Töihin paluu ahdistaa työpaikkakiusaamisen takia - neuvoja ja vertaistukea?
Aloitin joitakin vuosia sitten uudessa työssä ja jouduin alusta asti rankasti työpaikkakiusatuksi. Kiusaaminen oli hyvin kokonaisvaltaista ja vaikeutti työn tekemistä (tärkeitä tietoja pimitettiin, ei kutsuttu palavereihin, uhattiin savustaa ulos työpaikalta, puhuttiin pahaa selän takana ja arvosteltiin asiakkaiden kuullen jne). Koskaan en ole aiemmissa työpaikoissa törmännyt tällaiseen kiusaamiseen.
Yritin selvittää kiusaamisasiaa esimiesten ja työterveyshuollon kanssa, mutta keskustelut kiusaajien kanssa eivät muuttaneet tilannetta. Jäin töistä pois lapsen syntymän takia ja se oli pelastukseni, kun pääsin väliaikaisesti eroon kiusaajista. Koska jäin pois töistä perhesyiden takia, päätti työterveyshuolto keskeyttää tuon kiusaamisen selvittämisen. Sanottiin, että turha selvittää, kun olen jäämässä pois. Asia jäi siihen.
Pian joudun palaamaan töihin, kun vanhempainvapaa loppuu ja tilanteessani ei ole mahdollista jäädä hoitovapaalle taloudellisista syistä. Olen yrittänyt etsiä uutta työpaikkaa ja olen käynyt haastatteluissa, mutta uutta paikkaa ei ole löytynyt. Alan työtilanne on melko haastava ja voi mennä kauankin, että löytää paikan. Nyt on varmaa, että joudun elokuussa palaamaan vanhaan työpaikkaani.
Ajatus töihin palaamisesta ahdistaa valtavasti jo nyt. Esimies oli minuun yhteydessä ja kertoi, että minut siirretään pois aiemmista tehtävistäni ja vastaisuudessa en joutuisi säännöllisesti työskentelemään pahimpien kiusaajien kanssa. Jonkin verran yhteisiä työprojekteja heidän kanssaan olisi väistämättä tiedossa. Tällä hetkellä oksettaa ajatuskin, että pitää nähdä nuo kiusaajat työpaikalla. Pahalta tuntuu sekin, että "ratkaisuna" kiusaamiseen minut siirretään toisiin tehtäviin.
Miten ihmeessä töihin palaaminen työpaikkakiusattuna onnistuu? Kaipaan neuvoja ja vertaistukea.
P.S. Joku kuitenkin ehdottaa irtisanoutumista. En voi irtisanoutua työstäni lapsen takia. Uusi työ ei löydy irtisanoutumalla, vaan irtisanoutuminen vaikeuttaa toisen työpaikan löytämistä (alallamme työttömät työllistyvät huonommin kuin jo valmiiksi jossain työpaikassa olevat).
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi yleistä ikävä kyllä. Useimmiten uhri joutuu lähtemään. Jos sua vastaan ollaan niin siinä on hyvin heikoilla etenkin uusi työntekijä. Mitään suojaverkkoa kun ei ole ja ne muut saavat ihmiset puolelleen. Ja puhun kokemuksesta:/
Yhden neuvon voin antaa jos et siis halua lopareita ottaa. Kirjoita tarkasti ylös kaikki tilanteet joissa olet saanut huonoa/epäasiallista kohtelua. Kirjoita ylös. Sen kanssa sitten voit esimiehen luo mennä ja kertoa tilanteet, joita todennäköisesti on paljon. Ei mikään ihme, ettå olet ahdistunut. Sinun pitää saada esimiehelle tietoon yksityiskohtaisesti tapaukset, jotta on näyttöä.
Ok neuvo, mutta monesti työpaikkakiusaaja on esimies hoveineen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vaatii nyt rohkeutta, mutta jos voit, niin kokeile. Bustaa heidät heidän jokaisesta teostaan muiden kuullen, heti sen tapahtuessa. Kysyt muiden kuullen miksi et saanut palaverikutsua ja odotat asian korjaantuvan. Mitä tarkoitat kun sanoit minulle noin. Miksi puhut minulle ikävään sävyyn.
Älä anna niiden toimia näkymättömästi.
Jos työyhteisö on mätä niin sitä ei vaan jaksa asioista päivästä toiseen taistella. Jos työpaikalla on työpaikkakiusaamista niin siellä on muutkin asiat vinksallaan.
Sano niille, että pitäkää te läskit mätisäkit päänne kiinni. Ei kannata olla liian kiltti.
"Jos työpaikalla on työpaikkakiusaamista niin siellä on muutkin asiat vinksallaan."
Totta.
Olen kokenut samaa, nostin asian reippaasti esiin esihenkilön ja tämän kiusaajan ja HR:n kanssa. Kiusaaja piikitteli rivien välistä, suoraan vähätteli, neuvomisen sijaan nosti tekemäni virheet esiin koko tiimin tiimipalavereissa, jätti minua pois tärkeistä päätöksistä ja palavereista. Kestin tätä kunnes aloin saada näitä kirjallisesti viesteissä, jolloin minulla oli konkreettista näyttöä.
Keskusteluissa päädyttiin siihen, että minä olen liian herkkä, vaikka minulla oli takanani kolme muutakin tiimiläistä, joista kaikilla oli samanlaisia kokemuksia tämän kiusaajan kanssa. HR:n anti oli, että näennäisesti soviteltiin ja kehotettiin molempia "katsomaan peiliin" koska molemmissa on varmasti vikaa. Tuo oli viimeinen tippa, aloin heti hakea uutta työtä ja olin niin onnekas, että parin viikon päästä sain antaa irtisanoutumisilmoituksen.
Noille tallentamista ehdottaville tiedoksi. Tuollaiset tallenteet eivät päde oikeudessa, koska ne on nauhoitettu salaa.
Ja aika harva sanoo nauhalle mitään ikävää, kun toinen on sanonut "odotas hetki, niin laitan nauhoituksen meidän keskustelusta pyörimään".