Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku äiti-ihminen valaista mua..? -Kiitos!

20.10.2006 |

Hei, pakko kysyä teiltä kun itse en vielä ole ottanut asioista selvää näin pitkällä tähtäimellä.. mä siis odotan esikoistamme, jään äitiyslomalle parin kuukauden päästä.

Äitiyspäivärahan suuruuden jo tiedänkin ja tiedän että pärjätään ihan hyvin niiden tukien ja miehen palkan varassa.

Olen silti jo valmiiksi huolissani että miten sitten pärjätään kun äitiysloma loppuu, en ole ollenkaan tietoinen mitä tukia meillä on mahdollisuus saada ja miten pärjätään lainojen ja laskujen kanssa jos jään äitiysloman jälkeen kotiin (mitä siis toivon sydämeni pohjasta).

Mies ei ole kovinkaan suuri tuloinen duunari, asuntolainaa meidän pitäisi maksaa 700¿/kk.. sen lisäksi olisi vielä asunnon hoitovastikkeet, puhelin-, vakuutus-, sähkölaskut, ruokaan ja vaippoihinkin uppoaa väkisinkin rahaa aika tavalla..

Miten me pärjätään sitten kun äitiyspäiväraha loppuu ja jäisin hoitovapaalle...? Mitä tukia saisin ja minkä verran minimissään?

Onko meillä mitään mahdollisuutta pärjätä vain yhden tuloilla ja kelan tukien varassa..? Herroiksi ei todellakaan tarvitse elellä vaan lähinnä olen siitä huolissani että saammeko laskut ja lainat maksettua jos jään kotiin..?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä vanhempainrahalla ja yhdellä palkalla pärjää jos hieman vyötä kiristää. Voitte myös pyytää pankilta lyhennysvapaata vuotta asuntolainasta, jolloin maksatte vain korot. (Aika iso erä teillä on - me maksamme vain 500e/kk.)

Vierailija
2/7 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen on hoitolisä, joka riippuu tuloista. Lisäksi joissain kunnissa maksetaan vielä kuntalisää kelan tuen päälle.

Lainoista saa tosiaan lyhennysvapaita vuosia, yleensä max 2 vuotta eli silloin maksetaan vain korkoja. Lisäksi hoitovapaalla saa tehdä keikkatyötä ilman, että se vähentää tuota perusosaa. Eli kunhan vain lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Näin ollen voisit tehdä jotain pientä lisätienestiä. Monethan alkavat tehdä iltatyötä esim. tupperware, lastenvaatteiden jälleenmyyjä (vekkuli, lingon&blåbär tms.).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt kirjaa menoista ja hyvin pitkälle sillä satasella saa lapsen tarpeet (ruoat, vaipat, vastikkeet jne.). Isoja ostoksia ja vaatteita en ole laskenut tuohon sataseen.

Vierailija
4/7 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olis mahdollisuus tehdä keikkaa viikonloppuisin kun mies on vain arkisin töissä ja mun työ on kolmivuorotyötä/7pvä viikossa.. eli jos tekisin vaikka 2-3 viikonloppua kuukaudessa hoitovapaalla ollessani, saisin silti tuon alle 300¿ (miinus verot) tukea..?

Kyllähän me sitten pärjätään vaikka ei makseltais pelkkiä korkoja kun voisin ne viikonlopputienestit pistää lainan maksuun ja tuilla ostella ruokia/vaippoja yms..

Vierailija
5/7 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinkunnasta riippuen saatat saada kodinhoidontukeen kuntalisää. En muista ihan tarkkaan mitä se on bruttona täällä espoossa mutta jotain 200 euron paikkella. Eli saa siis kodinhoidontuen+kuntalisän.

Vierailija
6/7 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos teet keikkaa viikonloppuisin, sinunkin tulot vaikuttavat siihen kotihoidontuen hoitolisään. Sen perusosan saat varmasti mutta siihen hoitolisään siis vaikuttavat kummankin tulot. Ja lisäksi tosiaan päälle vielä mahdollinen kuntalisä, sen saat selville kotikunnastasi.

Vierailija
7/7 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tilanne selainen, että maksetaan lainaa 650/kk autolainaa300/kk

+vesi, sähkö jne. Mies on ihan tavallinen duunari ja minä kotona 6 lapsen kanssa, olen ollut kotona kohta 15 vuotta. Ja minun tuloni toisaan ovat olleet tuo kotihoidontuki ja lapsilisät aina. Ja ihan hyvin ollaan pärjätty. Tietysti pitää tehdä jotain luopumisia, kuten esim ei tarvitse joka vuosi ostaa niitä uusia talvikenkiä itselle ja talvitakkikin on jo herttinen 7 vuotta vanha... eli siis jostain täytyy osta luopua jotta pärjää, mutta eihän se kuluttaminen toisaalta ole se tärkein juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi