Töihin paluu ahdistaa työpaikkakiusaamisen takia - neuvoja ja vertaistukea?
Aloitin joitakin vuosia sitten uudessa työssä ja jouduin alusta asti rankasti työpaikkakiusatuksi. Kiusaaminen oli hyvin kokonaisvaltaista ja vaikeutti työn tekemistä (tärkeitä tietoja pimitettiin, ei kutsuttu palavereihin, uhattiin savustaa ulos työpaikalta, puhuttiin pahaa selän takana ja arvosteltiin asiakkaiden kuullen jne). Koskaan en ole aiemmissa työpaikoissa törmännyt tällaiseen kiusaamiseen.
Yritin selvittää kiusaamisasiaa esimiesten ja työterveyshuollon kanssa, mutta keskustelut kiusaajien kanssa eivät muuttaneet tilannetta. Jäin töistä pois lapsen syntymän takia ja se oli pelastukseni, kun pääsin väliaikaisesti eroon kiusaajista. Koska jäin pois töistä perhesyiden takia, päätti työterveyshuolto keskeyttää tuon kiusaamisen selvittämisen. Sanottiin, että turha selvittää, kun olen jäämässä pois. Asia jäi siihen.
Pian joudun palaamaan töihin, kun vanhempainvapaa loppuu ja tilanteessani ei ole mahdollista jäädä hoitovapaalle taloudellisista syistä. Olen yrittänyt etsiä uutta työpaikkaa ja olen käynyt haastatteluissa, mutta uutta paikkaa ei ole löytynyt. Alan työtilanne on melko haastava ja voi mennä kauankin, että löytää paikan. Nyt on varmaa, että joudun elokuussa palaamaan vanhaan työpaikkaani.
Ajatus töihin palaamisesta ahdistaa valtavasti jo nyt. Esimies oli minuun yhteydessä ja kertoi, että minut siirretään pois aiemmista tehtävistäni ja vastaisuudessa en joutuisi säännöllisesti työskentelemään pahimpien kiusaajien kanssa. Jonkin verran yhteisiä työprojekteja heidän kanssaan olisi väistämättä tiedossa. Tällä hetkellä oksettaa ajatuskin, että pitää nähdä nuo kiusaajat työpaikalla. Pahalta tuntuu sekin, että "ratkaisuna" kiusaamiseen minut siirretään toisiin tehtäviin.
Miten ihmeessä töihin palaaminen työpaikkakiusattuna onnistuu? Kaipaan neuvoja ja vertaistukea.
P.S. Joku kuitenkin ehdottaa irtisanoutumista. En voi irtisanoutua työstäni lapsen takia. Uusi työ ei löydy irtisanoutumalla, vaan irtisanoutuminen vaikeuttaa toisen työpaikan löytämistä (alallamme työttömät työllistyvät huonommin kuin jo valmiiksi jossain työpaikassa olevat).
Kommentit (46)
Tuohan kuulostaa vakavalta johtamisen ongelmalta.
Mene töihin, keskity työhösi ja tee se hyvin. Käytä kaikki yli jäävä energia uuden työpaikan etsimiseen.
Oikeasti ap, itse kokenut työpaikkakiusaamisen kauheuden, jaksoin vuoden, muuta sen jälkeen sanoin itseni irti.
Ei merkinnyt enää raha tai toimeentulo mitään, vain se merkitsi etten halunnut romahtaa ja mahdollisesti kuolla.
Työpaikkakiusaajana kun on esimies ja hänen lähipiiri niin esim työterveyshuollosta ei apua saanut vaan tietenkin olivat esimiehen puolella.
No tuosta on aikaa jo 15 vuotta ja olen terveessä työyhteisössä saanut tehdä töitä 14 vuotta.
Ap sinut siirretään toisiin tehtäviin, toivotaan että siitä löytyy ratkaisu!
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi yleistä ikävä kyllä. Useimmiten uhri joutuu lähtemään. Jos sua vastaan ollaan niin siinä on hyvin heikoilla etenkin uusi työntekijä. Mitään suojaverkkoa kun ei ole ja ne muut saavat ihmiset puolelleen. Ja puhun kokemuksesta:/
Yhden neuvon voin antaa jos et siis halua lopareita ottaa. Kirjoita tarkasti ylös kaikki tilanteet joissa olet saanut huonoa/epäasiallista kohtelua. Kirjoita ylös. Sen kanssa sitten voit esimiehen luo mennä ja kertoa tilanteet, joita todennäköisesti on paljon. Ei mikään ihme, ettå olet ahdistunut. Sinun pitää saada esimiehelle tietoon yksityiskohtaisesti tapaukset, jotta on näyttöä.
Oman kokemuksen mukaan kirjoittamisesta on monta hyötyä. Ensinnäkin sinulla on todisteet kiusaamistilanteista vaikka käräjille. Toiseksi sinä saat kirjoittaessasi ne asiat pois mielestäsi kirjoihin ja kansiin. Se helpottaa omaa elämääsi, kun ne ovat tallessa ja poissa omasta päästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi yleistä ikävä kyllä. Useimmiten uhri joutuu lähtemään. Jos sua vastaan ollaan niin siinä on hyvin heikoilla etenkin uusi työntekijä. Mitään suojaverkkoa kun ei ole ja ne muut saavat ihmiset puolelleen. Ja puhun kokemuksesta:/
Yhden neuvon voin antaa jos et siis halua lopareita ottaa. Kirjoita tarkasti ylös kaikki tilanteet joissa olet saanut huonoa/epäasiallista kohtelua. Kirjoita ylös. Sen kanssa sitten voit esimiehen luo mennä ja kertoa tilanteet, joita todennäköisesti on paljon. Ei mikään ihme, ettå olet ahdistunut. Sinun pitää saada esimiehelle tietoon yksityiskohtaisesti tapaukset, jotta on näyttöä.
Tiesithän, että jollain omalla listalla ei ole mitään merkitystä, jos jokaiselle tapahtumalle ei ole kirjattu todistajia. Lisäksi iso osa työpaikkakiusaamista on valitettavasti sellaista, jonka kiusattu kokee kiusaamisena, muut pitävät sitä normaalina työnjakona tms.
Olen ollut työpaikkakiusattu ja tunnustan, että iso vika oli minussa. Minä ryhdyin kokemaan asioita kuin kiusattu, koska työkaveri (joka myös uskoi, että häntä kiusattiin) tähän kannusti. Vasta terapiassa huomasin, että kiusaamista ei oikeasti ollut, oli vain minun tapani katsoa asioita kuin minua kiusattaisiin. Ahdistus oli minun tunteeni ja vain minä olen vastuussa tunteistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan kirjoittamisesta on monta hyötyä. Ensinnäkin sinulla on todisteet kiusaamistilanteista vaikka käräjille. Toiseksi sinä saat kirjoittaessasi ne asiat pois mielestäsi kirjoihin ja kansiin. Se helpottaa omaa elämääsi, kun ne ovat tallessa ja poissa omasta päästäsi.
Käräjillä todetaan, että kiusatun omat muistiinpanot eivät merkitse mitään, jos ei ole todistajia eli sana sanaa vastaan ja silloin kiusatuksi itsensä kokevaa ei uskota, vaikka miten kantaisi päiväkirjansa tuomarille.
Tämä vaatii nyt rohkeutta, mutta jos voit, niin kokeile. Bustaa heidät heidän jokaisesta teostaan muiden kuullen, heti sen tapahtuessa. Kysyt muiden kuullen miksi et saanut palaverikutsua ja odotat asian korjaantuvan. Mitä tarkoitat kun sanoit minulle noin. Miksi puhut minulle ikävään sävyyn.
Älä anna niiden toimia näkymättömästi.
Osta sanelukone ja pidä sitä kaikessa työpaikan kanssakäymisessä päällä vaikka taskussa. Siinä sinulla on todisteet.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vaatii nyt rohkeutta, mutta jos voit, niin kokeile. Bustaa heidät heidän jokaisesta teostaan muiden kuullen, heti sen tapahtuessa. Kysyt muiden kuullen miksi et saanut palaverikutsua ja odotat asian korjaantuvan. Mitä tarkoitat kun sanoit minulle noin. Miksi puhut minulle ikävään sävyyn.
Entä jos vastaus on epämukava tyyliin "en puhu ikävään sävyyn, kunhan muistutan, että työaika alkaa klo 8 eikä joskus, kun ehdit työpaikalla".
Suomi on kamala paikka. Jos palkat olisivat pilvissa niin ehka tuota jotenkin kestaisi. Ei ainakaan Amerikassa vetelisi tuollainen kaytos, kiusaajille lopputilit.
Hankit sen uuden työpaikan ja irtisanoudut vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kamala paikka. Jos palkat olisivat pilvissa niin ehka tuota jotenkin kestaisi. Ei ainakaan Amerikassa vetelisi tuollainen kaytos, kiusaajille lopputilit.
USA:ssa tehdään tulosta, siellä laitetaan ensimmäisenä ulos ne, joista ei ole osaksi tiimiä.
Olen joka paikassa kiusattu. En tiedä miksi. Joskus yritin selvittää työpaikkakiusaamista, mutta ei ollut mitään apua. Jos et sovi porukkaan, kannattaa lähteä pois. Varsinkin jos olet ollut hoitovapaalla, saat niiden ihmisten vihat niskaan jotka ei koskaan ole ollut hoitovapaalla.
Ap. Annan sinulle muutaman ohjeen.
Kiusaaja kiusaa niin pitkään, kun sillä näyttää olevan vaikutusta kiusattuun.
Älä provosoidu vaikka sinua provosoidaan.
Jos et ole saanut kokouskutsua, kysy missä sinun kutsusi on.
Nouse henkisesti kiusaajien yläpuolelle.
Älä välitä, vaan pidä puolesi.
Älä sanoudu irti, työ kuuluu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pomo sanoi, kun kerroit hänelle että kiusaajat pimittävät tärkeitä tietoja jne? Luulisi että työ kärsii jos kiusaajat vain kieltäytyvät yhteistyöstä.
Suosittelen minäkin jatkamaan uuden työpaikan etsintää myös.
Pomo mietti, onko minun välttämätöntä osallistua kaikkiin palavereihin ja pohti, voisiko olla joku syy, miksi minut on jätetty kutsumatta. Tyyliin, että kokouksessa ei käsitellä minua koskevia asioita. En saanut kokouskutsuja kuukausiin ja päättivät kokouksissa minuunkin liittyvistä asioista. Ymmärrän, että joku yksittäinen kokous voi jäädä väliin, mutta ei kaikki.
Ap
Työpikkakiusaaminen on vakava ongelma mutta taidat satuilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa saada riidanhaastajan maineen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pomo sanoi, kun kerroit hänelle että kiusaajat pimittävät tärkeitä tietoja jne? Luulisi että työ kärsii jos kiusaajat vain kieltäytyvät yhteistyöstä.
Suosittelen minäkin jatkamaan uuden työpaikan etsintää myös.
Pomo mietti, onko minun välttämätöntä osallistua kaikkiin palavereihin ja pohti, voisiko olla joku syy, miksi minut on jätetty kutsumatta. Tyyliin, että kokouksessa ei käsitellä minua koskevia asioita. En saanut kokouskutsuja kuukausiin ja päättivät kokouksissa minuunkin liittyvistä asioista. Ymmärrän, että joku yksittäinen kokous voi jäädä väliin, mutta ei kaikki.
Ap
Työpikkakiusaaminen on vakava ongelma mutta taidat satuilla.
Mietin samaa. Ei meillä työporukka päätä minua koskevista asioista, esimies tekee sen ja kantaa vastuun. Työnjaosta voidaan keskustella, mutta tiimi ei päätöksiä tee. Lisäksi meillä on tiimiläisillä viikossa noin 40 palaveria, joista 3-10 on sellaisia, joihin minun pitää osallistua, teemme siis paljon yhteistyötä muiden tahojen kanssa eikä kaikkia tarvita jokaisessa palaverissa.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Annan sinulle muutaman ohjeen.
Kiusaaja kiusaa niin pitkään, kun sillä näyttää olevan vaikutusta kiusattuun.
Älä provosoidu vaikka sinua provosoidaan.
Jos et ole saanut kokouskutsua, kysy missä sinun kutsusi on.
Nouse henkisesti kiusaajien yläpuolelle.
Älä välitä, vaan pidä puolesi.
Älä sanoudu irti, työ kuuluu sinulle.
Kiusaaminen on henkistä väkivaltaa ja vaatii todella paksun nahan, että siitä selviää ignoorauksella. AP on jo henkisesti loppu kiusaamiseen joka kertoo siitä ettei jaksa enää teeskennellä.
Vain Suomessa se kiusattu joutuu kärsimään ja tekemään asioita jotta kiusaaminen loppuisi, jopa teeskentelemään ettei väkivalta haittaa.
Hemmetti, että pistää vihaksi tuommoiset ihmiset. Mikä ihme saa aikuisen ihmisen käyttäytymään noin. Pääsisinpä paukuttamaan pari valittua sanaa tuommoisille päin naamaa. Pomosikin aivan saamaton p.köntti.