Turhin AMK-insinöörikoulutuksen suuntaus?
Aloitan tuotantotaloudella. Työpaikalla tuta-inssit eivät ymmärrä edes ruuvin ja mutterin välistä eroa. Vetoavat kaikessa etteivät osaa. Ovat opiskelleet alkeiskursseja laidasta laitaan ja käytännössä yleinen insinööriosaaminen on olematonta. Yleisellä tarkoitan sellaista tietotaitoa, joka kaikkien insinöörien on osattava suuntautumisest riippumatta. On osattava esim lukea piirustuksia. En puhu nyt mistään yksittäistapauksesta.
Muistan omalta opiskeluajoiltani että tuta-suuntautumisvaihtoehto olisi ollut arvostettu ja sinne olisi ollut hankala päästä. Onneksi en edes hakenut rupusakin joukkoon.
Kommentit (21)
Tuotantotalous käsittelee isoja kokonaisuuksia. Sinä, ap, olet sopiva pienine ajatuksinesi käsittelemään ruuveja ja muttereita.
Vierailija kirjoitti:
Tuotantotalous käsittelee isoja kokonaisuuksia. Sinä, ap, olet sopiva pienine ajatuksinesi käsittelemään ruuveja ja muttereita.
Ainakaan meidän työpaikalla isojen kokonaisuuksien johtaminen ei näy käytännön työtehtävissä. Kaikista tuta-insseistä ei tule johtajia.
Vierailija kirjoitti:
Tuotantotalous käsittelee isoja kokonaisuuksia. Sinä, ap, olet sopiva pienine ajatuksinesi käsittelemään ruuveja ja muttereita.
Ap pärjää työssänsä ja siitä ap:lle myös jonkin verran maksetaan. Meillä tuta-nkhamoneille ei paljoa makseta ja se on heille (niille) ihan oikein. Harmittaa vaan työnantajan puolesta että on palkattu muodolliset kelpoisuusehdot täyttäviä työhön, johon nämä eivät kykene. Työtehtävät eivät ole rakettitekniikkaa, mutta edellyttävät kuitenkin että koulunpenkiltä on jäänyt mieleen edes jotain.
Noh...ei kyllä kaikkien insinöörien koulutukseen kuulu yhtään mitkään piirustukset. Minusta jokaisen insinöörin pitäisi osata puukuidun rakennekuva, heh....
Vierailija kirjoitti:
Noh...ei kyllä kaikkien insinöörien koulutukseen kuulu yhtään mitkään piirustukset. Minusta jokaisen insinöörin pitäisi osata puukuidun rakennekuva, heh....
Siis sinun mielestä on ok, että insinööri ei osaa lukea oman ammattialansa (kone, sähkö, automaatio, viemäri, LVi, tekstiili yms) teknisiä piirustuksia? WTF?
Vierailija kirjoitti:
Tuta vaatinee sopivaa luonnetta tutkinnon jatkoksi. Oisko "ympäristöinsinööri". Ei aidosti opi mitään 4 vuoden aikana. Näkee kalvolta jätteenkäsittelylaitoksia ja laskee lukion lyhyttä matikkaa.
Se on katsos ap niin, että jonkun on ne piikkiriikkiset ja isommatkin ruuvit ja mutterit ja muutkin koneenosat ja sähkölaiden miniosat on piirrettävä ja suunniteltava, kuin koko koneetkin
Ja just näiltä suunnittelu insinööreiltä vaaditaan luovuutta ja laajaa hahmotus kykyä.
Hehän aloittavat aina nollasta.
Sitä konetta ja osia ei ole aikaisemmin ollut olemassa.
Se syntyy suunnittelu insinöörin aivoissa.
Se äly, se äly.
Nuo insinöörit eivät ole mitään pelkästään kirjanoppineita miehiä ja naisia.
Mutta kusinen provohan aloitus onkin. Pelkkää paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Noh...ei kyllä kaikkien insinöörien koulutukseen kuulu yhtään mitkään piirustukset. Minusta jokaisen insinöörin pitäisi osata puukuidun rakennekuva, heh....
Kyllä muuten kuuluu niiden piirustusten lukemisen peruskurssit ihan kaikille insinööreille, mutta esim. konetekniikan inssit vievät nämä oman alansa piirustukset ja kurssit ihan omalle tasolleen eikä niitä yksityiskohtaisia piirustuksia tarvitse vaikkapa kemiantekniikan inssin ymmärtääkään. Riittää että ymmärtää kokonaiskuvassa mitä piirustus esittää ja tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh...ei kyllä kaikkien insinöörien koulutukseen kuulu yhtään mitkään piirustukset. Minusta jokaisen insinöörin pitäisi osata puukuidun rakennekuva, heh....
Siis sinun mielestä on ok, että insinööri ei osaa lukea oman ammattialansa (kone, sähkö, automaatio, viemäri, LVi, tekstiili yms) teknisiä piirustuksia? WTF?
Luettelemiesi tietysti tarvitsee. Katsos, on olemassa paljon muitakin insinöörialoja, joiden koulutukseen saati työhön ei piirustukset kuulu. Onko tämä vaikea käsittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotantotalous käsittelee isoja kokonaisuuksia. Sinä, ap, olet sopiva pienine ajatuksinesi käsittelemään ruuveja ja muttereita.
Ainakaan meidän työpaikalla isojen kokonaisuuksien johtaminen ei näy käytännön työtehtävissä. Kaikista tuta-insseistä ei tule johtajia.
Ei tietenkään läheskään insinööreistä, ei dippa inseistäkään tule johtajia.
Kuka hullu tuollaista edes.
Insinöörit toimivat mitä erilaisimmissa tehtävissä.
Siskon poika on DI, ja hän on töissä, jos suunnitellaan lääketieteellisiä laitteita, kirurgin työvälineitä ja muita vastaavia.
Ja jo nyt pitää ottaa huomioon visiot tulevaan, robotiikkaan ja muihin muutokseen.
Ja palkat on ainakin siinä firmassa hyvä.
Ja pitää ollakin, osaamisesta maksetaan.
No meillä tuta-insseillä on ihan kohtuullinen palkka. Toimistotyöajalla, ilman esimiesvastuuta palkkani on 6200 €/kk. Ihan ok korvaus minusta.
Ei ole turha koulutus jos sillä työllistyy.
Koulutuksessa on vajetta. Minullakin monesti insinööri tuli kysymään apua edellisessä työssäni, kun ei itse osannut. Mielestäni tämä on hyvä, sillä niin sitä oppii lisää.
Koulutuksissa säästetään ja se heijastuu työpaikoille. Ei ole opiskelijoiden vika.
Tiedän insinööriopiskelijoita, jotka sanovat "vihaavansa" matematiikkaa - ihan sama mikä ala - en ymmärrä mitä he AMK:n insinööriopinnoissa tekevät?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mutteri
Pultin ja ruuvin välinen ero? Mutteri tulee siihen pulttiin. Ei mitenkään keskeistä tietoa tällä alalla, ja jos ei ole koskaan tiennyt, niin ei mitään epätavallista, jos on pihalla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tuotantotalous
"Helsingin kauppakorkeakoulussa on mahdollista valmistua ekonomiksi (maisteritutkinto) tuotantotalouden koulutusohjelmaa pitkälti vastaavasta [3] Logistiikan ja Palvelutalouden koulutusohjelmasta sekä englannin kielisestä Logistics and Service Economics -koulutusohjelmasta."
"Tuotantotaloudessa pääaineeksi voi valita esimerkiksi teknillisessä korkeakoulussa toimitusketjun johtamisen,
innovaatiojohtamisen,
suorituskyvyn johtamisen,
teollisuustalouden,
työpsykologian ja johtamisen,
strategian ja kansainvälinen liiketoiminnan,
teollisuuden kehittämisen ja johtamisen tai
ympäristöjohtamisen ja vastuullisen liiketoiminnan."
"Yliopistossa tuotantotaloudesta voi suorittaa tekniikan kandidaatin ja diplomi-insinöörin tutkinnon"
"Ammattikorkeakouluissa tuotantotalouden insinöörikoulutusohjelmat ovat Varkaudessa Savonia-ammattikorkeakoulussa, Metropolia Ammattikorkeakoulussa, Imatralla Saimaan ammattikorkeakoulussa, Hämeen ammattikorkeakoulussa (HAMK) Valkeakoskella, Centria-ammattikorkeakoulussa Ylivieskassa ja Kokkolassa, Satakunnan ammattikorkeakoulussa, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa ja Turun ammattikorkeakoulussa."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Metropolia-ammattikorkeakoulu
https://www.metropolia.fi/fi/opiskelu-metropoliassa/amk-tutkinnot/tuota…
- 95% työllistyy ton mukaan
- "Voit opinnoissasi syventyä joko tieto- ja viestintäteknologiaan perustuvaan liiketoimintaan (ICT) tai logistiikkaan ja teollisuuden prosesseihin."
Olisinkohan nähnyt, että niillä on jenkeissä selvästi isompi koulutusmäärä suhteessa työssä oleviin? Yleensä inssialoilla siellä se on hyvässä suhteessa ja pehmoaloilla huonossa (kuka vain lukiosta jos ei muutkin - joku eri tiekin on - siellä pääsee opiskelemaan melkein mitä vain).
Tärkeintä on, että sen valitsisi soveltuvaksi itselleen, ja että saisi töitä; vaikea puhua "turhimmasta" ilman niitä tietoja.
On logistiikka ja talouspuoli, ja sitten kaikki noi muut. Sisältäen eri suuntauksia, kuten inssialat yleisestikin.
Olisko AMK-inssi lähinnä managerointia yhdessä talouden kanssa, siis logistiikka sisäisesti ja ulkoisesti ja talouksineen? Tossa oli teollisuuden prosessit mukana (monella inssialalla on pari, jopa erilaista) ja toinen suuntausvaihtoehto ICT. Ehkä eri koulutuspaikoissa on erilaiset tarjonnat, kuten monella muullakin inssialalla.
Ympäristöinssin hommat vaikuttaa helpoilta, ja palkkakin saatta olla alempi. Ympäristöhemmon hommat esim. vesinäytteissä on pelottavan lähellä labraa, jolta ei pääsäntöisesti saa töitä, eikä sinne kannata kouluttautua (koulutetaan liikaa jengiä). Sis. Vesihuolto, jätehuolto, teollisuuden ympäristöasiat. Työllisyys? Palkat voi olla vesilaitoksella heikommat, sikäli sinne työllistyy tällä alalla. Jätevesilaitoksesta en tiedä. Teollisuuden palkat voi olla paremmat?
Maanmittausinssi voi myös olla helppo duuni. Maanmittauskoulutus on myös ammattikoulussa. Työllisyys?
85% usealla muulla suositulla inssialalla on vastavalmistuneista töissä jotain vuoden sisään (insinööriliiton sivustolla), joista kemiantekniikan-/materiaalialalla puolet on niistä määräaikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ja just näiltä suunnittelu insinööreiltä vaaditaan luovuutta ja laajaa hahmotus kykyä.Hehän aloittavat aina nollasta..
Harvemmin suunnitteluinsinöörit aloittavat nollasta. Suurin osa koneensuunnittelusta on aiekaisemmin suunnitellun mukauttamista. Skaalataan isommaksi tai pienemmäksi, lisätään tai vähennetään tehoa, mittoja, kantavuutta, kapasiteettia. Käytetään hyväksi aikaisemmin tehtyjen rakenneratkaisuiden periaatteita. Uniikin tekeminen ei yleensä ole taloudellisesti kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Luettelemiesi tietysti tarvitsee. Katsos, on olemassa paljon muitakin insinöörialoja, joiden koulutukseen saati työhön ei piirustukset kuulu. Onko tämä vaikea käsittää?
On vaikea käsittää, avaa vähän missä insinöörialoilla ei tarvitse osata lukea oman alan piirustuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän insinööriopiskelijoita, jotka sanovat "vihaavansa" matematiikkaa - ihan sama mikä ala - en ymmärrä mitä he AMK:n insinööriopinnoissa tekevät?
Kaikki insinöörit eivät tarvitse matematiikka työssänsä ja suoralta kädeltä väitän että vähemmän on niitä inisnöörejä, jotka tarvitsevat peruslaskutoimituksia syvällisempää matematiikkaa työssänsä. Laskenta-, mitoitus-, simulointi- yms ohjelmat ovat korvanneet käsin laskemisen.
Suosittelen vahvasti kouluttautumaan jonkun "ison" alan insinööriksi ja ylläpitää vähintään 4.0 keskiarvo ellei halua Luttikseen mennä Tuotantotaloutta opiskelmaan, 4.0 pitäisi teoriassa riittää kaikkialle muualle kuin Aaltoon johon vaaditaan vähintään 4.5, Tampereella vähintään vaaditaan 4.0 joten 4.0 ei todennäköisesti ihan riitä ellei sitten käy lähimmän Yliopiston puolella suorittamassa SEFI-1 Tason matematiikan opintoja sen 10op joka luo valtavan etulyöntiaseman muihin hakijoihin verrattuna AMK osalta koska tutkinnot ryhmitellään hakijoiden taustasta riippuen toki Tampereella sisältyy myös ennakkotehtävä valintaan ja jos siitä saa täydet pisteet niin voi toki 4.0 päästä ilman SEFI-1 tason yliopistomatematiikan opintoja.
Sit suuntautuu Oman mielenkiinnon mukaan "kovimpia ovat johtaminen tai talous" ja voisin väittää että tuo yhdistelmä on heittämällä arvostetuin tekniikan alan yhdistelmä mikä voi olla ja päihittää helposti vaikka ihan perus DI tutkinnon työpaikkaa hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettelemiesi tietysti tarvitsee. Katsos, on olemassa paljon muitakin insinöörialoja, joiden koulutukseen saati työhön ei piirustukset kuulu. Onko tämä vaikea käsittää?
On vaikea käsittää, avaa vähän missä insinöörialoilla ei tarvitse osata lukea oman alan piirustuksia.
Ihan ohiksena kysyn:
Mikä on se TUTA-insinöörin ala ja sen piirustukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luettelemiesi tietysti tarvitsee. Katsos, on olemassa paljon muitakin insinöörialoja, joiden koulutukseen saati työhön ei piirustukset kuulu. Onko tämä vaikea käsittää?
On vaikea käsittää, avaa vähän missä insinöörialoilla ei tarvitse osata lukea oman alan piirustuksia.
Ihan ohiksena kysyn:
Mikä on se TUTA-insinöörin ala ja sen piirustukset?
Piwer point piirustukset organisaatiosta ja sen dynamiikasta strategiseen vaikuttavuuteen kilpailukentässä.
Tuta vaatinee sopivaa luonnetta tutkinnon jatkoksi. Oisko "ympäristöinsinööri". Ei aidosti opi mitään 4 vuoden aikana. Näkee kalvolta jätteenkäsittelylaitoksia ja laskee lukion lyhyttä matikkaa.