Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asunnon vähennykset.

Uusi vuokran-antaja.
17.07.2022 |

Hei kaikki, olisiko täällä tietäjää vuokraamisesta?
Eli kyseessä asunto, josta olen muuttanut itse toiseen asuntoon ja edellinen jäi sitten vuokralle.
Ongelmani on semmoinen, että sinne pitäisi uusia pesukone ja sen saa käsittääkseni verovähennyksiin, mutta voinko vielä uusia sitä, kun nyt kävi niin, että vuokrasopimus alkaa vasta ensikuussa, mutta tietyistä syistä johtuen vuokralainen muuttikin jo asuntoon.

Onko asunto siis nyt lain mukaan ja verottajan mielestä vuokrauskäytössä, jotta voin tehdä siellä korjauksia, jotka saan vähennyksiin?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile. Jos verottaja hyväksyy, sitten saa vähentää.

Vierailija
2/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile. Jos verottaja hyväksyy, sitten saa vähentää.

Mieluummin en kokeilisi vaan sitten vuokralainen saa pestä pyykkinsä tämän reilu kaksi viikkoa jossain muualla ja vasta virallisen vuokrasopimuspäivän jälkeen ostan koneen, jolloin saan varmasti vähennyksiin.

tämänhän näkee vasta vuoden päästä verotuksessa ja tietenkään jälkikäteen koneen ostopäivää ei pysty muuttamaan ja tilannetta enää korjata.

tokikaan nyt ei kyse ole kuin ehkä satasesta, mutaa rahaa se on sekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla sopimuksessa mukana pesukone? Itse en moiseen lähtenyt, pesukoneen voi vuokralainen itse hankkia, turhan kallista joutua maksajaksi.

Mutta asiaan: ennen vuokrasuhteen alkamista tehdyt hankinnat eivät ole verotuksessa vähennyskelpoisia, asunnon näyttö tms. vuokrasuhteeseen liittyvät kulut ovat. Hanki pesukone vasta vuokrasuhteen alettua.

Vierailija
4/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla sopimuksessa mukana pesukone? Itse en moiseen lähtenyt, pesukoneen voi vuokralainen itse hankkia, turhan kallista joutua maksajaksi.

Mutta asiaan: ennen vuokrasuhteen alkamista tehdyt hankinnat eivät ole verotuksessa vähennyskelpoisia, asunnon näyttö tms. vuokrasuhteeseen liittyvät kulut ovat. Hanki pesukone vasta vuokrasuhteen alettua.

Tarkoittaako tämä että vuokralaisten välissä tehtävistä remonteista ei saa verovähennyksiä? Ensin siis vuokrasopimus ja sitten kylppäriremontti?

Vierailija
5/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se pesukone kuulu vuokralaisen maksuihin? Missään asunnossa, jossa olen asunut ei ole ollut pyykinpesukonetta. Jääkaappi/pakastin kuuluu kyllä vuokranantajan maksaa.

Vierailija
6/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistelen, että tässä tilanteessa uuden pesukoneen voi laittaa vähennyksiin. Asunto on jo vuokrattu, vaikka sopimus on alkamasta ensi kuussa.

Vielä parempi suositus ap:lle on soittaa verottajalle. Ne auttaa ja antaa oikeita vastauksia.

Vierailija
7/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se pesukone kuulu vuokralaisen maksuihin? Missään asunnossa, jossa olen asunut ei ole ollut pyykinpesukonetta. Jääkaappi/pakastin kuuluu kyllä vuokranantajan maksaa.

Sekä hella/uuni.

Vierailija
8/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntojeni varustuksiin ei kuulu pyykinpesukone. Astianpesukone kuuluu ja sen olen saanut vähennyksiin.

Vierailija
9/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä että vuokralaisten välissä tehtävistä remonteista ei saa verovähennyksiä? Ensin siis vuokrasopimus ja sitten kylppäriremontti?

Vuokralaisten välissä tehtävistä remonteista voi saada vähennyksiä, mutta ennen ensimmäistä vuokralaista tehdyistä ei. Ennen ensimmäsistä vuokralaista asunto ei ole vuokrausköytössä, mutta vuokralaisten välissä se kyllä on, jos ja kun sulla on vuokrailmoitus julkaistuna jne.

Kylppäriremontti on tosin usein/yleensä perusparannusmeno,, ja sellaisista ei ylipäänsä saa vähennyksiä vuokratulosta - voit vähentää ne asunnon myyntivoittoverosta sitten jos joskus myyt sen. Samanlaisia ovat myös esim lämmitysjärjestelmän uusiminen yms. mitä tulee vastaan lähinnä omakotitaloissa.

