Mitä ajattelet termistä vieraannuttaminen? Oma tarina mukana.
Mitä ajatuksia se sinussa herättää?
Meillä ero oli vaikea tai ylipäätään elämä perheenä. Oli hyvin mittavat kulissit ympärillä miehen käytöksen vuoksi. Mies oli minua ja lapsia kohtaan väkivaltainen, niin henkisesti kuin fyysisesti. Mies käytti paljon alkoholia ja humassa tapahtui paljon ikäviä asioita. Ammattilaiset joille olen puhunut arjestamme ovat jokainen ottaneet kantaa siihen josko mies olisi narsisti. Aloin ottamaan narsismista selvää ja eksäni todentotta vaikuttaa tällainen olevan.
Asiaan, meillä siis yhden miehen tempauksen vuoksi tuli poliisipartio paikalle, siitä tehtiin lastensuojeluilmoitus ja tuli lasuasiakkuus. Lasussa painotettiin, että mies ei saa tavata lapsia kuin valvotusti. Mies ei tähän suostunut ja haki oikeutta asialle. Oikeudessa oltiin hyvin johdonmukaisesti ja tarkasti sitä mieltä ettei kyseeseen tule mikään muu kuin valvottu tapaaminen (oltiin tehty olosuhdeselvitykset yms). Mies ei suostunut valvottuihin tapaamisiin ja nyt hän on vuoden verran mesonnut somessa (meidän nimillä ja tiedoilla) miten olen vieraannuttaja ja normielämässä satuilee kaikille ystäville, tuttaville ja sukulaisille (myös minun) miten olen kamala vieraannuttaja. Vaikka kyse ei ole vieraannuttamisesta lainkaan, mies sai oikeuden päätöksen tavata lapsia valvotusti ja ei siihen suostu.
Mua hävettää ja ahdistaa. Moni tuttu olevan miehen puolella ja saan jatkuvasti kyselyitä miksi vieraannutan lapsia, kun mieshän on hyvä isä. Meinaa monesti olla itku silmässäni ja soperran vaan jotain ympäripyöreetä, ei tee mieli puhua kellekään meidän oikeista kotioloista mitä se on ollut.
Tiedän, että narsisti sana on kärsinyt inflaation kun sitä hoetaan koko ajan että se ja se on narsisti jos oikeasti pikkusen on vaan hankala tyyppi. Sen sijaan mitä itse olen lukenut noilla somesivuistoilla muiden isien "vieraannuttamisesta" niin monesti tulee se ajatus että ollaanko tässä samalla tarinalla kuin omassakin tilanteessa. Yksikin isä kertoi, ettei tiedä miksi äiti ei anna tavata lastaan, tuli mieleen että varmasti kyllä tietää, muttei kerro muille.
Hitto, kun menee hankalaksi. Haluaisin vaan herättää kysymystä, että uskotko heti ne isien säälitarinat vieraannuttamisesta, meneekö ne sellaisenaan sulle läpi?
Kommentit (9)
Tiedän naisia, joiden voisin kuvitella voivan vieraannuttaa lasta isästä ainakin osaksi näpäyttääkseen ja suuruusharhoissaan. Mutta en ketään niin sekopäistä, että omisi lapset täysin ilman syytä. Jos äiti on pipi ja itsekäs niin eihän hän viitsisikään vieroittaa lasta isästä jos isä tahtoo hoitaa. Sehän tietää mammalle enemmän vapaata. Tiedän enemmän miehiä, joiden voisin kuvitella hylänneen lapsensa aivan oma-aloitteisesti ja perustelevan surkeaa isyyttään "vieraannuttamiselle". Sellaista "vieraannuttamista" kyllä herkästi epäilen. Tietysti on hysteerisiä naisia, jotka omivat lasta jos iskä tekee vähänkin "virheitä" heidän mielestään kasvatuksessa, mutta kyllähän sellaisen hysteerikon sitten myös tunnistaa. Jos naisesta ei paista se läpi niin vieraannuttamistarinat eivät kovin helposti mene läpi. Enemmän on kuitenkin isiä, joille vieraannuttaminen lapsesta on sitä, että eks-vaimo on aloittanut uuden elämän eikä miehen mielestä tue tarpeeksi miehen vanhemmuutta (=tee puolesta ja hypetä lapselle kuinka isi on supersankari).
Jos lapset eivät enää ole vauva- tai taaperoikäisiä, jutut vieraannuttamisesta lasken toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja näin on myös tuttava- ja ystäväpiirissä, eikä niihin etävanhemman juttuihin uskota, vaan ajatellaan taustalla löytyvän muita syitä. Normaalille ja hyvälle etävanhemmalla jo laki mahdollistaa lapsensa tapaamisen, vaikka viranomaisten valvonnassa, vaikka se ei Aina ole lapsen etu.
Vieraantumis-jutut kuuluvat samaan sarjaan, kun jotkut miehet jankuttavat laiskasta vaimosta, siivellä eläjistä, tahallaan hankkiutui raskaaksi jne. Ja kertoo enemmän miehestä itsestään, kuin puolisista.
Ystävä- ja tuttavapiirissä osataan myös lukea rivien välistä, enkä ap. olisi huolissaan miehen some kirjoittelusta, vaan ne kääntyvät miestä vastaan.
Ja kait lapsillekin on jokin mielipide asiaan? Lapsella on oikeus vanhempiinsa, mutta samaa oikeutta ei ole vanhemmilla.
Ja miksi ne kulissit ovat ap. tärkeitä?
Mun oma äiti on todella narsistinen ja vierannuttanut minut isästäni kokonaan. En mä tästä oikein ääneen puhu kenellekään koskaan kun aina saa muutenkin kuulla kuinka narsismi ei ole sitätätätota vaikka tässäkin tapauksessa kärsijänä on ollut lapsi pienestä saakka.
Isät voisi katsoa peiliin ja pohtia omaa käytöstään. Omalla kohdalla lasteni isä itse on vieraannuttanut itsensä lapsistaan. En tiedä yhtään miten selittää nykyiselle vaimolleen ja muille ihmisille ettei tapaa ja huolehdi lapsistaan. Erosta on jo vuosia ja nyt teini-ikäiset ja osittain aikuiset lapset eivät ole kertaakaan isänsä luona käyneet.
Jonkinlaisia narsistisia piirteitä on tuossa lasten isässä. Väkivaltana se ei näkynyt, mutta muuten ihme mahtailuna ja ilmeisesti tuo vieraantuminen lapsista on jotain kostoa ja vallankäyttöä. Itse olen vain tyytyväinen ettei ex elämääni kuulu. Tiedän, että lapsille asia on vaikea.
Teini-ikäisiä voi yhtähyvin manipuloida. Mikäli vieraannuttaja vanhempi on se kiva, joka ei aseta rajoja ja samalla pilkkaa toisen vanhemman sääntöjä, alkaa teinit siirtyä kohti sitä kivaa vanhempaa. Vieraannuttaja vanhempi saattaa ostaa teinin itselleen olemalla tukena jos teinillä tulee riitaa toisen vanhemman kanssa ja samalla olla kantaa teinin ja toisen vanhemman riitoihin olemalla teinin puolella, jolloin teinin mieli vääristyy. Vieläpä kun vanhempi ei ole ollut riidan aikaan paikalla. Taustalla voi olla katkeruus, kateus taikka tahtotila olla maksamatta elatusmaksuja.
Vieraannuttaja voi olla nainen tai mies. Tämä kommenttina muihin teksteihin, joissa usein lukee naisen olevan vieraannuttaja. Sukupuolella ei ole merkitystä ja yhtälailla nainen tai mies voi katteettomasti väittää toista vanhempaa vieraannuttajaksi. Olisi tärkeää, ettei näitäkin asioita sukupuolitettaisi.
Tiedän kaksi tapausta, joissa mies on syyttänyt eksäänsä vieraannuttamisesta.
Molemmat ovat itse jättäneet lasten tapaamiset väliin.
Toinen ei pitänyt mitään yhteyttä lapseensa seitsemään vuoteen. Kun viimein otti yhteyttä, lasta ei enää kiinnostanut. Syy? No, se eksä on vieraannuttanut lapsen tietysti!
Toinen vain jätti aina tulematta kun olisi pitänyt lapset hakea. Odotettuaan tarpeeksi monta kertaa reput pakattuina isää, joka ei koskaan tullutkaan, lapset vähitellen lakkasivat odottamasta ja muutaman vuoden päästä lakkasivat vastaamasta myös puhelimeen. Isä mesosi kännipäissään ympäri kyliä kuinka vaimo on vieraannuttanut lapset.
Suhtaudun näihin juttuihin aina hiukan epäillen.
Ei sinun tarvitse hävetä ja ahdistua jos mies on niin pönttö, ettei halua tavata lapsiaan valvotusti. Tee rikosilmoitus nettikirjoittelusta ja jätä omaan arvoonsa ne ihmiset jotka uskovat että sinä vieraannutat lapsia. Ne ihmiset ovat miehen hovia. Sinun ei tarvitse millekkään kyselijöille vastata yhtään mitään vaan toivota heille hyvää loppuelämää ja laita välit poikki.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse hävetä ja ahdistua jos mies on niin pönttö, ettei halua tavata lapsiaan valvotusti. Tee rikosilmoitus nettikirjoittelusta ja jätä omaan arvoonsa ne ihmiset jotka uskovat että sinä vieraannutat lapsia. Ne ihmiset ovat miehen hovia. Sinun ei tarvitse millekkään kyselijöille vastata yhtään mitään vaan toivota heille hyvää loppuelämää ja laita välit poikki.
Viisasta puhetta.
Tee rikosilmoitus törkeästä kunnianloukkauksta.