Voiko samanikäisiin verrattuna lyhyehkö lapsi kasvaa pitkäksi aikuisena?
Vai tietääkö jo tässä vaiheessa, että jää lyhyeksi? Vanhemmista toinen melko pitkä, toinen taas lyhyt.
Kommentit (27)
Olin itse luokan toiseksi lyhin tyttö koko ala-asteen, ja minusta kasvoi keskimittainen.
Luulen kyllä, että olin lapsuuden huonolla ruualla.
Pojan kavereista moni kasvoi miehen mittaan vasta n. 17-18-vuotiaana, mun mies vasta armeijassa.
Mutta neuvolan ennuste on pitänyt lasten kohdalla erittäin hyvin paikkansa.
Lapseni oli pienestä asti lyhyt ja siro ja sellaiseksi myös jäi (tyttö), itse olin alakoulussa aina luokkani lyhyin tai toiseksi lyhyin ja yläkoulussa kasvoin keskipituiseksi. Suvussa erittäin lyhyitä 152 cm pituisia ja sitten yli 180 cm. Eli voi kasvaa mutta ei voi tietää.
Meidän poika oli aina luokan lyhyin. Meni -2 -käyrällä. Pituusennuste oli 168 cm.
Hänestä tuli 185 cm.
Vanhemmat 188 ja 176.
Vierailija kirjoitti:
Pituuteen vaikuttaa 6 eri geeniä, eli lopputulos voi olla mitä sattuu, oli vanhemmat lyhyitä tai pitkiä.
Ohis vainko kuusi kun luulisi pituuteen vaikuttavan vähän useampikin geeni kuin "vain" kuusi.
PS: lähde olisi kiva
Vierailija kirjoitti:
Meidän poika oli aina luokan lyhyin. Meni -2 -käyrällä. Pituusennuste oli 168 cm.
Hänestä tuli 185 cm.
Vanhemmat 188 ja 176.
Mielenkiintoista! Mun pojalla (nyt 9-v) täsnälleen sama, mutta me vanhemmat ollasn valn 162 ja 174cm.
Lapset ja yli 20-vuotiaat ovat paljon lyhyempiä, kuin teinit.
No, mikä nyt aikuisuudeksi lasketaan.
Miehillä pituuskasvu tosiaan loppuu 18-20 vuotiaana.
Naisilla pari vuotta aikaisemmin.
Eihän 15 vuotias ole vielä kasvuasn lopettanut ja hän on juuri nuori ihminen.