Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanansaattaja aina ammutaan täällä?

19.10.2006 |

Olen seurannut näitä sivustoja satunnaisesti jo vuosia ja olen huomannut yhden yhteisen piirteen mikä hieman kummastuttaa. Aina se joka uskaltaa sanoa rehellisen mielipiteensä ja yleensä tämä mielipide ei ole mitenkään henkilökohtainen ketään kohtaan eikä loukkaava, saa mielettömän sarkasmin tai ihan suoran lynkkauksen kontollensa. Esimerkkinä tuo vaatekeskustelu. Täällä palstoilla pyörii vaikka minkälaisia viilettäjiä, mutta tuo päällehyökkääminen taitaa olla aika yleistä.

Mistäs se semmonen oikein johtuu? Harmillista että harvemmin pystyy rakentavasti asioista keskustelmaan ja saamaan keskusteluista ehkä jotain hyötyä ja vinkkejä.

Luulin, että ulkosuomalaisten keskuudessa tätä piirrettä esiintyisi vähemmän. Kai se negatiivisuus ja sammakoiden syljeskely istuu meissä niin syvässä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten keskuudessa eriavat mielipiteet koetaan usein hyokkaaviksi. Ja omat mielipiteet esitetaan siten kuin ne olisivat ainoita oikeita. Jaloa keskusteluntaitoa on se etta voidaan puhua asioista puolesta ja vastaan ja loukkaamatta ketaan.

Vierailija
2/8 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman, niin kuin moni muukin. Totta kai karvat nousee itsellanikin pystyyn joistakin kommenteista, mutta olen ainakin toistaiseksi pystynyt mielestani esittamaan mahdollisen eriavan mielipiteeni rauhallisesti ja ketaan loukkaamatta.

Hieman huvittavaa on, etta useimmat " tiukat" keskusteluthan taalla kaydaan makuasioista, joista ei sanonnan mukaan voi kiistella. Silti yritamme vakisin saada toisia muuttamaan mielipiteensa.

Mutta ei tama ihan pelkastaan ole suomalainen juttu. Vaittaisin, etta enemmankin naisiin liittyva piirre. Ainakin itse olen huomannut samaa myos muun maalaisissa naisissa. Ehka ne on ne hormonit ;)

BT

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin vielä usein jakelen täällä kavereiden kokemuksia, kun itsellä ei niin paljon niitä ole kun esikoista vasta odotellaan...Muistelen yhden vastauksen lasten 2-kielisyydestä jonka laitoin tyyliin että jokainen omalla tavallaan, niin vastaus oli että " asia ei ole lainkaan niin yksinkertainen" ...mmmm?!?!? Pyrin itse olemaan yleistämättä varsinkaan jos ei ole asiasta omaa kokemusta. Vaikka varmasti syyllistyn siihenkin jossain asioissa ;) Onneksi ainakin osaan nauraa itselleni. Mutta totuushan on että ihmisillä on erilaiset intohimot..ja tuntuu että välillä suomalaisessa (ja myös britti) kulttuurissa unohdetaan kunnoittaaa toisten erilaisuutta/erilaisia elämäntapoja ja tuputetaan vaan niitä omia oikeita elämänneuvoja. Mutta on kyllä ihan kiva jakaa kokemuksia ja se että on tilaisuus kysyä neuvoakin, nyt vaan omasta kokemuksesta olen huomannut että kannattaa kyllä sitten tarttua vaan niihin neuvoihin jotka tuntuvat itsestäkin järkeviltä :))

Vierailija
4/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinkas pitkalla siella jo ollaan.

minulla viikko 35 menossa ja alkaa jo jannittamaan ihan hirveesti :-)

Vierailija
5/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt itsekkin. Luulen että se on suomalainen piirre, koska moiseen en ole törmänny esim. englantilaisilla samantyyppisillä sivuilla.

Vierailija
6/8 |
23.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö ihmiset esitä täällä nimenomaan omia mielipiteitään eivätkä toimi kenenkään toisen sanansaattajina?

(Anteeksi, jos tämä menee saivartelun tai tuon paheksuttavan sarkasmin puolelle. ;-)

Nettikeskustelusta ja sähköpostista puuttuu ilmeet, eleet, äänensävyt ym. oheisviestintä, eivätkä hymiöt niitä täysin korvaa, jos niitä nyt yleensä muistaa käyttää. Viestistä voi tulla töykeämpi kuin oli tarkoituskaan.

Toisaalta monet keskustelijat eivät edes tunne sen kummempaa tarvetta osoittaa ihmeempää empatiaa kanssakeskustelijoita kohtaan, vaan pitävät näitä palstoja lähinnä omien turhautumiensa tuuletuskanavina.

Sitä en osaa sanoa, ovatko suomalaiset muita kansallisuuksia töykeämpiä nettikeskustelijoita.

Vierailija
7/8 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taisi tännekin ketjuun jo ujuttautua ns. sanaantakertuja. Negatiiviset kommentit voipi johtua siitä, että juututaan sanatarkasti mielipiteen ilmaisijan sanoihin, eikä edes yritetä ymmärtää varsinaista tarkoitusta. Itse jätän monesti kommentoimatta juuri tämän yleisen sävyn vuoksi. Eikös se niin mene, että neutraalit ilmaisut koetaan negatiivisina ja positiiviset neutraaleina. Harmi juttu. Olen huomannut todella ystävällistä keskustelua amerikkalaisilla palstoilla. Jos joku kirjoittaja töksäyttää jotain, saattaa itse tulla korjaamaan sanojaan, ettei vaan ole aiheuttanut kellekään ikävää oloa (ilman että kukaan muu sitä kedes kommentoi). Otetaan oppia!

Vierailija
8/8 |
26.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota vaatekeskustelussakin ihmettelin, että miten jotkut ovat sitä mieltä, että siellä ollana töykeitä ja hyökkääviä, kun minusta kaikki vastaukset ja aloitukset oli ihan asiallisia. Joku käyttää ehkä kärjekkäämpää kieltä (tosin ei kyllä minusta tuossa keskustelussa edes sitä.) Sanokaa joku esimerkki, kun en hoksaa.

Johtuuko se sitten siitä, että asun nyt Suomessa ja ehkä täällä sitten on vaan sellainen tapa ilmaista asioita, joka ulkomailta käsin vaikuttaa töykeältä. Mutta toisaalta suurin osa täällä keskustelevistahan on ulkosuomalaisia ( minä en enää...), joten ei kai sekään selitä, jos tuollaista sitten ilmenee.

Tuolla online-palstalla on toki välillä aikamoista heittoa, mutta ei minusta täällä.