Miten te muut Briteissä asuvat olette selvinneet tästä järkyttävästä superhellepäivästä?
38 Lontoossa. Itse jouduin viettämään 3 tuntia metrossa ja pari junaakin oli vielä peruttu. Aurinkorasvankin unohdin vielä vahingossa kotiin...
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastoituja tiloja löytyy kyllä jos ei kotona ole.
Vinkkaatko? Mieluiten maksuton ja yöpymismahdollisuudella.
Helsingissä kaveri meni korona-aikana pariksi päiväksi ilmastoituun uuten hotelliin.
Lontoossa tilanne on varmaan vaikeampi, mutt löytyisköhän joku uusi ilmastoitu hotelli jossa voisi olla pari yötä ?
Kiitos vinkistä, itse en kylläkään asu Lontoossa eli lähimpään uuteen hotelliin on vähän enemmän matkaa. Ehkä seuraavilla helteillä päiväretki johonkin isompaan kaupunkiin jos työt ja liikenne sallivat.
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumppu olisi kyllä hyvä ja ekologinen siellä Britanniassakin.
Suomessa sen voi asentaa nykyisin kerrostaloasuntoonkin.
Mitsubishillä on tyylikkäitä malleja.Mutta ei tietysti ehdi nyt tähän tilanteeseen.
Kuluttavatko muuten paljon sähköä? Jotenkin olen ollut itse siinä käsityksessä, että ovat aika sähkösyöppöjä laitteita.
Vierailija kirjoitti:
nuku märässä yöpaidassa
Ja sitten nuku nihkeillä vuodevaatteillavja patjalla, uh. Itse otan sänkyyn todella helteisinä öinä tyynyliinaan käärityn puolentoistalitran juomapullon täynnä jääkaappikylmää vettä ja laitan sen vatsaa vasten. Sitten kun se ei enää ole edes viileä, vaihdan sen toiseen samanlaiseen.
Pärjään olemalla kotona ja pysymällä levossa mahdollisimman paljon. Juon vettä, en alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuku märässä yöpaidassa
Ja sitten nuku nihkeillä vuodevaatteillavja patjalla, uh. Itse otan sänkyyn todella helteisinä öinä tyynyliinaan käärityn puolentoistalitran juomapullon täynnä jääkaappikylmää vettä ja laitan sen vatsaa vasten. Sitten kun se ei enää ole edes viileä, vaihdan sen toiseen samanlaiseen.
Mä tein saman mutta pakasteesta pullo niin pysyy piiitkään kylmänä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitsubishillä on tyylikkäitä malleja.Mutta ei tietysti ehdi nyt tähän tilanteeseen.
Kuluttavatko muuten paljon sähköä? Jotenkin olen ollut itse siinä käsityksessä, että ovat aika sähkösyöppöjä laitteita.
Ei ole hirveän kallista, Viilennys maksaa noin 1€/pvä jos pumppu on koko ajan päällä ja asennettu viilentämään 24 asteeseen. Sen alemmaksi lämpötilaa ei edes kannata asentaa, sillä jos ulkona on yli 30 astetta lämpötila ero on liian suuri ja 24 astettakin tuntuu liian kylmältä. Itsellä ILP on pääasiassa lämmitykseen talvikaudella, tänä kesänä ei montaa päivää ole viilennystä tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hirveän kallista, Viilennys maksaa noin 1€/pvä jos pumppu on koko ajan päällä ja asennettu viilentämään 24 asteeseen. Sen alemmaksi lämpötilaa ei edes kannata asentaa, sillä jos ulkona on yli 30 astetta lämpötila ero on liian suuri ja 24 astettakin tuntuu liian kylmältä. Itsellä ILP on pääasiassa lämmitykseen talvikaudella, tänä kesänä ei montaa päivää ole viilennystä tarvinnut.
Meinasin lähinnä sitä, että Briteissä on sähkön hinta noussut ja nousee vielä loppuvuoden aikana lisää. Nyt taitaa olla keskimäärin muunnettuna 30-33 senttiä kilowattitunnilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona märkä pyyhe päässä ja välillä otan suihkuja. Mihinkään järkevään ei jaksa keskittyä, Netflixin tuijotusta vain koko päivä.
Toivotaan että helpottaisi pian. Ehkä tässä on se hyvä puoli, että myös rikkaat kermapeppu-länsimaalaiset heräävät luontokadon todellisuuteen mikäli ilmastotoimia ei kiritä.Mä kanssa just viimeinkin pääsin kotiin ja kylmän suihkun kautta kotisohvalle siiderin kanssa. Kyllä on ansaittu!
T. AP
Alkoholi vihoviimeinen mitä kannattaa juoda. Kuivattaa kehoa. Mutta mihinpä suomalainen geeneistään pääsisi vaikka Briteissä paistaisi ja mammat antaa yläpeukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ja mies pärjätään, mutta meillä on 2 siperianhuskyä joiden pärjääminen huolettaa. Jatkuvasti pitää suihkuttaa kylmällä ja silti aika pian läähättää tuskaisesti. Ilmalämpöpumput ei ole täällä muotia kuten Suomessa eikä ilmastointia yleensä asunnoissa ole, mutta kyllä aion ilp:n meille tämän jälkeen hankkia 🥵
Miksi teillä on tuollaisia rakkeja kuumassa kaupungissa pienessä asunnossa? Nimensä mukaisesti ne kuuluvat kylmemmälle seudulle. Hävetkää eläinrääkkääjät!
Samaa mietin minäkin. En ymmärrä, miksi lämpimiin olosuhteisiin otetaan arktisissa olosuhteissa viihtyviä eläimiä. Parat kärsivät nyt ihan vaan ihmisen itsekkyyden takia.
Kannattaa ajaa turkkia pois esim vatsasta tai enemmänkin.Saattaa pelastaakin koiran.
Kyproksella oli myös suosittuja (onko vieläkin?) arktiset rodut kuten husky, akita ja jopa samojedinpystykorva! Onneksi niitä usein näki kesällä täysin parturoituna.
Kyproksella on tapana ajaa karvaleikkurilla koko koira kesänahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät läheskään niin syöppöjä kun suora sähkölämmitys.
Ilpit yleensä toimivat tarpeen mukaan joko lämmittäen tai jäähdyttäen.
Kyllähän ne sähköä kuluttavat, kuten jääkaappipakastin.
Yksi itse hankittu ilmastointilaite, sillä pärjäilee. Naapurit toivat pihalle lasten kahluualtaan ja täyttivät sen kerrostalon letkulla (letku meni vielä pihatien poikki, mistä menee välillä autoja.)
Mutta ap, eikö bussilla olisi päässyt, edes osittain? Itse en edes uskaltaisi mennä metroon vaikka olisi pakko liikkua, yrittäisin bussia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, en asu siellä mutta kuulostaa rankalta! Eikö metromatkoja voi jättää nyt väliin?
Huomenna jossain päin maata luvataan 41! Mulla oli tapaaminen, jota ei millään pystynyt siirtämään ja taksi olisi tullut liian kalliiksi. Kuumuuden takia noi junat joutuvat vielä kulkemaan tavallista hiljaisempaa vauhtia. Metro tosiaan oli aivan järkyttävä pätsi, etenkin vanhuksia kävi sääliksi tuolla metrossa. Ulkona kuumuuden joten kuten vielä kesti.
Miten junat ja metro kulkevat nytkin aivan normaalisti maissa missä 40 astetta on arkipäivää. On todella propagandan huippu puhua punaisista varoituksista ja vaarallisesta. Kun 40 asteen lämmöt ovat monessa maassa arkipäivää kesällä. Ei tuohon todellakaan kuole.
Sen sijaan 40 asteen pakkasessa saa olla jo oikeasti varuillaan. Jotteivat sormet, kasvot ja varpaat palellu. Ihmettelen miten parista hellepäivästä on tehty kriisi. Pohjoisessa kärsitään joka talvi 40-20 asteen pakkashelvetistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuku märässä yöpaidassa
Hyi, hikoilen toki nukkuessa kuumassa mutta en voisi kuvitella mitään kylmää vesipulloa
Pidän kyllä näistä Suomen mittakaavan helteistä, mutta jos ympäröivän ilman lämpötila nousee kehon lämpötilan tasalle, en tajua miten tilanteesta pitäisi selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Kotona märkä pyyhe päässä ja välillä otan suihkuja. Mihinkään järkevään ei jaksa keskittyä, Netflixin tuijotusta vain koko päivä.
