Kuinka oppia pihimmäksi?
Siis rahasta ei ole pulaa. Mietin vaan, että sitä menee paljon turhaan. Laskujen, säästöjen ja lainan jälkeen minulle jää noin 1.000 euroa tilille. Se menee puhtaasti käyttöön kuussa. Bensa/ruoka yms. Silti se vaikuttaa yhdelle ihmiselle aika paljolta pelkkään kulutukseen.
Kommentit (18)
Ota joku tavoite, johon säästää. Sen jälkeen jokainen ylimääräinen kulu ärsyttää, kun tavoite jää kauemmaksi.
Kannattaa tarkkailla minkälaista ruokaa syö, kuinka usein käy kaupassa (kun tekee useamman päivän ostokset kerralla, säästää ja heräteostokset ei vie rahaa, kun tekee kauppalistan ja noudattaa sitä), karsii turhat ajot. Esim. kaupassa ja muilla asioilla käynti työmatkan yhteydessä. Osa vaatteista ja käyttötavoista käytettynä.
Kannattaa pitää exceliä pari kuukautta, niin näkee tarkasti, mihin rahaa menee.
Ei sitä opikaan ennenkuin tulot laskee ja on pakko oppia siihen asti on aina tekosyitä ostella.
Se on helppoa.
Olen vuoden aikana ostanut pari vaatetta ja ruokakaupassa ostan aina halvinta merkkiä. En mene turhan usein kahviloihin tai muuallekaan missä tuhlaisin helposti. Olen saanut vuodessa kokoon 17000 euroa vaikka olen ollut pari kuukautta työttömänäkin. Kun saan vielä vähän suuremman summan kokoon niin aion sijoittaa sen. Minulle ainakin toimiva motivaattori.
Säästäminen vaatii järjestelmällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Joillakin tuo tulee luonnostaan, jotkut joutuvat psyykkaan itseään.
Nopea ja helppo neuvo on se, että aina, kun tekee mieli ostaa jotain, kysyt itseltäsi tarvitsenkö tätä oikeasti. Älä anna mieliteolle valtaa. Se menee kyllä ohi. Pätee materiaan, herkkuihin, alkoholiin ym.
Otat nyt aluksi tavan, että laitat 5-10 % tuloistasi säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Kerää ensin 1-2 kk taulukkoon kaikki menosi ja katso, mistä voit karsia ilman että elämänlaatu kärsii liikaa. Tutkailun jälkeen laadit ruoka/bensa/vaate/huvittelubudjetin, jossa pysyt.
Yksi vaihtoehto on avata toinen tili, johon palkkapäivän jälkeen suoraveloituksena 100-500e, minkä nyt koetkaan kohtuulliseksi.
Siis kyllä säästöön menee jo 1.000€/kk juurikin palkkapäivänä. Enemmän ongelma on tuo tarpeettomalta tuntuva kulutus.
Ap
Odotahan syksyä ja loppuvuotta. Hinnat nousevat ja ostovoima heikkenee siihen malliin, että pihistelemään joutuvat kaikki paitsi ahneet poliitikot ja poliittisin perustein valitut suojatyöläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerää ensin 1-2 kk taulukkoon kaikki menosi ja katso, mistä voit karsia ilman että elämänlaatu kärsii liikaa. Tutkailun jälkeen laadit ruoka/bensa/vaate/huvittelubudjetin, jossa pysyt.
Yksi vaihtoehto on avata toinen tili, johon palkkapäivän jälkeen suoraveloituksena 100-500e, minkä nyt koetkaan kohtuulliseksi.
Siis kyllä säästöön menee jo 1.000€/kk juurikin palkkapäivänä. Enemmän ongelma on tuo tarpeettomalta tuntuva kulutus.
Ap
Siihen auttaa kuluseuranta joko exceliin, ruutuvihkoon tai johonkin muuhun. Ennen karsintaa täytyy tietää, mihin ne rahat menee. Nythän sinä et sitä tiedä, koska ihmettelet, minne ne rahat häviää.
Vierailija kirjoitti:
Se on helppoa.
Olen vuoden aikana ostanut pari vaatetta ja ruokakaupassa ostan aina halvinta merkkiä. En mene turhan usein kahviloihin tai muuallekaan missä tuhlaisin helposti. Olen saanut vuodessa kokoon 17000 euroa vaikka olen ollut pari kuukautta työttömänäkin. Kun saan vielä vähän suuremman summan kokoon niin aion sijoittaa sen. Minulle ainakin toimiva motivaattori.
En tiedä miten aiot sijoittaa säästösi, mutta jos olet hankkimassa arvopapereita, sijoitus kannattaa hajauttaa ajallisesti ja toimialallisesti ja ostaa vain sellaisten yritysten osakkeita, joiden liiketoiminnan ymmärtää. Kannattaa myös opetella pari keskeisintä mittaria kuten p/e ja p/b. Lukea pari osavuosikatsausta ja opetella lukemaan tulinpäätöstietoja, katsoa ohjeistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppoa.
