmasi ei ole aikuinen tytär vaan mies. Puhu, kerro mitä mieltä olet ja mikäli tilanne ei parane niin valmistele ja toteuta ero. Mies ei muuten kunnioita sinua ollenkaan, sillä jos hän arvostaisi niin hän ei laittaisi sinua tällaiseen tilanteeseen.

Jos vielä kertoisin mikä olisi hyvä tapa lopettaa aikuisen lapsen rahoittaminen.

Meillä on vastaava tilanne, kuin ap. miehellä ja olemme lopen uupuneita ja kyllästyneitä, kun rahaakaan ei ole, kun olemme rahoittaneet lapsenme perheen elämää, jo vuosia, tinkimällä omasta elintasosta. Ja kaikki pitää olla parasta ja kallista.

Olemme umpikujassa ja pelkäämme, jos lopetamme rahoituksen, välit menevät poikki ja jo nyt saa olla mielinkielin, kun pelkäämme, jos riita tulee, piru on irti ja lapset kärsivät, kun vanhemmat vain tuhlaavat ja uhkaavat lapsilla.

Ja kaikki alkoi viattomasti, kun lapset olivat pieniä, tarjoamalla hoitoapua ja rahaa lasten tarvikkeisiin, mutta se karkasi käsistä ja nyt maksamme lähes kaikki lasten kulut, olettavat mökillä ja meidän kodissa olevan ilmaiset täyspalvelut ja ilmaiset ruuat ja virikkeet, emmekä tiedä mitä tehdä ja rehellisesti sanottuna hävettää, mihin itsensä olemme laittanut.

Vierailija
52/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sillä tytöllä on koti täynnä Marimekkoa, tuota mummojen merkkiä?

Vierailija
53/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa yhteinen taloustili ja sitten omat tilit muihin menoihin. Yhteiselle taloustilille pitää laittaa tietty summa kuukausittain ja loput rahat voi käyttää sitten mihin haluaa. 

Vaikka mies pystyisi maksaan näin osuuden lainasta, ruuasta, sähköstä ym pakollisesta nuin olisi se nyt mukavaa joskus tehdä keski-ikäisenä joku matkakin. Esimerkiksi. Mutta ei, äijän eurot menee aikuisten lasten ripsiin ym. Vaimolle jää enää piian ja sängynlämmittäjän ja laskujen tasaajan rooli. Ei se ole tervettä aikuisten kumppanuutta.

Lisäksi tekee erittäin suuren karhunpalveluksen ripsitytölle kun ei opeta vastuuta. Ja pilaa välit muihin lapsiin suosimalla velttoa ripsityttöä.

Jos avovaimo oikeasti rakastaisi miestään, hän maksaisi matkan. Mutta ei kaiketi rakasta.

Vierailija
54/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä puolisosi on, kun sinulla on myös avopuoliso? Avoliiton valitsemalla on tehnyt arvovalintoja. Avopuoliso saa kustantaa rahoillaan, ketä haluaa.

Vierailija
55/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli samantyylinen tilanne vähän lievempänä. Kun miehellä ei ollut rahaa yhteiseen lomamatkaan aikuisten jälkeläistensä ylenmääräisen avustamisen vuoksi lähdin reissuun yksin ja ohjeistin miehen tyttäret pitämään seuraa isälleen lomamatkani ajan. Loppui se ylenmääräinen rahan haluaminen ja jakaminen siihen reissuun.

Siis sulla on joku dementikkopuoliso vai miksi se tarvitsi seuraa?

Vierailija
56/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä puolisosi on, kun sinulla on myös avopuoliso? Avoliiton valitsemalla on tehnyt arvovalintoja. Avopuoliso saa kustantaa rahoillaan, ketä haluaa.

????

Vierailija
57/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat kanssa avustavat kahta aikuista sisarustani aika paljon. Tarkkoja summia en tiedä, mutta satasia varmasti per kuu. Välillä nimittäin laittavat minunkin tilille "tasausta", ja summat eivät ole aivan pieniä. Sinänsä ihan kiva, että koittavat olla tasapuolisia, mutta näin kolmekymppisenä hyväpalkkaisena vähän hirvittää eläkeläisvanhempien puolesta. Eli kyllä näitä avustajia löytyy. Tässä tietty erona, että ollaan kaikki molempien biolapsia. Eihän tuossa auta kun nostaa kissa pöydälle - minkälainen käsitys teillä on yhteisestä elintasosta? Sen jälkeen molemmat laittavat sovitun mukaan rahaa yhteiselle tilille, sisältäen yhteiset säästöt/matkakassat. Loput voi lahjoittaa vaikka spr:lle, kunhan yhteinen talous on kuosissa.

Vierailija
58/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennan sen verran, että yhteiseltä tililtämme siis hoituu kaikki talouden asiat kuten sähkölasku, asuntolaina, vesimaksut jne.

Kummallakin on vielä omat käyttötilit, joilta esim itse hankin itselleni vaatteet, meikit, työmatkakuluni yms.

Ap

No silloinhan asia on selvä. Mies laittaa tilipäivänä sovitun summan yhteiselle tilille ja siltä tililtä ei oteta rahaa mihinkään muihin menoihin. Omilla rahoillaan saa tietysti tehdä, mitä haluaa.

Ymmärsin, että mies ei pysty täyttämään omaa osaansa ja siksi aloitus.

Vierailija
59/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tässä lähinnä sitä, mitä tämä aiheuttaa puolisosi lasten sisarussuhteille. Saavatko he samalla tavalla isältään rahaa kuin tämä laiskiainen? Tuskin. Sehän tässä kaikista surullisinta on. Yhtä suositaan, niin se aiheuttaa kyllä katkeruutta ja pahaa mieltä varmasti. Jokainen saa laittaa rahansa mihin tahtoo, mutta olen sitä mieltä, että sisaruksia pitäisi kohdella tasapuolisesti, koska tuo tulee kääntymään vielä miestäsi vastaan.

Vierailija
60/71 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tekisin pelin selväksi: jos oma taloutenne on uhattuna miehen toiminnan johdosta, lähtisin kävelemään. Kyllä hän saa auttaa tytärtään, jos haluaa, mutta ei teidän yhteisen taloutenne kustannuksella.

Tässä hieman erilainen tarina mutta kirjoitan silti:

Mun isä oli muinoin uudessa suhteessa, asui naisystävänsä luona naisen omistamassa talossa naisen ja neljän lapsen kanssa. Isäni maksoi suht suurta vuokraa asumisestaan, lisäksi laskuista puolet ja toimi vielä talkkarina. Hän olisi halunnut auttaa omia lapsiaan rahallisesti mutta ei voinut kun tämä naisystävä ja sen neljä muksua veivät kaikki rahat. Isäni rahat menivät siihen taloon ja talon asukkaisiin eikä hänelle itselleen jäänyt käyttöön juurikaan mitään. Tämä asia selvisi vasta kun hän lähti kävelemään ja kuoleman jälkeen kävin läpi kaikki hänen paperinsa niin sieltä näkyi vielä enemmän.

Kun mä muutin, isä tuli tekemään remonttia ja naisystävä valitti 'kun pitää sitä lastaan auttaa niin meidän kesäloma menee pilalle'. Isäni ei olisi mitenkään saanut huomioida kahta lastaan eikä lapsenlastaan - muikkeli oli todella mustasukkainen. Isä

Onneksi isäni veljet (he ovat tosi läheisiä) saivat isäni silmät avautumaan ja isä lähti kävelemään - tosin vasta viiden vuoden jälkeen. Nainen oli ehtinyt kyniä isäni puhtaaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä