Millaiset säästöt eläkkeelle kannattaa säästää jos tulee olemaan pieni (takuu)eläke?
Riittääkö kymmenet tuhannet vai onko oltava satoja tuhansia? Velaton omistusasunto on.
Kommentit (9)
Varmaan riippuu tavoitellusta elintasosta.
Itselleni esim. riittäisi hienosti se, että saan asuntolainan maksettua ennen eläkettä. Elintasoni jatkuisi suunnilleen nykyisellään. Toki kohtalaista 50t€ irrallaan olevaa varallisuutta olen pyrkinyt pitämään ja kasvattamaan. Jokin autokauppa tai kalliimpi reissu aina hiukan rokottaa sitä, mutta uskon ainakin tuon verran olevan myös eläkkeellä pahan päivän varaa.
Itse pyrin siihen että saisin eläkeikään mennessä sijoituksistani kuukausittaista tuloa muutaman satasen eli pääomaa tarvitsee olla parisataatuhatta.
Pointti tosiaan siinä että pääomaa ei syödä ennen kuin on ihan pakko. On ihan mahdollista luoda osakesalkku josta saa osinkotuloa joka viikko.
Mitä ikinä päätätkin se pitäis aloittaa mieluummin eilen ellei aloittanut varautumista jo vuosia sitten.
Olen laskenut että jos nyt saan säästöön vähintään 300e/kk, usein jää 400e niin 20v päästä (tuolloin olen 60v) minulla on säästössä nykyiset säästöt mukaan laskettuna 110.000-130.000e. Luulisi tuolla pärjäävän. Elintaso ei ole kummoinen nytkään. ap
Vierailija kirjoitti:
Itse pyrin siihen että saisin eläkeikään mennessä sijoituksistani kuukausittaista tuloa muutaman satasen eli pääomaa tarvitsee olla parisataatuhatta.
Pointti tosiaan siinä että pääomaa ei syödä ennen kuin on ihan pakko. On ihan mahdollista luoda osakesalkku josta saa osinkotuloa joka viikko.Mitä ikinä päätätkin se pitäis aloittaa mieluummin eilen ellei aloittanut varautumista jo vuosia sitten.
Lisään että salkkua olen kasvattanut ottamalla pieniä sijoituslainoja asuntoa vastaan, sijoittanut lainarahat niin että niistä saatava tulo kattaa korot, palvelumaksut ja osan lyhennyksestä. ja maksellut lainan. Sijoitukseen otetun lainan korot voi vähentää verotuksessa kokonaan toisin kuin asuntolainan korot joten kotini itseasiassa tuottaa minulle rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon rahaa sulla menee tällä hetkellä sellaiseen elintasoon joka sua tyydyttää? Paljonko eläke tulee olemaan? Siitä saat kuukausittaisen erotuksen, joka sun pitää säästöillä kattaa. Toki pitäisi sitten tietää että kuinka vanhaksi tulee elämään, mutta jos vaikka laskee 15-20 vuotta eläkkeellä niin keskimäärin pitäisi riittää.
Ap on se 39-v jankkaajatrolli joka joka päivä kertoo että sillä on säästössä 40 000 euroa.
ILmiannoin aloituksen
Minulla nettoeläke on 1500 €/kk, velaton iso rivarikolmio, vastike 240 €, sis. lämpö, vesi, jne., velaton auto, sijoituksia ja rahaa yhteensä yli 45 000 €, hyvin pärjään. Joka kuukausi säästöön jää satoja euroja. Pienituloinen olen ollut aina, joten tämä on luksusta.
Kaikki mitä säästöön saat on parempi kuin ei mitään. Tulevaisuudesta ei kukaan tiedä, mitä sairauksia tulee ja kuinka kallista lääkettä tai hoitoa tarvitsee, palveluja ehkä jopa henkilökohtaista avustajaa. Tekisin tosissani töitä ja hakisin säästöjä joka paikasta nyt jos olisin nuori ja palkkatöissä.
Pari miljoonaa on hyvä olla eläkepäiviä varten säästössä.
Paljon rahaa sulla menee tällä hetkellä sellaiseen elintasoon joka sua tyydyttää? Paljonko eläke tulee olemaan? Siitä saat kuukausittaisen erotuksen, joka sun pitää säästöillä kattaa. Toki pitäisi sitten tietää että kuinka vanhaksi tulee elämään, mutta jos vaikka laskee 15-20 vuotta eläkkeellä niin keskimäärin pitäisi riittää.