Vierailija
10/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisten välissä tehtävistä remonteista voi saada vähennyksiä, mutta ennen ensimmäistä vuokralaista tehdyistä ei. Ennen ensimmäsistä vuokralaista asunto ei ole vuokrausköytössä, mutta vuokralaisten välissä se kyllä on, jos ja kun sulla on vuokrailmoitus julkaistuna jne.

Kylppäriremontti on tosin usein/yleensä perusparannusmeno,, ja sellaisista ei ylipäänsä saa vähennyksiä vuokratulosta - voit vähentää ne asunnon myyntivoittoverosta sitten jos joskus myyt sen. Samanlaisia ovat myös esim lämmitysjärjestelmän uusiminen yms. mitä tulee vastaan lähinnä omakotitaloissa.

Remontit voi vähentää myydessä mahdollisista voitoista tai peruskorjauksen voi vöhentää vuosipoistoina 10v aikana. Hanki se pesukone vasta kun sulla on yksiselitteisesti vuokrasopimus voimassa. Lukeehan sopimuksessa että pesukone kuuluu vuokraan?

Verottaja ei juurikaan noita satasten vähennyksiä kysele. Itselle tuli eka selvityspyyntö kun kulut oli 28000 ja vuoden tulot 0.

Vierailija
11/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Remontit voi vähentää myydessä mahdollisista voitoista tai peruskorjauksen voi vöhentää vuosipoistoina 10v aikana. Hanki se pesukone vasta kun sulla on yksiselitteisesti vuokrasopimus voimassa. Lukeehan sopimuksessa että pesukone kuuluu vuokraan?

Verottaja ei juurikaan noita satasten vähennyksiä kysele. Itselle tuli eka selvityspyyntö kun kulut oli 28000 ja vuoden tulot 0.

Vuosipoistoja ei voi tehdä osakehuoneistoissa, vaan ainoastaan kiinteistöistä.

Vierailija
12/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin miten sovittu, itse halusin pitää tämän asunnon varusteissa.

Vierailija
13/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vuokralaisten välissä saa vähentää

Mutta jos on ennen uutta vuokralaista niin ei saa

Vierailija
14/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan mitä vuokrasopimuksessa sanotaan. Jos siellä luetellaan asunnon varustukseen kuuluva pesukone, vuokranantajan pitää pitää huoli, että asunnossa on toimiva pesukone.  Rikkimenneen tilalle ei tarvitse edes uutta hankkia, voi hankkia vaikka käytetyn kierrätyskeskuksesta.

Vierailija
15/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Jos minä yksityiseltä vuokraan, niin haluan tuoda oman koneen. Hygienian kannalta näin.

Näissä tapauksissa, missä kone on jo valmiina, niin sen rikki mennessä vuokranantaja sälyttää korjausvastuun vuokralaiselle.

Olen tässä itsekin etsimässä asuntoa ja nähnyt että muut kuin hella ja jääkaappi kuuluvat vuokralaisen vastuulle.

Vierailija
16/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset tee lyhyttä määräaikaista vuokrasopimusta sitä varsinaista vuokrasopimusta edeltäväksi ajaksi?

Vierailija
17/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

En ole luetellut varusteita erikseen, vuokrasopimuspohjan kopioin Suomen vuokranantajien sivuilta ja liityin jäseneksi. siellä ei mainittu mielestäni, että varusteet pitäisi erikseen luetella.

Tiedän, että heillä on lakipalvelu, mutta ajattelin täältä ensin kysellä.

Toki voin tehdä uuden vuokrasopimuksen ja muuttaa päivämäärän ja lisätä luettelon varusteista, vuokralainen varmaan suostuisi, kun sehän parantaa hänen asemaansa.

Vierailija
18/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi?

Jos minä yksityiseltä vuokraan, niin haluan tuoda oman koneen. Hygienian kannalta näin.

Näissä tapauksissa, missä kone on jo valmiina, niin sen rikki mennessä vuokranantaja sälyttää korjausvastuun vuokralaiselle.

Olen tässä itsekin etsimässä asuntoa ja nähnyt että muut kuin hella ja jääkaappi kuuluvat vuokralaisen vastuulle.

Jos muuttaisit asuntooni niin en tietenkään kieltäisi tuomasta omaa konetta ja jos on sovittu, että kone kuuluu vuokraan niin toki olen velvoitettu sen uusimaan ihan lain mukaan ja sakon uhalla.

Vierailija
19/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vasta kun vuokrasopimus on olemassa voit tehdä hankintoja. Eli tee uusi sopimus, jossa alkamispäivä on heti ja varusteet lueteltu.

Vierailija
20/33 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole vielä verottajan kannalta jos siellä asutaan jollakin muulla perusteella kuin vuokrasuhteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi