Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunnon vähennykset.

Uusi vuokran-antaja.
17.07.2022 |

Hei kaikki, olisiko täällä tietäjää vuokraamisesta?
Eli kyseessä asunto, josta olen muuttanut itse toiseen asuntoon ja edellinen jäi sitten vuokralle.
Ongelmani on semmoinen, että sinne pitäisi uusia pesukone ja sen saa käsittääkseni verovähennyksiin, mutta voinko vielä uusia sitä, kun nyt kävi niin, että vuokrasopimus alkaa vasta ensikuussa, mutta tietyistä syistä johtuen vuokralainen muuttikin jo asuntoon.

Onko asunto siis nyt lain mukaan ja verottajan mielestä vuokrauskäytössä, jotta voin tehdä siellä korjauksia, jotka saan vähennyksiin?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se pesukone kuulu vuokralaisen maksuihin? Missään asunnossa, jossa olen asunut ei ole ollut pyykinpesukonetta. Jääkaappi/pakastin kuuluu kyllä vuokranantajan maksaa.

Juuri näin!

Olen asunut elämäni vuokralla, ja aina on oma pyykinpesukone kulkenut mukanani.

Vierailija
22/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa olisi, jos vuokrantantajan pitäisi pesukoneetkin hankkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai siis ei ole outoa, jos asunto on vuokrattu valmiiksi kalustettuna, tuli nyt mieleen.

Vierailija
24/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla sopimuksessa mukana pesukone? Itse en moiseen lähtenyt, pesukoneen voi vuokralainen itse hankkia, turhan kallista joutua maksajaksi.

Mutta asiaan: ennen vuokrasuhteen alkamista tehdyt hankinnat eivät ole verotuksessa vähennyskelpoisia, asunnon näyttö tms. vuokrasuhteeseen liittyvät kulut ovat. Hanki pesukone vasta vuokrasuhteen alettua.

Tarkoittaako tämä että vuokralaisten välissä tehtävistä remonteista ei saa verovähennyksiä? Ensin siis vuokrasopimus ja sitten kylppäriremontti?

tarkista verottajan sivulta, mutta muistaakseni sanamuoto meni jotenkin niin, että "jos asunto on vuokrauskäytössä". Käsittääkseni se on vuokrauskäytössä silloinkin jos sinne esimerkiksi aktiivisesti etistään vuokralaista samaan aikaan kun ostetaan kone. mutta ehkä varma on varmaa ja voit sopia pesukonekaupan kanssa, että laskuun tulee erpäpäiväksi esimetkiksi vuokralaisen sisäänmuuttopäivä (verotuksessahan ratkaisee se maksupäivä näissä asioissa)

Vierailija
25/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tai siis ei ole outoa, jos asunto on vuokrattu valmiiksi kalustettuna, tuli nyt mieleen.

Asuntojen varustelutasot nousee muutenkin jatkuvasti, viimeaikoina on esimerkiksi tiskikoneet tulleet aikalailla vakiovarusteiksi, hellan ja jääkaapin lisäksi.

itselläni on siis vielä pesukone, kuivausrumpu ja mikroaaltouuni ja pihalla ruohonleikkuri, haluan pitää nämä ikäänkuin palveluna, lisäksi tarjoan perusnopeuksisen 4g netin.

Lähinnä alunperin jätin nuo vähän laiskuuttani ja halusin itselleni uuteen kotiin uudet laitteet.

Ymmärrän kyllä lisääntyneet kulut kun laitteet rikkoontuu.

Kyseeessä omakotitalo.

Vierailija
26/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla sopimuksessa mukana pesukone? Itse en moiseen lähtenyt, pesukoneen voi vuokralainen itse hankkia, turhan kallista joutua maksajaksi.

Mutta asiaan: ennen vuokrasuhteen alkamista tehdyt hankinnat eivät ole verotuksessa vähennyskelpoisia, asunnon näyttö tms. vuokrasuhteeseen liittyvät kulut ovat. Hanki pesukone vasta vuokrasuhteen alettua.

