Voiko 12-vuotias ( lokakuussa täyttää 13v) jäädä 18-vuotiaan siskonsa kanssa kotiin lyhyen mökkireissun ajaksi?
Siinäpä kysymys tulikin. Olisimme mökillä 1-2 yötä. Varhaisteinillä tullut mökkikiintiö ilmeisesti tältä kesältä täyteen kun kovasti haluaisi jäädä kotiin. Molemmat tyttäremme ovat kilttejä ja vastuuntuntoisia, vanhempi täysi-ikäistyi hiljattain.
Kommentit (29)
Ei. Kyllä se on kuule teidän vastuullanne.
15-16-vuotiaana sitten.
Mikä kysymys tää nyt on? Tietysti voi, jos se on isosikolle ok. Esitätte asian niin, että on.
Kyllä mielestäni, jos se on oikeasti luotettava.
Kyllä voi. Itsekin jäin samanikäisenä.
Voi mun mielestä varsinkin jos isompi luotettava. Meillä oli kerran 7v lapsonen olosuhteiden pakosta isoveljen 16v kanssa illan, yön ja seuraavan päivänkin. Hengissä selvisivät ja kivaa oli.
Mikä nykyajassa on oikeasti vialla, miksi ei voisi? 12v on ihan sopiva ikä olla yksin kotona pari päivää. Puhumattakaan jos on vanhempi sisarus yöt kotona.
Itse olin jo 12-vuotiaana yksin kotona jopa viikon kun vanhemmat olivat kesällä mökillä enkä minä halunnut mennä mukaan, kun he ryyppäsivät ja riitelivät siellä. Se oli 1990-luvulla. Minulle jätettiin rahaa, jolla sain käydä ostamassa ruokaa kaupasta johon oli noin puoli kilometriä matkaa.
No miksi ei voisi jäädä? 18-vuotiashan voi olla vaikka päiväkodissa töissä tai itse äiti.
Vierailija kirjoitti:
Tuo tyttö luokseni hoitoon, rakastelemme koko yön kiihkeästi.
Mies54
Lerppamulkku iski jälleen.
Riippuu juurikin lapsista, mutta kyllä me oltiin sisarusten kesken viikko, kun oltiin jotain 12, 14, 16 ja 18. Vanhemmat jätti rahaa kauppaa varten ja kaapit ostettiin valmiiksi ruokaa täyteen. Pelisäännöt oli selvät ja kaikki oli vastuussa toisistaan. Kotiin piti tulla tiettyyn aikaan jne. Tämä ennen kännyköitä. Vanhemmat soitti viimeistään illalla. Saattoivat päivälläkin soittaa, mutta ei oltu aina kotona.
Ilmeisesti sinulla on syysi kysymykseen. Mikä sinua huolestuttaa? Onko isosiskolla esim poikakaveri, johon et luota?
Vierailija kirjoitti:
Mies54
12-vuotiasta? Olet vielä oksettavampi kuin tiesinkään. Nettivinkki poliisille olisi nyt tarpeen.
Ei voi. 18v poikkis tulee sinne heti kun lähdette. Ja painaa tytteliä huolella. Ei oo 12v korville sopivaa kuunneltavaa hommaa se.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sinulla on syysi kysymykseen. Mikä sinua huolestuttaa? Onko isosiskolla esim poikakaveri, johon et luota?
Osa ihmisistä ei pysty päättämään MITÄÄN elämässään kysymättä neuvoa av:lta. Tuskin tässäkään sen kummemmasta on kyse.
Kyllä minä olin 15v ikäisenä joskus yön kahdestaan 8v siskoni kanssa. Olin rauhallinen ja kotona viihtyvä teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies5412-vuotiasta? Olet vielä oksettavampi kuin tiesinkään. Nettivinkki poliisille olisi nyt tarpeen.
Mikä estää sinua tekemästä sellaista?
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei voisi jäädä? 18-vuotiashan voi olla vaikka päiväkodissa töissä tai itse äiti.
Tuskin 18-vuotiaalla äidillä melkein 13v lasta on.
En olisi 12-vuotiaastani huolissani. Se 18-vuotias voi järjestää bileet.
Kyllä täysi-ikäisen hoitoon voi jättää jos muuten on luotettava.
Voi jos mikään muu ei heidän suhteensa huoleta kuin, että sopiiko se av-mammoille. Silloin lapset kyllä varmaan pärjäävät keskenään ihan kivasti.