En ymmärrä sitä että erotaan ilman hyvää syytä
Jos on perusasiat kunnossa, arki sujuu normaalisti, ei väkivaltaa ym epäkohtia, niin miksi pitää erota? 90% pareista joiden kuullut eroavan niin syy ollut lähinnä
"Emt ei vaan tunnu enää miltään"
"Tylsää"
No voisko noille asioilla tehdä jotain? Yhteisiä kivoja juttuja, jotka luo sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Sit kun näiltä kysyy että no mitä te teette yleensä yhdessä niin vastaus on: "ei mitään".
Parisuhdetta pitää hoitaa. Eikä tarvi mitään erikoisia asioita, nytkin kesällä voisi vaikka tehdä voileivät ja ottaa termariin kahvia ja mennä puistoon piknikille. Tai kirpparille kiertämään. Edullisia huvituksia on vaikka kuinka paljon.
Tietysti tänäpäivänä on paljon vässyköitä jotka ei kestä sitä ns. tylsää tavallista arkea yhtään. Ja huvitukset pitäisi aina olla suuria.
Vaikka asiat olisi 95% kunnossa niin ruikutetaan sen puuttuvan 5% perään, eikä nähdä sitä hyvää mikä ympärillä on. Jätetään vaikka hyvä kumppani jonkun ns. "haavekuvan" takia ja parin viikon kuluttua tajutaan että teki virheen, ei se uusi "haavekuva" olekaan ihannekumppani ja ettei se entinen "tylsä" kumppani nyt niin huono ollutkaan.
Eroamiseen oikeasti hyviä syitä ovat
-Pettäminen
-Väkivalta (ei pelkästään fyysinen vaan myös henkinen väkivalta eli haukkuminen, alistaminen, vähätteleminen ym)
-Puolison rikollisuus tai muut vakavat asiat
-Taloudellinen hyväksikäyttö eli yritetään loisia toisen rahoilla
-Päihteiden käyttö joka 1) vaikuttaa merkittävästi rahatilanteeseen tai 2) on yhteydessä väkivaltaan tai rikollisuuteen tai 3) muulla tavalla häiritsee yhteiseloa esim kumppani katoilee useiksi päiviksi ryyppyreissuille ym
Tietysti myös
-Eriävät tulevaisuuden haaveet, esim jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei
Toki esim mahdolliset tulevaisuuden lapsihaaveet olisi pitänyt puhua heti suhteen alussa eikä vasta 5v kuluttua ihmetellä asiaa.
Olipa pitkä kirjoitus ja tää on vain mun henkilökohtainen mielipide. Kertokaa omia näkökulmianne asiaan.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hitsi kun erosin siis turhaan. Olisi pitänyt jostain jalasta raahata toista sammuneena puistoon mukaan ja leikkiä onnellista sen sijaan että nyt olisin oikeasti onnellinen.
No tuossahan lukee että häiritsevä päihteiden käyttö on hyvä syy erota. Opettele lukemaan.
Ap määritteli häiritsevän päihteiden käytön. Mitään niistä ei ollut. Joten apn mielestä olen eronnut turhaan. Hänestä olisi pahempi etten nyt eläisi omaa elämääni onnellisena.
Olen eri, mutta tuokaan päihteiden käytön vuoksi eronnut ei välttämättä halua kertoa muille tuosta päihteiden käytöstä. Saattaa hävetä, että otti moisen miehen tai ei muuten vaan halua päätyä jonkun juorukellon materiaaliksi "tiedättekö se sen ex oli oikea juoppo, miten se nyt sellaisen kanssa, yhtään ei näkynyt päällepäin, voi kamala sentään". Sanoo sitten vaan, että kasvettiin erilleen tms.
Vierailija kirjoitti:
Rakkauden loppuminen toista kohtaa on aika iso juttu parisuhteelle. Kokemusta on eikä se rakkaus palannut vaikka vielä yritettiin yhdessä. Mä ahdistuin suhteessa kun en toista enää rakastanut ja oli väärin toista kohtaan, että puoliso ei häntä rakasta.
Erosta on aikaa 16 vuotta ja hyvä kun erottiin.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hitsi kun erosin siis turhaan. Olisi pitänyt jostain jalasta raahata toista sammuneena puistoon mukaan ja leikkiä onnellista sen sijaan että nyt olisin oikeasti onnellinen.
No tuossahan lukee että häiritsevä päihteiden käyttö on hyvä syy erota. Opettele lukemaan.
Ap määritteli häiritsevän päihteiden käytön. Mitään niistä ei ollut. Joten apn mielestä olen eronnut turhaan. Hänestä olisi pahempi etten nyt eläisi omaa elämääni onnellisena.
3) "Muulla tavalla häiritsee yhteiseloa"
Älä nyt jaksa uhriutua ja väittää vastaan.
Älä pätki lauseita. Se oli "muulla tavalla häiritsee yhteiseloa esim kumppani katoilee useiksi päiviksi ryyppyreissuille ym"
Mitään tuollaista ei ollut. Jos apn mielestä päihteiden käyttö riittäisi syyksi eroon hän olisi kirjoittanut niin. Nyt siihen oli muita ehtoja eli olen apn mielestä eronnut turhaan.
Minäkin kerroin monille utelijoille eron syyksi, että kasvettiin vaan erilleen. Todellisen syyn kerroin vain lähimmille ihmisille.
Se puoliso on kirjaimellisesti vain joku tyyppi joka tarttui matkaasi tyypillisesti joskus 20-30 ikävuoden jälkeen. Ihan outo tyyppi. Mitä sitä hilloamaan jos kerran ei enää maistu?
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ap:n kanssa.
Varsinkin, jos perheessä on lapsia.Terv. Eräs, jonka lapset sairastuivat mt-ongelmiin eron myötä.
Lapsille tulee mt-ongelmia kun aikuiset ei osaa käyttäytyä että katse sinne peiliin äläkä piilottele muiden syiden takana.
Monet mt-ongelmat vältettäisiin jos aikuiset osaisi sovussa erota ajoissa.
Aivolitto kuin avio erot ovat kahden kauppa ja kolmanen korvapuusti.nykyisen ei le perusarvoja.Kuvitellan aidan toisella puolella ruoho on vihreämpää.Lisäksi avioeron voi hakea yksin ja ei tarvita edes syytä.Viis alaikäisistä lapsista ,ei yritetä edes.Onhan se helpoa viikko äidillä lapset ,Sit äiti voi elää viikon sinkku elämää kun kersat isälle viikoksi ja kesälomat 1kk äiti saa elää ilman lapsia sinkuu elämää ja sama taas isällä Pahinta kai kun äiti joutuu kokonaisen kuukauden olee lastensa kanssa kesälomalla!
Vierailija kirjoitti:
Rakkaus ei voi loppua jos se on ollut alun alkaen oikeaa rakkautta. Suurimman osan ihmisten rakkaus ei ole rakkautta vaan eläimellistä himoa. Haetaan koko ajan erillaisia kiksejä ja tuntemuksia. Mikään ei tunnu miltään levottomat oudon lihan perässä. Suurinosa ihmisistä ei tiedä mitä rakkaus on. Se on pyhä asia. Että tietää mitä on rakkaus pitää ensiksi rakastaa Jumalaa Jeesusta. Sitä on rakkaus kun ajattelet Jeesusta ja alkaa kyyneleet valua silmissä.
Ei meillä edes ollut mitään eläimellistä himoa alussa. Rakkaus tuli oikeastaan ystävystymisen kautta. Mutta rakkautta on sekin, että osaa päästää toisesta irti, jos kerran asiat eivät yrityksistä huolimatta suju. Itsekkyyttä olisi pitää väkisin kiinni, vaikka tietää toisen voivan paremmin ilman sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et halua raahata sammunutta puolisoa jalasta puistoon, eli se sammuneen miehen raahaaminen häiritsee sinua, niin silloin se on häiritsevää päihteiden käyttöä.
Jokainen voi itse määritellä mikä on häiritsevää päihteiden käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin, jos perheessä on lapsia.Terv. Eräs, jonka lapset sairastuivat mt-ongelmiin eron myötä.
Lapsille tulee mt-ongelmia kun aikuiset ei osaa käyttäytyä että katse sinne peiliin äläkä piilottele muiden syiden takana.
Monet mt-ongelmat vältettäisiin jos aikuiset osaisi sovussa erota ajoissa.
Mutta niitä mt-ongelmia ei välttämättä tule, ellei erota.
Et pysty mitenkään kontrolloimasn tulevan eksäsi käytöstä erossa. Ja jos eksäsi henkisesti pahoinpitelee sinua eron aikana, ei ole ollenkaan ihmeellistä, että oma mielenterveytesi hajoilee,
Pointti on siinä, että mitä tahansa voi tapahtua. Etkä sinä voi sille mitään.
Eroamiseen oikeasti hyviä syitä ovat
-Pettäminen
-Väkivalta (ei pelkästään fyysinen vaan myös henkinen väkivalta eli haukkuminen, alistaminen, vähätteleminen ym)
-Puolison rikollisuus tai muut vakavat asiat
-Taloudellinen hyväksikäyttö eli yritetään loisia toisen rahoilla
-Päihteiden käyttö joka 1) vaikuttaa merkittävästi rahatilanteeseen tai 2) on yhteydessä väkivaltaan tai rikollisuuteen tai 3) muulla tavalla häiritsee yhteiseloa esim kumppani katoilee useiksi päiviksi ryyppyreissuille ym
Sinusta siis pitää roikkua väkisin yhdessä, vaikka suurin piirtein vihaa toista, jos ei väkivaltaa kuitenkaan ole. Aika sairas ajatusmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et halua raahata sammunutta puolisoa jalasta puistoon, eli se sammuneen miehen raahaaminen häiritsee sinua, niin silloin se on häiritsevää päihteiden käyttöä.
Jokainen voi itse määritellä mikä on häiritsevää päihteiden käyttöä.
Tietysti voi. Minä puhunkin aloituksesta eli apn mielipiteestä. Hän teki määräilemän jonka mukaan minun eroni oli turha. Kertoo miten vähän ap pystyy ymmärtämään asiasta josta alkoi mielipidettä kirjoittaa julki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet mt-ongelmat vältettäisiin jos aikuiset osaisi sovussa erota ajoissa.Mutta niitä mt-ongelmia ei välttämättä tule, ellei erota.
Et pysty mitenkään kontrolloimasn tulevan eksäsi käytöstä erossa. Ja jos eksäsi henkisesti pahoinpitelee sinua eron aikana, ei ole ollenkaan ihmeellistä, että oma mielenterveytesi hajoilee,
Miten niin ei tule, jos vanhemmat tappelevat minkä kerkiävät, kun eivät osaa erota ajoissa?
Entäs tämä:
-täysin erilliset omaisuudet
-asutaan toisen omistamassa talossa, josta omistaja ei halua myydä puolikasta puolisolleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet mt-ongelmat vältettäisiin jos aikuiset osaisi sovussa erota ajoissa.Mutta niitä mt-ongelmia ei välttämättä tule, ellei erota.
Miten niin ei tule, jos vanhemmat tappelevat minkä kerkiävät, kun eivät osaa erota ajoissa?
Tai kun vanhempia ei kiinnosta olla edes samassa huoneissa tai edes puhua toisilleen.
Oon täysin sitä mieltä että parisuhdetta pitää hoitaa, mutta mitä jos yrittää eikä toinen ole mukana jutussa ollenkaan? Meillä mies alkoi vuosien yhdessäolon jälkeen pitää minua itsestäänselvyytenä. Ei ollut mitään "yhteisiä kivoja juttuja", kun toinen ei innostunut mistään vaan oli ihan tyytyväinen sellaiseen elämään että käydään töissä ja illalla tuijotetaan telkkaria. Itse huomioin miestä ja yritin keksiä jotain kivaa ja erilaista arjen piristykseksi mutta miestä ei kiinnostanut mikään. Pidin itsestäni huolta eli oikeasti olen nätti, huoliteltu ja hoikkakin, mies ei vaan enää ollut seksuaalisessa mielessä kiinnostunut minusta (ei tietääkseni tosin enää häntä kiinnosta naiset yleensäkään) Nyt elän täyttä elämää yksin ja tuo ex-mies homehtuu sinne sohvaansa tv:tä tuijottaen.
Vierailija kirjoitti:
Entäs tämä:
-täysin erilliset omaisuudet
-asutaan toisen omistamassa talossa, josta omistaja ei halua myydä puolikasta puolisolleen
Jos nuo ovat ongelma, ei suhde pääse edes alkamaan.
Minusta on paljon itsekkäämpää, että junnataan vaan yhdessä lasten ja taloudellisen turvallisuuden takaamisen vuoksi ja sitten kumpikin juoksee vieraissa, tai ei juokse mutta kettuilee kumppanilleen jatkuvasti turhautuneena, kuten mun vanhemmat teki. Suoraselkäisempää on erota toimimattomasta suhteesta ja hyväksyä se tosiasia, että elämä on sitten rahallisesti huomattavasti tiukempaa ilman kumppania jakamassa kuluja.
Niin no. Avioliotossa on huono roikkua, jos toinen osapuoli ei ole enää valmis siihen panostamaan ja sitä hoitamaan.