Toivotaan että helpottaisi pian. Ehkä tässä on se hyvä puoli, että myös rikkaat kermapeppu-länsimaalaiset heräävät luontokadon todellisuuteen mikäli ilmastotoimia ei kiritä.
Eli rikkaat kermapeppu aasialaiset voi jatkaa tuhlausta ja luonnon tuhoamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, en asu siellä mutta kuulostaa rankalta! Eikö metromatkoja voi jättää nyt väliin?
Huomenna jossain päin maata luvataan 41! Mulla oli tapaaminen, jota ei millään pystynyt siirtämään ja taksi olisi tullut liian kalliiksi. Kuumuuden takia noi junat joutuvat vielä kulkemaan tavallista hiljaisempaa vauhtia. Metro tosiaan oli aivan järkyttävä pätsi, etenkin vanhuksia kävi sääliksi tuolla metrossa. Ulkona kuumuuden joten kuten vielä kesti.
Miten junat ja metro kulkevat nytkin aivan normaalisti maissa missä 40 astetta on arkipäivää. On todella propagandan huippu puhua punaisista varoituksista ja vaarallisesta. Kun 40 asteen lämmöt ovat monessa maassa arkipäivää kesällä. Ei tuohon todellakaan kuole.
Sen sijaan 40 asteen pakkasessa saa olla jo oikeasti varuillaan. Jotteivat sormet, kasvot ja varpaat palellu. Ihmettelen miten parista hellepäivästä on tehty kriisi. Pohjoisessa kärsitään joka talvi 40-20 asteen pakkashelvetistä.
Oiskohan ero siinö että se 40 astetta on siellä normaalia? Sama jos jossain missä ei ole edes alle 10 astetta niin tulee varoituksia kun lämpötila laskee lähelle nollaa, ja siellä ihmisiä sitten alkaa kuolla kylmyyteen vaikka täällä joku vetäisi siinä kelissä t-paidassa ja shortseissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noilla junilla taitaa siellä etelämmässäkin välillä kuumimpina aikoina olla ongelmia. Monessa maassa infrastruktuuri kuitenkin kestää edes jonkin verran enemmän lämpöä, Briteissä alkavat viktoriaanisen ajan rakenteet olla kovilla kun silloin ei huomioitu 40 asteen lämpötiloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ja mies pärjätään, mutta meillä on 2 siperianhuskyä joiden pärjääminen huolettaa. Jatkuvasti pitää suihkuttaa kylmällä ja silti aika pian läähättää tuskaisesti. Ilmalämpöpumput ei ole täällä muotia kuten Suomessa eikä ilmastointia yleensä asunnoissa ole, mutta kyllä aion ilp:n meille tämän jälkeen hankkia 🥵
Auttaisko märkä pyyhe koirien päälle? Onneksi helteet ei kestä kauan, jos olisi pitkä helleaalto niin varmaan kannattaisi leikata hauvojen turkit lyhyiksi.
Tuplaturkkisen koiran karvaa ei saa ikinä leikata lyhyeksi!! Niin hullulta kuin se kuulostaakin - ja ihmiset ajattevat auttavansa kuumuudesta kärsivää koiraa sheivatessaan sen kesäksi - aluskarvallisen koiran turkki nimenomaan eristää sekä kylmältä että kuumalta. Jos tuplaturkkisen koiran karvan leikkaa edes yhden kerran, se ei enää ikinä palaa ennalleen ja koiran lämmönsäätely häiriintyy sen loppuelämäksi.
Muistan kuulleeni samaa. Ja tuo turkin eristävyys käy järkeen. Koiralla voi olla siis kuumempi ilman turkkiaan, kun se ei ole eristämässä lämmöltä.
En sanonut että turkki ei kasva takaisin - tietenkin kasvaa. Mutta se ei palaa ennalleen. Tuplaturkkisen koiran karva muuttuu rakenteeltaan jos sen sheivaa kerrankin pois.