Syöttekö raakaa raparperia?
Juttelin kaverini kanssa raparperista ja itse olen kuullut ja netistä lukenut että raparperia ei olisi hyvä syödä raakana kun lehdet ja varsi sisältää oksalaattia ja pienenä joskus oksensin raaan raparperin syömisen jälkeen, kaverini oli kuitenkin sitä mieltä että raparperia voi syödä raakana ja syöttää sitä raakana myös lapsilleen. Syökö muut raakaa raparperia?
Kommentit (20)
Lapsena tuli usein syötyä raakana raparperia. Tässä sitä porskutellaan.
En oo koskaan pitänyt raparperista.
Juo maitoa lisäksi, niin neutralisoi
Lapsena söin sillä tavalla, että dippasin raakoja raparperin varsia sokerikulhoon. Ilman sokeria maistuivat mielestäni liian happamilta.
Netissä oli ainakin että raparperia ei saisi syödä raakana kun pahimmillaan voi aiheuttaa hypokalsemiaa tai munuaisvaurion.
Lapsena joka kesä. Nyt vatsa ei kestäisi. Raparperin lehtiä en ole syönyt.
Raparperissä on oksaalihappoa, joka elimistössä sitoo kalsiumia niin, että pahimmillaan seurauksena on munuaisvaurio ja luukato. Saa kyllä aika paljon syödä tuohon, sitä ennen tulee jo varmaan akuutti myrkytys ihan hapon takia. Lehdet ovat ihan oikeasti tappavan myrkyllisiä, ja keittäminen (kuumentaminen) ei hajota sitä vaarattomaksi. Normaalimääriä raparperia syömällä ei aiheuta itselleen ongelmia, ja sen kalsiumin sidonnan voi korvata nauttimalla jotain maitotuotetta, vaikkapa jäätelöä, raparperin kanssa.
Mutta raparperinvartta voi hyvinkin järsiä sinälläänkin, raakana. Minä söin sitä lapsena kastamalla sokeriin, kuten joku tuossa kertoikin. Siskoni syö ihan sinällään, omituinen ihminen kun on. Mutta nykyään ei hampaat kestä :-( - vihloo.
Vartta voi tosiaan syödä, mutta kunhan ei syö liikaa. Aika moni tavallinen elintarvike on vaarallista liikaa nautittuna varsinkin lapsille, esim. kaneli on suurina määrinä myrkyllistä.
Tuon kalsiumin sitoutumisen voi "kumota" nauttimalla jotain kalsium-pitoista, esim. maitoa.
Raparperin lehdet taas ei sovellu missään muodossa ihmisravinnoksi, eli niitä ei saa syödä raakana, eikä kypsänä.
Vierailija kirjoitti:
Vartta voi tosiaan syödä, mutta kunhan ei syö liikaa. Aika moni tavallinen elintarvike on vaarallista liikaa nautittuna varsinkin lapsille, esim. kaneli on suurina määrinä myrkyllistä.
Tuon kalsiumin sitoutumisen voi "kumota" nauttimalla jotain kalsium-pitoista, esim. maitoa.
Raparperin lehdet taas ei sovellu missään muodossa ihmisravinnoksi, eli niitä ei saa syödä raakana, eikä kypsänä.
Eikös kanelissa ollut samaa myrkkyä mikä on Raidin vaikuttava aine, tosin siis hyvin pienissä määrissä? Vanha ns. perus Raid tosiaan haisee kanelille ja on myös ihmisille myrkyllistä. Kaneliahan ihan jauheena käytetään esim. muurahaisten torjuntaan.
Kaikkea siis kohtuudella,
Vuonna 1959 aiheutui kuolema, kun vainaa oli syönyt raparperin lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai syödään. Se mitää myrkyllistä oo. Se on vain jotai vihervassarihuulipunahallituksen vouhotuksia.
Mistä tietää, että joku on persu? se kertoo sen itse.
Lapsena söin raakana. Nyt en enää.En valitse edes raperi piirakka tai pulaa kahvilat. Ei ole minun juttuni missään mutoa.
No voimismamma vetää sen 2 kiloa kerralla että saa vähä vauhtia ahmintaan, se ei ole suositeltavaa.
Mutta muut tavalliset ihmiset vähä maistaa palan ,niin mikä ettei,hyväähän se .
Kova myrkky. Vie makuaistin ja tuhoaa munuaiset.
Ihan pienen suupalan voin ottaa, kun maku on herkullinen, mutta ei koko vartta raakana missään nimessä.
Köyhän kodin lapsena opin järsimään kaikkea mitä käsiini sain.
Emma K. kirjoitti:
Vuonna 1959 aiheutui kuolema, kun vainaa oli syönyt raparperin lehtiä.
Raparperia tai ylipäätään mitään syövä vainaja on kyllä varsin harvinainen tapaus.
Tottakai syödään. Se mitää myrkyllistä oo. Se on vain jotai vihervassarihuulipunahallituksen vouhotuksia.