Antiikin ajan veistokset olivat oikeasti värikkäitä eivätkä valkoisia, millaisina olemme tottuneet ne näkemään
Olin kuullut tästä jo aiemmin, mutta nyt näin hesarin artikkelissa ensi kertaa rekonstruktioita patsaista. Täytyy sanoa että pidän patsaista enemmän marmorinvärisinä, alkuperäiseen tyyliin maalatut patsaat eivät näytä niin hienostuneilta.
Mitä mieltä on av-raati, ovatko värinsä menettäneet marmorinvaaleat patsaat kauniimpia kuin moniväriset, miksi taiteilijat ovat ne alunperin antiikissa maalanneet?
Kommentit (11)
ei hyvä jumala ;D kaikkea ne värilliset toimittajat keksivät selityksiksi
Et osannut sitten laittaa linkkiä tai edes kertoa minkä päivän Hesarissa ja minkä niminen artikkeli.
Vierailija kirjoitti:
Et osannut sitten laittaa linkkiä tai edes kertoa minkä päivän Hesarissa ja minkä niminen artikkeli.
Anteeksi. Tänään julkaistu artikkeli hesarin nettisivuilla, kuvataidepuolella.
Ennen vanhaan värit tehtiin luonnonmateriaalista kuten kukkasista ym .Näin ei ole kestäneet ajan hammasta.
Luonnollisemmiltahan nuo näyttää, kun vaatteet on oikean värisiä. Tavallaan se kaukainen ja mystinen aika tulee lähemmäs ja eloisammaksi, kun patsaat on realistisen näköisiä.
On eri asia ihastella taidetta kuin miettiä mikä sopisi omaan skandinaaviseen sisustukseen.
Samoin talot ja temppelit ovat olleet värikkäitä.
https://www.greece-is.com/the-colors-of-antiquity/
https://www.romaexperience.com/post/the-colours-of-ancient-rome
Tyylitöntä. Antiikki olikin kusetusta.
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisemmiltahan nuo näyttää, kun vaatteet on oikean värisiä. Tavallaan se kaukainen ja mystinen aika tulee lähemmäs ja eloisammaksi, kun patsaat on realistisen näköisiä.
On eri asia ihastella taidetta kuin miettiä mikä sopisi omaan skandinaaviseen sisustukseen.
Antiikin tyyliset patsaat ei varmaan ihan heti tule mieleen jos aikoo sisustaa skandinaavisesti... Itse yhdistän ne nykyaikana englantilaisiin puutarhoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tyylitöntä. Antiikki olikin kusetusta.
Ei, vaan renessanssi on kusetusta. Ne luuli, että antiikin patsaat ja rakennukset ovat olleet valkoisia.
Olen samaa mieltä. Värikkäät patsaat eivät näytä hyviltä.