Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko leskeneläke tärkeä tai hyvä? Olisiko tärkeää päästä naimisiin ennenkuin täyttää 50v?

Vierailija
11.07.2022 |

Aika moni tutuista tuntuu menneen uusiin naimisiin just vähän ennen kuin täyttävät 50v. ...
Itsellä on mieskaveri, mutta ei esim. olosuhteiden vuoksi voida just nyt asua yhdessä eikä ehkä vielä useaan vuoteen (jos suhde kestää sinne asti), osin siksi että hän ei ole kauhean valmis muutoksiin, ja minä taas en voi lasten takia just nyt muuttaa muualle.

Eli vaikuttaa vähän nihkeältä päästä naimisiin ennen 50v.

Toisaalta tuntuisi TODELLA ärsyttävältä muuttaa yhteen ja mennä naimisiin sitten jonkun verran sen jälkeen kun täyttänyt 50v. Vaikken nyt rahan perässä tosiaan ole, itse elätän itseni ihan täysin (tienaan ihan ok), niin silti.... jo ajatuksena olisi toki fiksua suunnitella elämää näin pidemmällekin.

Ja olen kuitenkin aina haaveillut / uskonut, että menen vielä uusiin naimisiin.... se on mun elämänarvoissa niin syvällä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni koko leskeneläke on ihan kummallinen asia, nykyaikana.

Vierailija
2/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot syntynyt vuoden 1975 jälkeen, kantsii tsekata uudet säännöt vaikka työeläke.fi -sivuilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetät toimentulotukesi jos havittelet lesken eläkettä kun olet vanha sairas. Rahasi kulu kaikki lääkeet,kotihoito,turvapuhelinmaksut,tena vaipat ja voit taloudellisesti huonommin jos saat lesken eläkettä.Paremmin selviät menoista vanhan kun et saa ja yhteiskunta paremmin silloin auttaa sinua.

Vierailija
4/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot syntynyt vuoden 1975 jälkeen, kantsii tsekata uudet säännöt vaikka työeläke.fi -sivuilta

en ole..

Vierailija
5/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläkkeen määrä riippuu siitä, mikä on ollut vainajan aikaisempi tulotaso, mikä on lesken oma tulotaso ja onko eläkettä jakamassa alaikäisiä lapsia. Ei siis voi tältä istumalta sanoa, onko sillä teidän tapauksessa merkitystä vai ei.

Mut jos puolisojen tuloero on iso ja isotuloisempi kuolee ensin, niin sit siitä voi olla leskelle huomattava hyöty. Muuten ei ole juuri hyötyä.

Vierailija
6/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se just LOPETETTIIN, siis v. 1975 ja sitä myöhemmin syntyneiltä. Olen just 1975 syntynyt eli mun ikäiset ei enää saa sitä.

Vierailija
7/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetät toimentulotukesi jos havittelet lesken eläkettä kun olet vanha sairas. Rahasi kulu kaikki lääkeet,kotihoito,turvapuhelinmaksut,tena vaipat ja voit taloudellisesti huonommin jos saat lesken eläkettä.Paremmin selviät menoista vanhan kun et saa ja yhteiskunta paremmin silloin auttaa sinua.

Näill änäkymin en usko saavani toimeentulotukea. Eläke omien palkkatulojen perusteella lienee jonkinlainen. Mutta käsittääkseni leskeneläke tekisi siihen kuitenkin vielä plussa....?

ap

Vierailija
8/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskeneläke tulisi poistaa. Elättäkäön jokainen itse itsensä. Miksi hitossa siitä pitäisi maksaa, että on ollut naimisissa?! Järjetöntä!

Vierailija
9/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näill änäkymin en usko saavani toimeentulotukea. Eläke omien palkkatulojen perusteella lienee jonkinlainen. Mutta käsittääkseni leskeneläke tekisi siihen kuitenkin vielä plussa....?

ap

Ja olet varma, että se on juuri puoliso joka kuolee ensin?🤣

Vierailija
10/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkkeen määrä riippuu siitä, mikä on ollut vainajan aikaisempi tulotaso, mikä on lesken oma tulotaso ja onko eläkettä jakamassa alaikäisiä lapsia. Ei siis voi tältä istumalta sanoa, onko sillä teidän tapauksessa merkitystä vai ei.

Mut jos puolisojen tuloero on iso ja isotuloisempi kuolee ensin, niin sit siitä voi olla leskelle huomattava hyöty. Muuten ei ole juuri hyötyä.

Ok, eli otetaan nyt ihan teoreettiset keksityt summat, esim. mun tulot 6000 ja oletetun puolison 4000 (brutot).

Onko niin että mulle ei olisi tällöin niin väliä leskeneläkkeellä, vai miten se menee???

Pitäisikö mun löytää joku itseäni vielä selkeästi isotuloisempi? (Siis jos tämä olisi tärkeä asia :D . Oikeasti siis ei, lähinnä mietin että jos asialla ei olisi niin väliä, niin sitten mulla ei olisi tätä "aikapainetta" tämän nykyisen suhteen väkipakolla edistämisen suhteen... :D  )

ap

Vierailija
11/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ja olet varma, että se on juuri puoliso joka kuolee ensin?🤣

Oletettavasti joo kun on niin paljon vanhempi :D

ap

Vierailija
12/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kuolet ennen miestäsi, miehesi on silloin leski ja nauttii leskeneläkettä. Mikäs hänen syntymävuotensa on (ennen 1975?).

Vierailija
13/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kuolet ennen miestäsi, miehesi on silloin leski ja nauttii leskeneläkettä. Mikäs hänen syntymävuotensa on (ennen 1975?).

Leskeneläkkeen saadakseen avioliitto tulee olla solmittu ennenkuin täyttää 50v (ellei ole yhteisiä lapsia). Hän on jo vanhempi. Eli hän ei tästä "pääsisi" kuitenkaan "nauttimaan"... Harmi sikäli.

Ihanteellistahan olisi ollut tai olisi, että olisin löytänyt / löytäisin kumppanin joka olisi about saman ikäinen ja edettäisiin suhteessa nopeasti ja ehdittäisiin naimisiin vielä ennen kuin kumpikin täyttää 50v. :).

ap

Vierailija
14/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen asumistukeen kai varmaan vaikuttaa. Asumistuessa otetaan huomioon kaikki tulot. Eli jos tulet olemaan oikeutettu asumistukeen, ei se taida niin jkovin kannattaa. Varmaan jotakin kumminkin jää plussan puolelle.

Vierailija
15/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesleneläke maksetaan suunnilleen seuraavalla kaavalla: (vainajan työeläke - lesken oma työeläke) / 2 + 375 euroa. Ja tämä on siis kuukaudessa. Jos tästä kaavasta tulee nolla tai pienempi luku, ei saa leskeneläkettä. Jos on vainajalta jäi alaikäisiä lapsia, leskeneläke maksetaan eri tavalla.

Leskeneläke voi siis olla mitä tahansa nollasta tuhansiin euroihin kuukaudessa vainajan ja lesken tulojen mukaan.

Vierailija
16/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lesleneläke maksetaan suunnilleen seuraavalla kaavalla: (vainajan työeläke - lesken oma työeläke) / 2 + 375 euroa. Ja tämä on siis kuukaudessa. Jos tästä kaavasta tulee nolla tai pienempi luku, ei saa leskeneläkettä. Jos on vainajalta jäi alaikäisiä lapsia, leskeneläke maksetaan eri tavalla.

Leskeneläke voi siis olla mitä tahansa nollasta tuhansiin euroihin kuukaudessa vainajan ja lesken tulojen mukaan.

Eli jos tuo kaava pitää paikkansa, olisi pitänyt hommata mies, jonka tulot on lähempänä omia tuloja :D :D. 

Noh, eipä tuo rakkaus ole rahasta kiinni.... (muista asioista kylläkin :/ kuten tahto yhteiseen elämään, yhteinen tyyli, yhteiset intressit jne... :/ )

ap

Vierailija
17/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se just LOPETETTIIN, siis v. 1975 ja sitä myöhemmin syntyneiltä. Olen just 1975 syntynyt eli mun ikäiset ei enää saa sitä.

Saa sunkin ikäiset (jos muut ehdot täyttyvät), mutta ei elämän loppuun asti, vaan 10 vuotta, jos ei ole alaikäisiä lapsia. Mutta kyllä siinä kymmenessäkin vuodessa voi ehtiä kertyä leskeneläkettä yhteensä kymmeniä tuhansia euroja, joten ei kysymys ole mitättömästä jutusta.

Vierailija
18/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni koko leskeneläke on ihan kummallinen asia, nykyaikana.

Mielestäni ei. Nykyisiä eläkkeitä on leikattu 70%->45%, joten pienipalkkaisille naisille se 10 vuoden leskeneläke tulee todella tarpeeseen. Etenkin kun naisvaltaisten alojen palkat on yhä edelleen perseestä. Muutosta soisin siihen, että sellaiset lesket jotka on JO saaneet 10 vuotta leskeneläkettä, menettäisivät tämän välittömästi. Tasa-arvoa ja -puolisuutta sukupolvien välille. Eikö?

Vierailija
19/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös avoliittolaiset saa nykyisin leskeneläkettä? Vai mites nää muuttui?

Vierailija
20/28 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös avoliittolaiset saa nykyisin leskeneläkettä? Vai mites nää muuttui?

pitää kai olla yhteinen lapsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi