Töihin paluu ahdistaa työpaikkakiusaamisen takia - neuvoja ja vertaistukea?
Aloitin joitakin vuosia sitten uudessa työssä ja jouduin alusta asti rankasti työpaikkakiusatuksi. Kiusaaminen oli hyvin kokonaisvaltaista ja vaikeutti työn tekemistä (tärkeitä tietoja pimitettiin, ei kutsuttu palavereihin, uhattiin savustaa ulos työpaikalta, puhuttiin pahaa selän takana ja arvosteltiin asiakkaiden kuullen jne). Koskaan en ole aiemmissa työpaikoissa törmännyt tällaiseen kiusaamiseen.
Yritin selvittää kiusaamisasiaa esimiesten ja työterveyshuollon kanssa, mutta keskustelut kiusaajien kanssa eivät muuttaneet tilannetta. Jäin töistä pois lapsen syntymän takia ja se oli pelastukseni, kun pääsin väliaikaisesti eroon kiusaajista. Koska jäin pois töistä perhesyiden takia, päätti työterveyshuolto keskeyttää tuon kiusaamisen selvittämisen. Sanottiin, että turha selvittää, kun olen jäämässä pois. Asia jäi siihen.
Pian joudun palaamaan töihin, kun vanhempainvapaa loppuu ja tilanteessani ei ole mahdollista jäädä hoitovapaalle taloudellisista syistä. Olen yrittänyt etsiä uutta työpaikkaa ja olen käynyt haastatteluissa, mutta uutta paikkaa ei ole löytynyt. Alan työtilanne on melko haastava ja voi mennä kauankin, että löytää paikan. Nyt on varmaa, että joudun elokuussa palaamaan vanhaan työpaikkaani.
Ajatus töihin palaamisesta ahdistaa valtavasti jo nyt. Esimies oli minuun yhteydessä ja kertoi, että minut siirretään pois aiemmista tehtävistäni ja vastaisuudessa en joutuisi säännöllisesti työskentelemään pahimpien kiusaajien kanssa. Jonkin verran yhteisiä työprojekteja heidän kanssaan olisi väistämättä tiedossa. Tällä hetkellä oksettaa ajatuskin, että pitää nähdä nuo kiusaajat työpaikalla. Pahalta tuntuu sekin, että "ratkaisuna" kiusaamiseen minut siirretään toisiin tehtäviin.
Miten ihmeessä töihin palaaminen työpaikkakiusattuna onnistuu? Kaipaan neuvoja ja vertaistukea.
P.S. Joku kuitenkin ehdottaa irtisanoutumista. En voi irtisanoutua työstäni lapsen takia. Uusi työ ei löydy irtisanoutumalla, vaan irtisanoutuminen vaikeuttaa toisen työpaikan löytämistä (alallamme työttömät työllistyvät huonommin kuin jo valmiiksi jossain työpaikassa olevat).
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Lopeta toi valittaminen ja keskity työhön.
t. ap:n "työkaverit"
Tuo on tosi yleistä ikävä kyllä. Useimmiten uhri joutuu lähtemään. Jos sua vastaan ollaan niin siinä on hyvin heikoilla etenkin uusi työntekijä. Mitään suojaverkkoa kun ei ole ja ne muut saavat ihmiset puolelleen. Ja puhun kokemuksesta:/
Yhden neuvon voin antaa jos et siis halua lopareita ottaa. Kirjoita tarkasti ylös kaikki tilanteet joissa olet saanut huonoa/epäasiallista kohtelua. Kirjoita ylös. Sen kanssa sitten voit esimiehen luo mennä ja kertoa tilanteet, joita todennäköisesti on paljon. Ei mikään ihme, ettå olet ahdistunut. Sinun pitää saada esimiehelle tietoon yksityiskohtaisesti tapaukset, jotta on näyttöä.
Ap, kannattaa katsella muita mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tosi yleistä ikävä kyllä. Useimmiten uhri joutuu lähtemään. Jos sua vastaan ollaan niin siinä on hyvin heikoilla etenkin uusi työntekijä. Mitään suojaverkkoa kun ei ole ja ne muut saavat ihmiset puolelleen. Ja puhun kokemuksesta:/
Yhden neuvon voin antaa jos et siis halua lopareita ottaa. Kirjoita tarkasti ylös kaikki tilanteet joissa olet saanut huonoa/epäasiallista kohtelua. Kirjoita ylös. Sen kanssa sitten voit esimiehen luo mennä ja kertoa tilanteet, joita todennäköisesti on paljon. Ei mikään ihme, ettå olet ahdistunut. Sinun pitää saada esimiehelle tietoon yksityiskohtaisesti tapaukset, jotta on näyttöä.
Tein noin ennen kuin jäin pois töistä. Kiusaajat aina vetosivat siihen, että "en mä oo sille noin sanonut!" tai "en muista sanoneeni noin eli sitä ei ole tapahtunut". Noissa oli aina sana sanaa vastaan. Sentään työterveyspsykologi sanoi, että tilanne on niin vaikea, että hänkään ei voi auttaa. Toinen työterveyspsykologi kehotti minua vaihtamaan työpaikkaa.
Ap
En todellakaan menisi töihin, hae sairaslomaa ja etsi uutta työtä. Sä oot tehnyt paljon asioiden eteen, jos ne eivät muutu siitä huolimatta, niin ei ne muutu koskaan.
Kännykkä taskuun päiväksi äänittää mitä ne kaverit sanoo ja kuunteluttaa pomolle..
ymmärrän että siirto ketuttaa, mutta eikö ole parempaa ettet joudu palaamaan samaan tilanteeseen josta jäit äitiyslomalle. Helpompi kohdata kiusaajat harvemmin kuin päivittäin ja jatkat sitkeästi uuden paikan etsimistä. Mikäli haluat palata töihin uhrin asenteella niin teet itsellesi vain karhunpalveluksen ja pahennat kärsimystäsi. Myös etukäteen kauhistelu saa kroppasi järkyttävään stressitilaan ja valmiiksi ja tulet vetämään puoleesi kaikkia tilanteita/tulkitset kaiken herkästi kiusaamiseksi, enkä puolusta kiusaajia, tässä vain vähän vinkkejä miten selviät väliajan siellä kunnes löytyy parempi paikka. tsemppiä!
Ihmetyttää, miten aikuiset ihmiset jaksaa kiusata...miksi???? aivan sairasta....kuvaa/nauhota niitä tilanteita ja surutta vaan jaat julkiseks koko työpaikan kesken.
Vedä helvetinmoinen ralli päälle, jolla näytät että osasi tallottuna sylkikuppina on nyt ohi lopullisesti. Muuten mikään ei koskaan muutu.
Lisäksi tämän jälkeen olet henkisesti uudellensyntynyt, rohkea ja määrätietoinen, jonka ulkoinenkin olemus viestittää, että Fantomille ei vittuilla.
Mitä pomo sanoi, kun kerroit hänelle että kiusaajat pimittävät tärkeitä tietoja jne? Luulisi että työ kärsii jos kiusaajat vain kieltäytyvät yhteistyöstä.
Suosittelen minäkin jatkamaan uuden työpaikan etsintää myös.
Ap: n kannattaa sanoa heti kun menee työpaikalle kiusaajille että Jos yhdenkin kerran vielä häiritsette työntekoani tai sanotte yhdenkin ilkeän sanan niin teen välittömästi rikosilmoituksen teistä. Sanoo se kovalla äänellä. Sen voi tehdä netin kautta. Sen jälkeen tehdä omat työnsä ja jos kiusaaja tulee jotain " sanomaan" niin ei vastaa mitään. Ei tervehdi kiusaajia. Ei vastaa mitään niitten puhumiseen. Niiden kanssa jotka eivät kiusaa toki voi jutella. Etsiä myös uutta työpaikkaa. Ja pyytää esimiestä kirjoittamaan mahdollisimman hyvä työtodistus.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pomo sanoi, kun kerroit hänelle että kiusaajat pimittävät tärkeitä tietoja jne? Luulisi että työ kärsii jos kiusaajat vain kieltäytyvät yhteistyöstä.
Pomo mietti, onko minun välttämätöntä osallistua kaikkiin palavereihin ja pohti, voisiko olla joku syy, miksi minut on jätetty kutsumatta. Tyyliin, että kokouksessa ei käsitellä minua koskevia asioita. En saanut kokouskutsuja kuukausiin ja päättivät kokouksissa minuunkin liittyvistä asioista. Ymmärrän, että joku yksittäinen kokous voi jäädä väliin, mutta ei kaikki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein noin ennen kuin jäin pois töistä. Kiusaajat aina vetosivat siihen, että "en mä oo sille noin sanonut!" tai "en muista sanoneeni noin eli sitä ei ole tapahtunut". Noissa oli aina sana sanaa vastaan. Sentään työterveyspsykologi sanoi, että tilanne on niin vaikea, että hänkään ei voi auttaa. Toinen työterveyspsykologi kehotti minua vaihtamaan työpaikkaa.
Ap
Ihan siis kirjaat kaiken mistä tulee paha mieli yksinkertaisesti. Se voi olla syrjimistä, välttelyä, selän takana puhumista, valheellisia juoruja, uhkailua, pelottelua, sosiaalista eristämistä, huomiotta jättämistä, maineen mustaamista, huutamista, tiuskimista.
Ap: n kannattaa sanoa heti kun menee työpaikalle, että Loma meni hyvin. Olen jo pitempään harrastanut uutta lajia, karatea. Musta vyö tarkoitus hankkia. Netistä kannattaa harjoitella karaten perusasennot.
Meet vaan töihin ja sanot että Morjes kaikki kusipäät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomo mietti, onko minun välttämätöntä osallistua kaikkiin palavereihin ja pohti, voisiko olla joku syy, miksi minut on jätetty kutsumatta. Tyyliin, että kokouksessa ei käsitellä minua koskevia asioita. En saanut kokouskutsuja kuukausiin ja päättivät kokouksissa minuunkin liittyvistä asioista. Ymmärrän, että joku yksittäinen kokous voi jäädä väliin, mutta ei kaikki.
Ap
Tuo pomo on kiusaajien puolella..
Kai teillä luottamusmies on? Keskustele sen kanssa ja jos uskallat, uhkaa myös esimiestä ilmoituksella,jollei puutu kiusaamiseen. Aina löytyy ylempi henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Huono pomo.
Kannatta huutaa niille kiusaajille. Niin kovaa että menevät sanattomiksi. Ei niitä pidä pelätä. Ei ne päälle voi tulla. Ja jos yrittävät niin rikosilmoitus. Harjoitella karaten perusasentoja. Ottaa sellainen jos uhkailevat. Tärkeintä että niitä ei saa pelätä.
Ei tuossa oikein muu auta kuin etsiä uutta paikkaa ja toivoa, että nopeasti löytyy.
Tsemppiä!