Olen vuoden aikana ostanut pari vaatetta ja ruokakaupassa ostan aina halvinta merkkiä. En mene turhan usein kahviloihin tai muuallekaan missä tuhlaisin helposti. Olen saanut vuodessa kokoon 17000 euroa vaikka olen ollut pari kuukautta työttömänäkin. Kun saan vielä vähän suuremman summan kokoon niin aion sijoittaa sen. Minulle ainakin toimiva motivaattori.En tiedä miten aiot sijoittaa säästösi, mutta jos olet hankkimassa arvopapereita, sijoitus kannattaa hajauttaa ajallisesti ja toimialallisesti ja ostaa vain sellaisten yritysten osakkeita, joiden liiketoiminnan ymmärtää. Kannattaa myös opetella pari keskeisintä mittaria kuten p/e ja p/b. Lukea pari osavuosikatsausta ja opetella lukemaan tulinpäätöstietoja, katsoa ohjeistuksia.
Kiitos, minulla on jo kokemusta sijoittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa selkeältä ja toimivalta vaihtoehdolta: avataan toinen tili tai tehdään rahastosopimus, missä tietty summa siirtyy automaattisesti säästöön joka kuukausi.
Ei tarvi ihmetellä, missä säästäisi, kun asettaa tuon sivuunohjattavan summan sellaiseksi, ettei kauheasti ekstraa jää humputeltavaksi.
Ainakin S Pankilla on Säästäjä, jossa tuommoinen on tehty helpoksi. Varmaan muillakin pankeilla on samantyyppisiä säästöratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nyt en tajua? Älä ostele kaikennäköistä, siinä se.
Näköjään elämänhallinta voi olla puutteellista, vaikka olisi varakaskin.
Olet häpeällinen kerskakuluttaja.
Ehdotan, että laitat kuukausilahjoituksen johonkin hyvään tarkoitukseen, epäitsekkäästi autat valitsemaasi tahoa.
Vertaa hintoja. Siis ei pelkästään vain tuoteryhmän sisällä, vaan että mitä saisit vastaavalla hinnalla. Ostatko uuden huivin, jos sillä hinnalla voisi syödä kerran ravintolassa. Tai vastaako se yksi ravintolassa käynti useamman päivän ruokailua kotona.
Itse teen tuota aika usein ruokakaupassa. Vaikka jonkun kalliimman herkuttelujogurtin kohdalla mietin, että ostan ennemmin pikkurahalla jonkun suklaapatukan. Ja lopulta kun sinne karkkihyllylle päätyy, ei sieltä yleensä mitään haluakaan. Ylipäätään siitä "no eihän tää maksa kun pari euroo" -ajattelutavasta pitää päästä eroon, sellaiset pikkuostokset voi kasvaa yllättävän suuriksi menoeriksi.
Miksi sun pitäis säästää enemmän tai olla pihi? Jos sairastut vuoden kuluttua, elitkö elämäsi onnellisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehdotan, että laitat kuukausilahjoituksen johonkin hyvään tarkoitukseen, epäitsekkäästi autat valitsemaasi tahoa.
Kiitos. Rahojen antaminen pois onkin hyvä säästävinkki. Laitatko tilinumerosi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehdotan, että laitat kuukausilahjoituksen johonkin hyvään tarkoitukseen, epäitsekkäästi autat valitsemaasi tahoa.Kiitos. Rahojen antaminen pois onkin hyvä säästävinkki. Laitatko tilinumerosi?
Ap
Antaessaan saa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on helppoa.
Olen vuoden aikana ostanut pari vaatetta ja ruokakaupassa ostan aina halvinta merkkiä. En mene turhan usein kahviloihin tai muuallekaan missä tuhlaisin helposti. Olen saanut vuodessa kokoon 17000 euroa vaikka olen ollut pari kuukautta työttömänäkin. Kun saan vielä vähän suuremman summan kokoon niin aion sijoittaa sen. Minulle ainakin toimiva motivaattori.En tiedä miten aiot sijoittaa säästösi, mutta jos olet hankkimassa arvopapereita, sijoitus kannattaa hajauttaa ajallisesti ja toimialallisesti ja ostaa vain sellaisten yritysten osakkeita, joiden liiketoiminnan ymmärtää. Kannattaa myös opetella pari keskeisintä mittaria kuten p/e ja p/b. Lukea pari osavuosikatsausta ja opetella lukemaan tulinpäätöstietoja, katsoa ohjeistuksia.
Kiitos, minulla on jo kokemusta sijoittamisesta.
Sehän on hyvä. Lähinnä ajattelin kun, että jos on osakkeisiin sijoittamassa, niin miksi odottaa että tulee joku tietty iso summa täyteen. Kuten sanoin, en voi tietää, mihin olet sijoittamassa. Totesin vain että osakkeisiin liittyen ajallinen hajauttaminen on kannattavaa.