Tarkoittaako tämä että vuokralaisten välissä tehtävistä remonteista ei saa verovähennyksiä? Ensin siis vuokrasopimus ja sitten kylppäriremontti?

tarkista verottajan sivulta, mutta muistaakseni sanamuoto meni jotenkin niin, että "jos asunto on vuokrauskäytössä". Käsittääkseni se on vuokrauskäytössä silloinkin jos sinne esimerkiksi aktiivisesti etistään vuokralaista samaan aikaan kun ostetaan kone. mutta ehkä varma on varmaa ja voit sopia pesukonekaupan kanssa, että laskuun tulee erpäpäiväksi esimetkiksi vuokralaisen sisäänmuuttopäivä (verotuksessahan ratkaisee se maksupäivä näissä asioissa)

Ei ole vuokrauskäytössä vielä, vaan vuokraustoiminta on aloitettu, eri termit ja eri vähennysoikeudet.

Sen verran olen tutkinut jo itsekin.

Vierailija
27/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntojeni varustuksiin ei kuulu pyykinpesukone. Astianpesukone kuuluu ja sen olen saanut vähennyksiin.

Jos astianpesukoneen saa asunnon varustelun lisäämiseksi ja tason parantamiseksi, vähentää verotuksessa, niin silloin saa taatusti myös vähentää pyykikoneen verouksessa, asunnon kuluina.

Vierailija
28/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tilanteen muututtua ette päivittäneet vuokrasopimusta alkamaan siitä  kun muutto oli?

Miksi sinun pitää ostaa vuokralaisen käyttöön pyykinpesukone? Ei kai se laitonta ole, mutta miksi ylipäätään? Jos se on taloyhtiö, siellähän on kuitenkin pesutupa.

Jos tahdot ostaa sen koneen, osta sitten kun sopimus on alkanut, tai uusikaa se sopimus alkaneeksi tässä aiemmin jo ja ostat sitten vaikka  heti. 

Vierailija
29/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollo.

Ei sitä tarvitse hankkia, vaan jotkut hankki, vuokrattavan asunnnon tason nostamiseksi.

Mitä paremmin varusteltu asunto, sitä korkeampaa vuokraa voi periä.

Eivät kaikki tyydy kaupugien vuokra-asuntojen suttuiseen ja pelikistettyyn vuokrakämppään.

Ja monet eivät halua missään nimessä yleisiä pesutupia, pölyineen ja muineen.

Sitäpaitsi ap vuokraa omakotitaloa.

Vierailija
30/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä tilanteen muututtua ette päivittäneet vuokrasopimusta alkamaan siitä  kun muutto oli?

Miksi sinun pitää ostaa vuokralaisen käyttöön pyykinpesukone? Ei kai se laitonta ole, mutta miksi ylipäätään? Jos se on taloyhtiö, siellähän on kuitenkin pesutupa.

Jos tahdot ostaa sen koneen, osta sitten kun sopimus on alkanut, tai uusikaa se sopimus alkaneeksi tässä aiemmin jo ja ostat sitten vaikka  heti. 

1. Tilanne uusi, vuokralainen puolituttu, asunto tyhjä niin miksei muuttaisi ja tätähän vähän mietinkin, että tarviiko tehdä uuttaa sopimusta vai ei.

2. Omakotitalo ja haluan sen tarjota, katso pari vastaustani ylöspäin.

3. Toki näin jotenkin toimitaan, jos tarve vaatii.

Vierailija
31/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaadi myös vuokralaiselta koti vakuutus varsin kun koneitakin sinne roudaat pyykki koneen liittäminenkin on siinä ja siinä jotkut vakuutus yhtiöt vaativat jonkun "ammattilaisen" liitoksen ole tarkkana.

Vierailija
32/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitit talteen kirjoitti:

vaadi myös vuokralaiselta koti vakuutus varsin kun koneitakin sinne roudaat pyykki koneen liittäminenkin on siinä ja siinä jotkut vakuutus yhtiöt vaativat jonkun "ammattilaisen" liitoksen ole tarkkana.

Kiitos huomautuksesta, nämä on kyllä kunnossa.

Vierailija
33/33 |
18.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Kylppäriremontti on tosin usein/yleensä perusparannusmeno,, ja sellaisista ei ylipäänsä saa vähennyksiä vuokratulosta - voit vähentää ne asunnon myyntivoittoverosta sitten jos joskus myyt sen. Samanlaisia ovat myös esim lämmitysjärjestelmän uusiminen yms. mitä tulee vastaan lähinnä omakotitaloissa.[/quote]

Minulla kylppäriremontin kustannukset veivät (tietenkin) vuokraustoiminnan tappiolle remonttivuoden verotuksessa. Jolloin verotettava tulo oli nolla tuolta vuodelta ja tuli veronpalautusta. Lisäksi osan tappiosta voi siirtää seuraaville vuosille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme