Työnhakuvelvoite
Olen täyspäiväinen opiskelija ja työkkäri kertoi että työnhakuvelvoite koskee minuakin. Syksyllä kun aloitan opinnot niin 4 työtä pitää hakea kuussa, myös tietenkin oman alan ulkopuolelta. Jos napsahtaa paikka vaikka pakettiautokuskina niin ammattiin johtava koulutus on keskeytettävä tämän takia? Mitä ihmettä, eihän tossa ole mitään järkeä. Höristelin jo siinä vaiheessa korviani kun kuulin että työttömiä koskeva lainsäädäntö on laajennettu koskemaan myös opiskelijoita. Älytöntä, 8 tuntia päivässä opiskelevalla samat velvoitteet kuin kotona nukkuvalla. Perinteisesti työtön ja opiskelija ovat olleet täysin eri kastia. Nyt ovat samassa yhteiskuntaluokassa. Mietin mikä tässä on tavoitteena. Onko työkkärillä joku älytön paniikki päällä työttömien määrästä ja tässä kokeillaan kepillä jäätä? Olen aina hokenut että Suomen ongelma on työpaikkojen vähyys eikä se ettei kukaan hae niitä. Melkein kaikkiin töihin on kymmeniä hakijoita per paikka, poislukien tietyt alat kuten esimerkiksi pahamaineinen lähihoito, mutta koko kansahan ei voi lähihoitajiksi ruveta.
Joka kerta kun menen kauppaan ja siellä on pitkät jonot ja vain 1 kassa auki, niin muistan nämä asiat. Pomot ei palkkaa töihin kuin 1-2 työntekijää, että säästävät rahaa. Tästä johtuu työpaikkojen vähyys. Ja jotenkin tämä pomojen pihiys lopulta kaadetaan työttömäksi jääneiden harteille.
Työttömyyttä varjostaa muutenkin vanhanaikainen idiotismi, missä vielä 2020-luvullakin uskotaan, että työttömyys johtuu jostain laiskuudesta tai työhaluttomuudesta. Tilastojen mukaan työpaikkoja on monta kertaa vähemmän kuin työnhakijoita. Ei tarvitse olla nero, että voi tuosta päätellä ettei jokaiselle ole olemassa työpaikkaa. Hurjaa, että tällaisia faktoja hyssytellään ja sen sijaan luodaan luokkaeroja ihmisten välille. Kansa laitetaan vaan tappelemaan keskenään.
Kommentit (11)
Siis mitä? Itse tässä juuri mietin että voisin opiskella yhden tutkinnon ansiosidonnaisella. Vuoden kestävä tutkinto.
Mutta jos tuo kertomasi on totta, niin eipä kannata.
Se on kyllä omaehtoisen tuella opinnot nyt aloittavalle 3 paikkaa 3 kuukaudessa. Typerää sekin, mutta ei sentään tuo 4/kk.
Työkkäri ei näitä päätä, vaan hallitus.
Huvittavaa, että jos ei hae niitä paikkoja, niin tuki katkeaa ja sossun luukulle, mutta samalla menee opintopaikkakin, koska työttömyystuella tuettua? Tuosta pitää saada ennakkopäätös ennenkuin saa mitään tolkkua.
Taisit unohtaa innoissasi yhden olennaisen asian, joka liittyy työpaikan vastaanottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että jos ei hae niitä paikkoja, niin tuki katkeaa ja sossun luukulle, mutta samalla menee opintopaikkakin, koska työttömyystuella tuettua? Tuosta pitää saada ennakkopäätös ennenkuin saa mitään tolkkua.
Huvittavinta on se, että asia ei mene noin kuin ap väitti Aina joskus suosittelen tutustumista ohjeisiin provosoivien kirjoitusten sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä omaehtoisen tuella opinnot nyt aloittavalle 3 paikkaa 3 kuukaudessa. Typerää sekin, mutta ei sentään tuo 4/kk.
Eduskunta päättää ja vuodenvaihteessa tulee taas uusi lakimuutos, joka muuttaa työttömän opiskeluja aika lailla.
Tervetuloa mielikuvitusmaailmasta Realityn pariin!
Kiitä ap vaan niitä hulluja jotka äänesti demareita. Sipilän mallissa pakkohakua ei ollut. SAK ei soppatykkejä raahaa kadulle koska demarien kyykytys on parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdyn ajatukseen että "typerää sekin". Mitä ne luulee että teen työpaikalla jos joudun olla koulussa klo 8-16? Lopetan opinnot vai ja sit oon kouluttamaton loppuelämäni?
Saat mitä äärivasemmisto sullea haluaa. Kurjuutta ja feminististä ihmisvihaa.
Mä en uskalla edes ilmottautua työkkäriin