En ymmärrä sitä että erotaan ilman hyvää syytä
Jos on perusasiat kunnossa, arki sujuu normaalisti, ei väkivaltaa ym epäkohtia, niin miksi pitää erota? 90% pareista joiden kuullut eroavan niin syy ollut lähinnä
"Emt ei vaan tunnu enää miltään"
"Tylsää"
No voisko noille asioilla tehdä jotain? Yhteisiä kivoja juttuja, jotka luo sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Sit kun näiltä kysyy että no mitä te teette yleensä yhdessä niin vastaus on: "ei mitään".
Parisuhdetta pitää hoitaa. Eikä tarvi mitään erikoisia asioita, nytkin kesällä voisi vaikka tehdä voileivät ja ottaa termariin kahvia ja mennä puistoon piknikille. Tai kirpparille kiertämään. Edullisia huvituksia on vaikka kuinka paljon.
Tietysti tänäpäivänä on paljon vässyköitä jotka ei kestä sitä ns. tylsää tavallista arkea yhtään. Ja huvitukset pitäisi aina olla suuria.
Vaikka asiat olisi 95% kunnossa niin ruikutetaan sen puuttuvan 5% perään, eikä nähdä sitä hyvää mikä ympärillä on. Jätetään vaikka hyvä kumppani jonkun ns. "haavekuvan" takia ja parin viikon kuluttua tajutaan että teki virheen, ei se uusi "haavekuva" olekaan ihannekumppani ja ettei se entinen "tylsä" kumppani nyt niin huono ollutkaan.
Eroamiseen oikeasti hyviä syitä ovat
-Pettäminen
-Väkivalta (ei pelkästään fyysinen vaan myös henkinen väkivalta eli haukkuminen, alistaminen, vähätteleminen ym)
-Puolison rikollisuus tai muut vakavat asiat
-Taloudellinen hyväksikäyttö eli yritetään loisia toisen rahoilla
-Päihteiden käyttö joka 1) vaikuttaa merkittävästi rahatilanteeseen tai 2) on yhteydessä väkivaltaan tai rikollisuuteen tai 3) muulla tavalla häiritsee yhteiseloa esim kumppani katoilee useiksi päiviksi ryyppyreissuille ym
Tietysti myös
-Eriävät tulevaisuuden haaveet, esim jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei
Toki esim mahdolliset tulevaisuuden lapsihaaveet olisi pitänyt puhua heti suhteen alussa eikä vasta 5v kuluttua ihmetellä asiaa.
Olipa pitkä kirjoitus ja tää on vain mun henkilökohtainen mielipide. Kertokaa omia näkökulmianne asiaan.
Kommentit (70)
Meillä isä ja äiti olivat jääräpäisesti päättäneet, että yhdessä ollaan, kunnes kuopuskin on päättänyt peruskoulun (en tiedä miksi tämä raja). Lopputulemana ilmapiiri, josta se kuopus karkasi aina kun mahdollista isosiskojen tai kavereiden tykö pakoon omien sanojensa mukaan jääkauttakin pahempaa kylmyyttä. Vanhemmat käyttivät aikansa siihen, että (omata mielestään piilo)v'ttuiluvat toisilleen sen sijaan, että olisivat kiinnostuneet sen vielä kotona asuvan lapsen hyvinvoinnista.
Tällaistako ap haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kerroin monille utelijoille eron syyksi, että kasvettiin vaan erilleen. Todellisen syyn kerroin vain lähimmille ihmisille.
Olen se "utelija". Mutta kysyn vain siksi, etten tekisi samaa virhettä itse. (kun en ihan aina osaa lukea toista; ilmeisesti mun suhteet eivät siksi kestä :( )
Enkä toisaalta halua sellasta suhdetta, jossa koko ajan pitää olla jotenkin varuillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin kerroin monille utelijoille eron syyksi, että kasvettiin vaan erilleen. Todellisen syyn kerroin vain lähimmille ihmisille.
Olen se "utelija". Mutta kysyn vain siksi, etten tekisi samaa virhettä itse. (kun en ihan aina osaa lukea toista; ilmeisesti mun suhteet eivät siksi kestä :( )
Enkä toisaalta halua sellasta suhdetta, jossa koko ajan pitää olla jotenkin varuillaan.
Miten se toisen ihmisen eron syy estäisi sinun suhteessasi yhtään mitään?
Täällä on niin helppo sanoa kuinka fiksusti hoitaisi oman suhteensa ja eronsa ja syytellä ja vähätellä muita,mikähän se totuus lienee...
Ei näin ap, sulle ei vaan kerrottu oikeata syytä koska olet juorukello.
Kaverin mies otti salaa lainoja ja dokasi rahat ja samaan aikaan jätti vaimon yksin suremaan keskenmenoa. Sukulaisille ja tuttaville kerrottiin eron syyksi, että oli kasvettu erilleen. Tämä siksi, että kaverini ystävällisesti ajatteli olla pilaamatta miehen mainetta kertomalla totuuden.
Totuus eroista kerrotaan varmasti hyvin harvoille.
Täysin totta!! Nykyään erotaan ilman syytä!!! Äiti jättää lasten isän , vaikka isä todella hyvä kunnon isä!!!! Erottaa lapset. Pojat kärsivät tollasesta!!! Akat tykkää bilettää ja erota. - äiti.
Olen samaa mieltä. Minulla olisi ihan oikeitakin syitä erota, mutta silti yritämme vielä.
Isä ja äiti ovat olleen naimisissa pian 50 vuotta. Molemmat avoimesti sanoneet, että kotona ollessaan eivät joskus koko päivän aikana sano toisilleen sanaakaan. Kesäajan äiti asuu mökillä ja isä kaupungissa kerrostalossa. Jos mökki olisi talviasuttava äiti muuttaisi sinne varmasti pysyvästi. No, ainakin voivat kertoa, että ovat paperilla aviopari hautaan saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet?
En luule mitään. Voisitko vain vastata kysymykseeni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet?
Yrität siis suhdetta niiden exien kanssa.
Minä en uskaltanut kertoa kenellekään, miten muuten niin mukava mies oli humalassa riidanhaluinen ja väkivaltainen, kun minua hävetti niin paljon.
Olen eronnut "täydellisestä suhteesta". Meillä oli oikeasti rakkautta ja välittämistä toisiamme kohtaan, ja se näkyi ulospäin. Eromme oli käsittämätön juttu koko lähipiirille. Senkin hoidimme sovussa ja toisiamme auttaen. Menimme nuorina yhteen. Silloin ajattelin, että tulisimme varmasti jossain vaiheessa tuntemaan vetoa toisiamme kohtaan myös seksuaalisesti. Tilanne paheni koko ajan emmekä edes nukkuneet enää samassa huoneessa, ja vuodet kuluivat. Mies sanoi pariterapiassa, että hänestä tuntuu suorastaan sairaalta ajatus koskea minuun "siinä" mielessä, kuin siskoaan lähentelisi. Lapsien hankkiminen luomuna olisi ollut mahdottomuus. Emme koskaan kertoneet totuutta eromme syystä. Luulen, että suurin osa epämääräisesti eron syihin vastanneista ei vain halua puhua siitä.
Ennen minullakin oli periaatteita, että avioliitto on tärkeä aisa. Yritän loppuun saakka ja käyttäydyn kunnolla.
Sitten miehen sekoilujen jälkeen aloin ajatella, että eipä asialla olekaan mitään väliä. Ja aloin elää elämääni.
Eli eronneet häpeää eroaan. Sitäkö se loppujen lopuksi on?
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan eivät halua levitellä yksityisasioitaan ympäri kyliä. Ei kuulu ulkopuolisille, miksi kukakin eroaa.
Saat olla tuota mieltä, ap, muta minä en ole.
Kyllä ihan se riittää eron syyksi, ettei halua olla yhdessä.
Me eletään vain kerran eikä sitä lyhyttä aikaa kannata heittää hukkaan SINUN typerän moraalikäsityksesi takia.
Vierailija kirjoitti:
Sua taitaa hävettää yksinäisyys. Siksi jauhat eroamisesta :D tai sulla on vinksahanut oikeistolais-uuskristillinen arvomaailma.
Olen eronnut kaksi kertaa, enkä häpeä sitä yhtään.
Ekaa avioliittoa tavallaan häpeän, koska kokemattomuuttani menin kimppaan tyypin kanssa, jota en halunnut, jota en rakastanut ja joka oli ja on mielestäni oksettava niin fyysisesti kuin ajatustavaltaankin.
Miksi menin? Koska minua painostettiin. Vituttaa se, etten kyennyt vastustamaan painostusta.
Erosin kolmen vuoden jälkeen eikä äijä tajunnut, miksi. Eihän hän lyönyt kuin kerran.
Moni eroaa kun kyllästyy arkeen ja perhe-elämään. Miehet varsinkin ovat tyytyväisiä kun pääsevät hoitamasta lapsia ja siitä ruuhkavuosihommasta. Äideille jää lasten kasvattaminen yksin ja monesti se on aika vaikeaa.