Kävin kaverin mökillä ja vaatteet haisee vielä pesun jälkeenkin
Vinkkejä miten saan mökin hajun pois, vai onko ne pilalla?
Kommentit (7)
I feel you. Mieheni oli muutaman päivän kaverinsa vanhempien mökillä. Lakanat, pyyhe ja kaikki vaatteet haisevat tosi vahvasti vanhalle kostealle mökille. Haju myös tarttuu herkästi läheisiin tekstiileihin.
Pesin lakanat 95 asteessa tuoksuvalla pesuaineella ja käytin huuhteluaineena etikkaa. Haju ei lähtenyt kokonaan mutta heikkeni huomattavasti.
Ehkä useamman pesun myötä sitten.
Mä olin kaverin saarimökissä joka on lämmin myös talvet. Rakennettu niin että kapilaarisesti nousee kosteus. Tuskien yö oli homeen takia. Aamuaurinkoon terassille kun pääsin niin kotimatkaa odotin
Jos mökki haisee, siinä on jotain vialla. Joko siellä on kosteutta tai paljon pinttynyttä likaa.
Salaisuus on kuivausrumpu. Se kerää haisevat pölyhiukkaset pois ja siksi sen jälkeen ei haise, vaikka hajustettuja pesu- ja huuhteluaineita käyttäisi vähemmänkin.
T. Meidän mökillä haisee. Ei kosteus eikä lika, vaan tetrakloorianisoli, jota irtoaa teollisesti tuotetusta puutavarasta.
Homeen hajua ei saa pois kovin helposti, sitähän se löyhkä usein on. Haistan kauppajonossakin tuollaiset ihmiset ja vaihdan eri jonoon hajun vuoksi.
Jos ei haju etikassa liottamalla lähde (pesu sen jälkeen), luultavasti vaate on pilalla. Älä ainakaan laita kaappiin haisevia vaatteita, koska homeen haju leviää muihinkin vaatteisiin ja kohta koko kaappi haisee.
Otsonoinnilla saa hajuja myös pois, jos on sellainen laite. Taitaa olla enemmän ammattilaisten juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Salaisuus on kuivausrumpu. Se kerää haisevat pölyhiukkaset pois ja siksi sen jälkeen ei haise, vaikka hajustettuja pesu- ja huuhteluaineita käyttäisi vähemmänkin.
T. Meidän mökillä haisee. Ei kosteus eikä lika, vaan tetrakloorianisoli, jota irtoaa teollisesti tuotetusta puutavarasta.
Meidän kanssa. 70-luvun mökki. Siellä on käytetty paljon lastulevyä seinäpinnoitteina. Voisiko päästä eroo jos uusii nuo, vai onko todennäköisemmin rakenteissa?
Liota etikassa(etikkaa ja vettä) muutama tunti ja pese pesukoneessa. Itse poistin näin eräältä vanhukselta tytölleni tulleesta neuleesta hänen hajuvetensä tuoksun, joka todella voimakas.