Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä painoisena uskaltaa aloittaa juoksemisen?

Vierailija
11.07.2022 |

Juoksemisharrastus kiinnostaa, mutta mietin, missä vaiheessa paino on liian suuri rasite nivelille juostaessa. Olen keskipituinen nainen.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu iästä ja painosta.

Vierailija
2/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kuinka kauan sinulla on ollut ylipainoa, oletko aiemmin ollut liikunnallinen, missä kunnossa nievelesi ja lihaksesi ovat jne. Periaatteessa missä tahansa painossa voi aloittaa, kun aloittaa tarpeeksi varovasti. Se alku voi olla vaikka kaksi hölkkäaskelta ja sitten taas kävelyä ja sitten seuraavat kaksi hölläaskelta ja sitten kotiin kävellen. Tärkeintä on muistaa aloittaa tarpeeksi hitaasti ja tarpeeksi lyhyillä pätkillä kerralla, ja sitten pikku hiljaa ensin lisätä matkaa ja lopulta, kun matkaa alkaa taittua jo useampi kilometeri vaivatta yhtäjaksoisesti, pikku hiljaa myös vauhtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paljon ylipainoa, kannattaa aloittaa vesijuoksusta. Myös kävely, sauvakävely, ylämäkikävely, porraskävely sekä tietysti pyöräily ja hiihto ovat turvallisempia ylipainoisen nivelille kuin juoksu.

Vierailija
4/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä painan 90kg ja pituutta 163cm. Olen aloittanut juosta. Vaikka painoa on, en lähde nollakunnosta , oon kävellyt pitkiä lenkkejä. Plus nuorempana ja kevyempänä juossut pitkiä matkoja. Oon aloittanut puolen tunnin lenkeillä, joilla kävelen ja juoksen vuorotellen.

Vierailija
5/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kilpakävelytyyliä vaikka YouTubesta. Toisin kuin juoksussa siinä on aina toinen jalka maassa eikä nivelet rasitu. Kädet on 90 asteen kulmassa, kuin juoksussa tai olisi sauvat, vaikka ei ole sauvoja.

Kokeile siis kävellä reippaasti kädet kulmassa. Näyttää kuin hölkkäisit. Voit sitten jossain vaiheessa nostaa jalkoja juoksuun, mutta nivelvaivaiset kyllä huomaa kumpi sopii paremmin.

Kilpakävelytekniikka vie energiaa ja nostaa kuntoa, joten on hyvää treeniä jos ei pysty juoksemaan.

Vierailija
6/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paljon juoksentelisi, jos sitä ylipainoa on enemmän kuin 10kg. Minäkin ajan vielä vain pyörällä vaikka on enää 5kg bmi yli. Juoksua ajattelin myös kokeilla myöhemmin.

Vierailija
7/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli juoksusta lonkkavamma jonka paranemiseen meni 2 vuotta. Joten kannattaa olla varovainen. Sanoisin ettei ylipainoa saisi olla yli 10% normaalipainon ylärajasta (BMI). Ja enne juoksua todella tärkeää lämmitellä hiki pintaan, ehkäisee tehokkaasti nivelvammoja. Ei ole kiva kun lonkan liikuttaminen haittaa lähes kaikkea liikkumista 2 vuoden ajan. Ja olin voin noin 25 vuotias kun tuo tapahtui.

Vierailija
8/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle tuli juoksusta lonkkavamma jonka paranemiseen meni 2 vuotta. Joten kannattaa olla varovainen. Sanoisin ettei ylipainoa saisi olla yli 10% normaalipainon ylärajasta (BMI). Ja enne juoksua todella tärkeää lämmitellä hiki pintaan, ehkäisee tehokkaasti nivelvammoja. Ei ole kiva kun lonkan liikuttaminen haittaa lähes kaikkea liikkumista 2 vuoden ajan. Ja olin voin noin 25 vuotias kun tuo tapahtui.

Yksilöllistä. Mä olin +40 ja 20kg ylipainoa. Ainoa mitä vaivaa tuli, oli etusäärien kipeentyminen ja siihen sain hyvän avun fysioterapeutin ohjeista. Joka kannusti jatkamaan juoksemista saatesanoin "sun keholle se selvästi sopii".

Vierailija
9/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kannattaisi odottaa, että saa painoa pudotettua, ennen kuin aloittaa juoksulenkit. Tiedän monta ihmistä, jotka ovat saaneet reilusti ylipainoisena tehtyjen juoksulenkkien takia joko polvensa tai lonkkanivelensä niin rikki, että juoksua ei voi enää harrastaa, vaikka paino onkin nyt normaali. On nivelten kannalta turvallisempiakin tapoja saada hiki pintaan ja hengästyä.

Vierailija
10/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 kiloisena onnistuu juoksu ihan hyvin, kunhan nyt ei han päivittäin ahnehdi ennenkuin tottuu.

Pääasia että kova treeni alkaa heti, eikä ole mitään "sitku mä olen 80kg niin voin aloittaa".

Jos nivelet arveluttaa niin pyöräily on armelias laji vaikka 200 kiloisen nivelille.

Vierailija
11/11 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelet joutuu alussa vasta-alkajilla kovemmalle heikompien lihasten vuoksi. Mitään painorajoja on hankala asettaa. Kipuja ei kannata vähätellä tai voi tulla todella pitkä tauko liikkumiseen.