Ibs ja epätoico
Ibs todettu pari vuotta sitten. Yritän noudattaa fodmap ruokavaliota.
Vatsa on usein kipeä, mutta kaikkein pahinta on se kun ripuli voi iske ihan milloin vain, täysin yllättäen. Tuntuu, että elämä on pilalla enkä voi muuta kuin eristäytyä kotiin.
Voiko tähän saada mitään apua?
Kommentit (31)
Parkkihalleissa, autojen välissä on hyvä töräyttää, kukaan ei huomaa. Levähdysalueilla perinteiset ovipaskat eli otetaan toisella kädellä kiinni ovenkarmista, toisella niskatuesta. Jalat pidetään auton sisällä. Hätätilanne bussissa, laskee penkille tai lattialle ja jää seuraavalla pysäkillä pois.
Tämä ei taas anna liittää, en tiedä miksi, mutta Wikipediassa jos googlaa inuliini lukee suomalaisesta tutkimuksesta, että koe-eläinten paksusuolen syövät kehittyivät suuremmiksi, kun ruoka sisälsi 10% inuliinia.
Tämä luki myös aikoinaan ainakin tuotteen pakkausselosteessa.
Vierailija kirjoitti:
Studies suggest this is why inulin-type fructans have been found to reduce the risk of colon carcinogenesis and improve management of inflammatory bowel diseases.
Mistähän tää tieto on peräisin?
Vierailija kirjoitti:
Kofeiinipitoiset juomat pois, myös limsat.
Luulin kauran sopivan, mutta olikin melkoisten ilmavaivojen aiheuttaja. Liha ja kasvikset sopivat parhaiten, mutta ongelma on sitten kuitujen vähyys.
Joo, tuo on ihan yksilöllistä, mikä sopii mikä ei.
Itse join paljon vissyä ja kivenmäisvettä, ruokajuomanakin.
Ja kärsin tosi pahoista ilmavaivoista.
Ja vatsaa väänsi ja kouristi, kun ilma ei päässyt pois mutkaisesta suolesta.
Ravintoterapeutti sanoi, että kuplivat juomat aiheuttavat herkkävatsaiselle
IBS potilaalle ilmavaivoja.
Kaura sopii minulle eriomaisesti, myös vehnä ja liha, ei tule ripulia, eikä kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Studies suggest this is why inulin-type fructans have been found to reduce the risk of colon carcinogenesis and improve management of inflammatory bowel diseases.
Mistähän tää tieto on peräisin?
Niin, googlasinkin jo, että Pubmedistä. Joo-o. Mikähän se totuus on?
Inuliini ei aiheuta syöpää.
Jos aiheuttaisi, tuotetta ei saisi käyttää missään maassa.
Tuo on totta, että jo olemassa olevaa kasvainta inuliini voi kasvattaa.
Kuka muka syö inuliini lusikka kaupalla päivisin?
Se pieni määrä, jonka ihmiset sitä käyttää, ei aiheuta mitään kasvaimia.
Pierettää se voi, koska sehän on hedelmäsokerin tyyppinen aine.
Mulla on huono maha, mut pärjään kun ennakoin ne päivät, jolloin on menoa. Ja oikeasti vessoja on joka paikassa. Päivää ennen paasto, jolloin p*skaa ei voi edes tulla kuin jonkin verran limaa, mikä ei ole paha. Moni ibs-potilas on sitä paitsi ylipainoinen ja syö liikaa, niin tuollainen paasto tuo avun molempiin vaivoihin. Myös imodium auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka syö inuliini lusikka kaupalla päivisin?
Se pieni määrä, jonka ihmiset sitä käyttää, ei aiheuta mitään kasvaimia.
Pierettää se voi, koska sehän on hedelmäsokerin tyyppinen aine.
Ei sitä tarvitse syödä "lusikkakaupalla" kun sitä on luontaisesti vaikka missä ruoissa. Sipulit, viljat, maa-artisokka jne.
Fodmap ruokavaliossa nimenomaan pyritään välttämään inuliinia sisältäviä ruoka-aineita, toinen on FOS, eli fruktoosi-oligosakkaroidit, mitä on myös luonnostaan vaikka missä ruoissa ja näitä kahta lisätään monenmoisiin ruokatuotteisiin joiden väitetään parantavan mahavaivoja. Ns. Prebioottisia tuotteita kannattaa välttää, jos on IBS, vaikka ne voivatkin olla muille hyödyksi.
Tuossa ihan kansankielisiä linkkejä aiheesta:
https://www.terve.fi/artikkelit/ravintokuidun-muodolla-voi-olla-merkity…
https://www.ruokatieto.fi/uutiset/vaitos-inuliini-ja-rasvanpolttaja-cla…
Vierailija kirjoitti:
Mulla on huono maha, mut pärjään kun ennakoin ne päivät, jolloin on menoa. Ja oikeasti vessoja on joka paikassa. Päivää ennen paasto, jolloin p*skaa ei voi edes tulla kuin jonkin verran limaa, mikä ei ole paha. Moni ibs-potilas on sitä paitsi ylipainoinen ja syö liikaa, niin tuollainen paasto tuo avun molempiin vaivoihin. Myös imodium auttaa.
Kaikki tuntemani IBS potilaat ovat alipainoisia, paitsi itse olin pahasti alipainoinen, kun vaivat alkoivat, mutta olen lihonut sen jälkeen lievästi ylipainoiseksi muista terveyssyistä ihan lääkärin määräyksellä.
Terveisin täältä vertaistukijärjestöstä.