Miten saa nirson teinipojan syömään edes jotain terveellistä?!
Poika on aina ollut huono syömään, mutta nyt teini-ikään tultuaan homma karannut täysin lapasesta.
Viimeisen kahden päivän aikana tarkkailin mitä söi, ja on todellakin syönyt pelkästään roiskeläppäpizzoja, karkkia, jäätelöä, sipsejä, keksejä, hampurilaisia ja juonut limsaa. Muroja söi yks aamu, mutta muuten jopa tavallinen voileipä on nounou.
Tämä ruokavalio ollut epäilemättä hänellä ollut jo pitkään, mutta nyt asiasta hänelle taas kerran hermottuani vasta kiinnitin tarkemmin huomiota ja kyyläsin kaiken mitä söi.
Yhteisille aterioille ei osallistu, tai jos pakotan, istuu pöydän ääressä eikä juuri koskekaan ruokaan. (paitsi jos grillataan, on saattanut syödä makkaraa.) Kasviksia ei missään nimessä. Viime viikolla sain kiristämällä hänet syömään mansikkarasiasta jopa 3 mansikkaa!
Painon kanssa teinillä ei ole ongelmia, on laiha, mutta muu terveytensä huolettaa näillä syömisillä. Olenkin hänelle yrittänyt keskustella miten tärkeää olisi syödä hyvin kasvavassa iässä, ja kertonut mitä kaikkea huono ravinto aiheuttaa, mutta voitte kuvitella että poika viis veisaa puheistani... Hänhän voi (nyt) ihan loistavasti mielestään, ja teinejähän ei kuolevaisten lait kosketa...
Ja miksi sallin herkut, EN sallikaan, mutta olen päivät töissä enkä voi aina vahtia mitä ostaa omilla itse tienaamillaan rahoilla.
Vinkkejä?
Kommentit (32)
Voisiko nuorta ottaa jotenkin mukaan ruuan laittoon? Saisi suunnitella ja toteuttaa kaikille päivällisen tms. Kaikkea tällaista kannattaa kokeilla. Sieltä voi syntyä jotain innostusta pikkuhiljaa.
Meillä poika 18v. ja edelleen nirso. Riideltiin miehen kanssa kaupassa kun paineet oli niin suuret. Syö rajoitetusti tiettyjä ruokia.
Olen jo luovuttanut.
Tätä ollut koko hänen ikänsä. Onneksi pääsee jo omin voimin Kotipizzaan kun nälkä tulee.
Lohi ja Karjalanpaisti kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika 18v. ja edelleen nirso. Riideltiin miehen kanssa kaupassa kun paineet oli niin suuret. Syö rajoitetusti tiettyjä ruokia.
Olen jo luovuttanut.
Tätä ollut koko hänen ikänsä. Onneksi pääsee jo omin voimin Kotipizzaan kun nälkä tulee.
Lohi ja Karjalanpaisti kelpaa
Meillä syö lohi, karjalanpaisti, hornet, kalapuikot, riisi jauhelihalla( isän tekemä), smoothie, tortillat.
Mansikat kelpaa.
Sitten ravintoloiden pizzat ja mäkkäri sekä Subi.
Vierailija kirjoitti:
Jos varaisit ajan lääkäriin ja sitä kautta verikokeisiin, niin mahtaisiko mennä? Sitä kautta voisi selvitä erilaisia vitamiinien puutoksia ym, mutta kaikki teinit eivät suostu lähtemään lääkäriin. Jos ei suostu lääkäriin, niin ostaisin apteekista vitamiineja ja kehottaisin syömään niitä kasvisten tilalta. Ei välttämättä helppo homma kyllä sekään.
Lohdutuksen sanana voisin sanoa, että huono syöminen on aika yleistä ja myös aikuisilla. Tsemppiä!
Siinä voi myös käydä niin, että teinin arvot ovat priimaa ja ap:n arvot perseellään. Yritä siinä sitten motivoida.
Harvoin tuon ikäisellä mitkään veriarvot vielä ovat viitearvojen ulkopuolella, vaikka ruokavalio olisi millainen. Taustalla on kuitenkin yleensä lapsuuden "ihan hyvä syöminen" ja se nuoren elimistön kyky tulla toimeen energiajuomilla ja popkornilla. Valitettavasti jo sitten kun ikää tulee kakkosella alkavia numeroita, niin alkaa tuo kuolemattomuus karista.
Kun omalla rahallaan hankkii noita syötäviä, niin onhan se aika mahdotonta valvoa sitä ruokavaliota. Niin kauan kun itse on se ainoa jääkaapin täyttävä osapuoli, niin homma jollain tavalla onnistuu.
Ei mulla ole mitään kikka kakkosia tai kolmosia antaa. Lahjonta saattaa toimia, ja raaka faktojen latominen pöytään. Kysypä pojalta, mikä osuus hänen ruokavaliossaan ravitsee aivoja ja lihaksia? Ja jos suvussa on taipumusta sydän- ja verisuonitauteihin, kakkostyypin diabetekseen tms. elintapasairauksiin, niin kannattaa muistuttaa joka käänteessä siitä, että "Sun perimällä kyllä ei kannattaisi jättää vihanneksia syömättä". Älä käske jättää pois mitään, mutta niiden lisäksi pitäisi syödä kasviksia.
Mitkä kasvikset kelpaavat? Mansikat, peräti kolme kappaletta ... (tunnen ap sun epätoivon ja käyn hakkaamassa päätä seinään). Meillä yksi nuorista syö periaatteessa vain kypsentämättömiä kasviksia ja maissia kaikissa muodoissaan. Maissi ei nyt maailman terveellisin kasvis ole, mutta onhan se nyt parempi kuin ei mitään. Kuitenkin "syö" nykyään kaikkea tarjolla olevaa (jos ei nyt ihan nounou ruokaa ole). Yhden leikkopavun palasen, kaksi nuppua parsakaalia tms.
Jos olisi "tavallinen tapaus" niin olisi helppo tehdä esimerkiksi chili con carnea, texmexiä, lasagnea, pizzaa ja lisätä sekaan kasviksia eri muodoissa. Nää valikoivasti syövät vaan ei yleensä sitten suostu syömään tuollaisia ollenkaan.
Mites sushi? Meillä sushissa uppoaa kurkku ja keitetty porkkana. Joojoo, ei tuollakaan pelasteta maailmaa, mutta jostainhan se on alku revittävä...
Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain se roskaruoan syöminen on opeteltu, kato peiliin.
Nimen omaan.
Vai onko teillä niin että teini huolehtii itse ateripoistaan kokonaan erillään muun perheen syömisistä?
Ostaa ja hankkii itse ruokansa?
Jos ei, olet se varmaan sinä tai joku muu aikuinen perheessä joka päättää aterioista ja ostoksista?
Kun kaapista ei löydy niitä roiskeläppäpizzoja, karkkia, jäätelöä, sipsejä, keksejä, hampurilaisia ja limsaa, mitenkäs niitä sitten syö ja juo? Jos ei itse ruokahuollostaan pidä huolta?
Harvalla teinillä kuitenkaan on rahaa senkaltaiseen ruokavalioon muuten kuin siten että vanhemmat mahdollistaa sen.
Yksi asia mikä on takuuvarma on se , että kasvava teini ei ruoan ääreen nälkään kuole. Jos muutaman päivän kiukuttelee ja paastoaa, niin kas vain miten alkaa ruoka maittaa!
Meillä on aina ollut normaalia ruokaa pöydässä jota kaikki syövät. Normaalia kotiruokaa. Kyllä siitä välillä on nuristu mutta meillä olen minä se joka päättää sen asian, teinin mielen mukaan ei ole tanssittu.
En todellakaan ymmmärrä tätä nykymeininkiä että vanhemmat seisoo tumput suorina avuttomina ja lapset sanelee tahdin. Sitten ihmetellään kun kohta eletään kuin pellossa, sormi suussa kyselään että mitäs nyt? Niin moni valittaa miten kaikki kallistuu ja rahat ei riitä, hyvin näyttää riittävän kuitenkin siihen limsaan ja sipsesihin ja jäätelöön ja pitsoihin, ei niitäkään ilmaiseksi mistään saa.
Lapset tarvitsevat rakkautta ja rajoja. Aikuisen velvollisuus on asettaa ne rajat protesteista huolimatta.
Jotenkin pohdin että osaatko ollenkaan toimia kasvattajana? Lasun paikka? Eikös vanhemman kuulu tarjota lapselle turvallinen kasvuympäristö ja säädellä rajat. Miksi olet antanut periksi? Miksi ette riokaile yhdessä koko perhe ja samalla opeta lapsellesi päytätapoja ja maistelemaan kaikkea. Mitä hänestä tulee aikuisenajia tuolla tavoin saa muissakin asioissa mennä mielensä mukaan? Joku roti hommaan!
Normi settiä. Murkkuiässä alkaa just toi, että kaikki roska kiinnostaa. Menee ohi tossa 17v kieppeillä, kun pahin vaihe on ohi ja alkaa maistua taas ihan tavallinen ruoka. Näin ainakin meillä on menny kaikkien teinejen kanssa (kolme)
7 vuotias poika kieltäytyy syömästä. MUTTA olen laittanut hänelle perunoita jotka paistan öljyssä. Syö niitä joka päivä.
Ohkasia siivuja sipulin kanssa on hänen pääruoka. Siihen paistan makkaraa.
Myös kotitekoiset lihapullat maistuu.
Olin jo huolissani että pojalla kehittymässä anorexia.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin pohdin että osaatko ollenkaan toimia kasvattajana? Lasun paikka? Eikös vanhemman kuulu tarjota lapselle turvallinen kasvuympäristö ja säädellä rajat. Miksi olet antanut periksi? Miksi ette riokaile yhdessä koko perhe ja samalla opeta lapsellesi päytätapoja ja maistelemaan kaikkea. Mitä hänestä tulee aikuisenajia tuolla tavoin saa muissakin asioissa mennä mielensä mukaan? Joku roti hommaan!
LASUN PAIKKA? Mitä heleä nyt? Joka hemmetin asiaan täällä tarjotaan LASUA.
Mitäpä jos muistelette sitä omaa nuoruutta? AIKA MONI MEISTÄ TYKKÄS ns. roskaruoasta sillon.
Harrastaako mitään kunnon liikuntaa?
Täällä yksi nirson teinin äiti (joka ajoittain vaipui epätoivoon).Löysin itsetehdyt smoothiet ja tortillat joissa voi itse valita ainesosia mutta joihin saa helposti lisättyä terveellisiä juttuja.Ja yritän iloita kun edes yksi ateria on vähän terveellisempi.