Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rippileiri ahdistaa

Vierailija
18.07.2022 |

Olen 15v poika, ja mulla alkaa kolmen päivän päästä rippileiri, ja viimeisimmän parin päivän ajan on sen takia ahdistanut koko ajan enemmän tai vähemmän. Mulla diagnosoitiin neljä vuotta sitten sosiaalinen ahdistus, jonka takia jäin 5-luokalla luokalle, kun ahdistuksen takia poissaolotunteja oli satoja. Kävin silloin myös perheneuvolassa ja ahdistus on kyllä helpottanut paljon, mutta ei se ole läheskään kokonaan lähtenyt. Kun kertasin vitosluokan, jouduin vaihtamaan koulua koska jouduin pienryhmään, mutta vuosi sitten pääsin takaisin normaalille luokalle ja pääsin samalle yläasteelle missä vanhat koulukaverini ovat, mutta olen siis 7-luokalla ja vanhat koulukaverit ovat 8-luokalla, enkä ole vuoden aikana uskaltanut ahdistuksen takia puhua vanhoille luokkalaisilleni ollenkaan, ja muutama heistä on samalla leirillä kanssani, mutta suurin osa leiriläisistä on minulle täysin tuntemattomia. Meillä oli keväällä useampi rippikoulutapaaminen, ja minua ahdisti niissäkin koko ajan enkä puhunut juuri kenenkään kanssa ellei ollut pakko. Juuri sen takia minua leiri ahdistaakin, miten selviän viikosta jossain korvessa tuntemattomien nuorten seurassa jossa on koko ajan jotain ryhmäleikkejä- ja tehtäviä. Olen puhunut rippileirin käyneen äitini ja isoveljeni kanssa yhdessä leiristä, jonka ansiosta ahdistus on helpottanut paljon, ja samaan aikaan ahdistuksen kanssa odotan leiriä innolla. Isoveljellänikin oli ahdistusta ja vain yksi kaveri leirillä, mutta silti hänelle jäi siitä hyvät muistot, ja toivon että minullekin käy niin :) en tiedä paljonkaan mitä leirillä tehdään, joten jos joku on rippileirin käynyt niin kerro ihmeessä kokemuksesi sieltä! Uskon, että rippileiri kuitenkin sujuu hyvin, koska ahdistuksen lievennyttyä olen koulun ryhmätehtävissä pärjännyt mainiosti, ja olen saanut nykyiseltä luokalta kavereita. Harmi että he eivät pääse leirille kanssani, kun ovat vuoden nuorempia.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en ole ollenkaan uskonnollinen, halusin leirille vain muistojen ja "perinteen" takia, koska kaikki sukulaisenikin ovat leirin käyneet.

Ap

Vierailija
2/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että pärjäät hyvin! Omasta kokemuksesta on paljon aikaa, ja minulla oli muutama kaveri leirille mennessä ja muut olivat samasta koulusta, mutta en heitä tuntenut kuin naamalta. En varsinaisesti saanut uusia kavereita, mutta ihmiset olivat kuitenkin ihan ystävällisiä ja tällainen hiljaisempikin pärjäsi joukon jatkona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa yhtään. Teet vaan mitä isoset sanoo niin hyvin menee. Se leiri on vaan kerran elämässä. Muitakin jännittää, myös niitä joista ei päälle päin uskoisi. Meidän leirillä oli kivat isoset, jotka katsoivat porukan perään ja auttoivat hienovaraisesti jos joku meinasi jäädä yksin.

Vierailija
4/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko joka ei usko järjestää rippileirejä nuorille jotka eivät usko.

Suomi 2022.

Sorry ap ei mitenkään henkkoht sua vastaan. Ahdistavinta tuollaisilla leireillä on varmaan joku "esittele itsesi" hetki josssain nuotioringissä.

Vierailija
5/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä leiri-isoset ja ohjaajat pitää huolta ja ottaa sinutkin varmasti mukaan menoon, uskon että kaikki menee tosi hyvin ja tulee kiva viikko! Ihana kuulla että olet voinut puhua asiasta äidin ja veljen kanssa :) Siellä saattaa olla myös muita nuoria jotka eivät entuudestaan tunne porukasta ketään joten ehkä löydätkin kaverin jostain sellaisesta tyypistä 

Vierailija
6/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon että pärjäät hienosti. Riparilla on sellainen omanlaisensa erityinen tunnelma ja hyvä henki, ja varmasti solahdat joukkoon hienosti. Sinulla on oikeus olla oma itsesi ja osallistua sen verran kuin haluat ja pystyt. Papille ja isosille kannattaa avoimesti kertoa ahdistuksesta. Ja muista, että se on kaikille uusi tilanne ja kaikkia jännittää enemmän tai vähemmän. Tsemppiä! <3

Vierailija
7/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin yläasteella pelokas ahdistuja, mutta ripari meni ihan hyvin. Olin pienellä paikkakunnalla, riparilla kaikki ehkä kolmea ihmistä lukuunottamatta olivat luokkalaisiani ja rinnakkaisluokkalaisia, tuntui että kaikki käyttäyttyivät siellä mukavammin kuin kouluympäristössä. Leikkeihin ei ole pakko osallistua, suosittelen kyllä olemaan mukana, mutta jos on jotain liian ahdistavaa niin voit hyvin jäädä sivuun sen ajaksi. Ryhmäkeskustelut käytiin ainakin meillä pienissä ryhmissä, niissä hiljaisemmatkin saivat kyllä suunvuoron.

Vierailija
8/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä neuvo nyt tulee aivan iian myöhään, mutta eikö teillä seurakunnassa ollut ns. kaupunkiripareita? Eli ripareita, joissa ei yövytä, vietetään vaan päivät siinä leirillä? Olisikohan sun mahdollista vielä siirtyä sellaiselle jos niitä on?

Vierailija
10/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos itse en koskaan käynyt riparia.

N.20

Vierailija
11/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tosi ujo, hiljainen ja ahdistukseen taipuvainen, ja ihan samalla lailla kuin sinäkin murehdin ennen rippileiriä. Siitä on jo vuosia, mutta muistan, että päivää ennen leiriä jotenkin vain päätin, että tästä tulee hauskaa ja yksi nuoruuteni mukavimpia muistoja. Ja niin oikeasti kävikin.

Rippileirillä oleminen on ihan erilaista kuin koulussa, paljon rennompaa eikä sellaista kilpailua ja kyräilyä kuin koulumaailmassa tuppaa olemaan. Isoset oli mukavia, nuorisotyöntekijä oli tosi mukava, samoin pappi, ja yllättäen osa niistä ärsyttävistä ikätovereistakin oli leirillä vähemmän ärsyttäviä kuin tavallisesti. Uskonto oli lopulta aika pienessä osassa ja esillä lähinnä oppituntien aikana. Enemmänkin painottui yhteisöllisyyden ja aikuiseksi ihmiseksi varttumisen aiheet.  

Mene vain leirille rohkein mielin ja ole oma itsesi. Meidän leirillä meitä hiljaisia nuoria oli useampia, ja sellaisia me saatiin ollakin, ei kukaan tehnyt siitä numeroa. Ja jos sitten viikon aikana tulee vastaan liian ahdistavia tilanteita, voit minusta sanoa siitä isoselle tai nuorisotyöntekijälle, niin osaavat ottaa sen huomioon. Meille ainakin sanottiin, ettei kenenkään ole pakko osallistua esim. mihinkään ohjelmanumeroihin tai joukkuepeleihin, jos ei halua, mutta ne oli niin hauskoja ja ilmapiiri oli sillä lailla hyväksyvä, että minäkin uskalsin osallistua.

Vierailija
12/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on älypuhelin ja sen kautta mahdolisuus 15 vuotinaana cattailla nimettömänkin asioita,Esim. Menet Helsinki Missio sivuille.Löydät sen netin kautta yht. Tietoja.Ihan sivu voit mennä vaikka et Helsinkiläinen olisi.Tämä ei ole 15v.sivusto.Jos et kykene puhu lähikasvatajalle. Kirkoilla on nuorisiopapit.Puhu heille,Menen oman kirkkosi toimiston kävellen,netissä aukiolo ajat!,Vara aika ,jos nuorisopappi tai työntekijä ei paikalla!

Vierailija
13/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on älypuhelin ja sen kautta mahdolisuus 15 vuotinaana cattailla nimettömänkin asioita,Esim. Menet Helsinki Missio sivuille.Löydät sen netin kautta yht. Tietoja.Ihan sivu voit mennä vaikka et Helsinkiläinen olisi.Tämä ei ole 15v.sivusto.Jos et kykene puhu lähikasvatajalle. Kirkoilla on nuorisiopapit.Puhu heille,Menen oman kirkkosi toimiston kävellen,netissä aukiolo ajat!,Vara aika ,jos nuorisopappi tai työntekijä ei paikalla!

No miksi ihmeessä ei saisi täällä kysyä? Ap on saanut asiallisia vastuksia useilta ihmisiltä. En minä ainakaan olisi ikinä halunnut mennä jonkun papin tai äitini kanssa keskustelemaan riparijännityksestäni.

Vierailija
14/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä neuvo nyt tulee aivan iian myöhään, mutta eikö teillä seurakunnassa ollut ns. kaupunkiripareita? Eli ripareita, joissa ei yövytä, vietetään vaan päivät siinä leirillä? Olisikohan sun mahdollista vielä siirtyä sellaiselle jos niitä on?

On niitäkin, mutta jotenkin haluan ahdistuksesta piittaamatta enemmän mennä viikon leirille, koska ties vaikka tutustuisin leirillä täysin uusiin ihmisiin, ja leirillä on muutenkin enemmän vapaa-aikaa jolloin pääsee mm. Saunaan ja uimaan, koska leiri on järven rannalla. Ja kiitos kaikille tsemppauksista ja omien kokemusten jakamisesta, en olisi uskonut että vastauksia tulee näin monta ja näin nopeasti!!

Ap

Vierailija
15/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä väliin :D vai onko seuraavaksi suunnitelmissa ylioppilaaks ja armeija kun muutkin on käyny. ne ryhmäleikit todellakin ahdistaa ja isompi veljes saatto valehdella siitä kuinka kivaa oli vaan koska sua jännittää

Vierailija
16/16 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa oli ja muistoja jäi, vaikka olin silloin ihan järjettömän ujo ja hiljainen. Meet vaan muitten mukana, naura edes vaikka et muuten saisi sanaa suustasi :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme